در گفت و گوی معاون وزیر صمت با تیتر کوتاه مطرح شد:

برنامه راهبردی وزارت صمت برای ۲۰ صنعت کلیدی

بردران گفت: ما به جد در پی این هستیم که تا پایان سال به جهش تولید توسط مردم دست پیدا کنیم.

برنامه راهبردی وزارت صمت برای ۲۰ صنعت کلیدی

وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در راستای تحقق شعار سال مبنی بر "جهش تولید با مشارکت مردم" نقشی محوری در زمینه افزایش تولید توسط مردم ایفا می‌کند. این وزارتخانه با اتخاذ رویکردی جامع و چند جانبه، به دنبال توانمندسازی مردم، تسهیل فعالیت‌ های تولیدی و ایجاد بستر مناسب برای شکوفایی خلاقیت و نوآوری در عرصه تولید است.

آن طور که مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صمت به خبرنگار تیتر کوتاه گفته یکی از اقدامات کلیدی وزارت صمت در این زمینه، تدوین برنامه‌ ای راهبردی برای جهش تولید در ۲۰ صنعت کلیدی است. این برنامه با مشارکت فعال مردم، انجمن‌ های تخصصی و صاحبان صنایع تدوین شده و شامل مجموعه‌ ای از اقدامات و برنامه‌ ریزی‌ ها برای ارتقای بهره‌ وری، افزایش عمق ساخت داخل و فتح بازارهای صادراتی است.

در ادامه مشروح گفتگوی برادران با خبرنگار تیتر کوتاه را مطالعه خواهید کرد: 

برورسانی برنامه های تولیدی در جهت تحقق شعار سال 

برادران در این گفت و گو عنوان کرد: راهبردهای تحقق شعار سال به صورت کمی در معاونت صنایع عمومی برای ۲۰ صنعتی که به صورت مستقیم با این معاونت ارتباط دارند در قالب جهش تولید هدف ‌گذاری‌ شده است. 

وی افزود: البته برای اینکه ما مطمئن شویم در این  میان از مشارکت مردم و انجمن های تخصصی و صاحبان صنایع بهره‌ مند بوده ایم طی هفته‌ اول و دوم اردیبهشت ماه مجموعه اقدامات و برنامه ریزی هایی که با آقای وزیر نهایی کرده ایم را با انجمن‌ های تخصصی، فعالان صنعتی و صاحبنظرانی که در قالب کارگروه ‌های ملی هر صنعت فعال هستند در میان خواهیم گذاشت. ما اطمینان داریم که برگزاری این کارگروه های ملی کمک خواهد کرد تا برنامه ‌های راهبردی که سال‌ های قبل در صنایع مختلف نهایی کرده ایم را با رویکرد جهش تولید بروزرسانی کنیم.

مهدی-برادران

معاون صنایع عمومی وزیر صمت در ادامه گفت: ما در این حوزه به چند مورد تاکید داریم. اولین مورد، مدیریت قیمت تمام شده محصول است. اگر ما نتوانیم قیمت ها را مدیریت کنیم نه تنها به جهش تولید نخواهیم رسید؛ بلکه  در هدف گیری بازارهای صادراتی ناکام و بازار داخلی را نیز از دست خواهیم داد. پس جدا از اینکه مدیریت قیمت تمام شده برای کشور و اقتصاد ملی موضوعیت دارد، بلکه برای تک به ‌تک بنگاه‌ها نیز می تواند دارای اهمیت داشته باشد تا ما بتوانیم مزیت رقابتی خود را در بازار جهانی افزایش و سهم بازار داخلی خود را حفظ کنیم.

جهش تولید تا پایان سال با تمرکز بر صنایع غیر اشباع

برادران همچنین خاطرنشان کرد: ما به جد در پی این هستیم که تا پایان سال به جهش تولید توسط مردم دست پیدا کنیم. اما نکته مهم آن است که اگر قرار باشد مجددا منابعی که باید صرف سرمایه در گردش و افزایش جهش تولید شود را به ساخت سوله و زیرساخت های صنایع اشباع اختصاص داد نمی توان به بهره وری رسید.

وی افزود: در همین راستا لیست صنایع اشباع و غیراشباع دارای اولویت را به استان ها اعلام کرده ایم تا مقامات استانی در صدور مجوزها اولویت را به صنایع غیر اشباع اختصاص دهند. برخی از صنایع ما در حال حاضر با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می کنند؛‌بنابراین صدور مجوز جدید در این حوزه ها موجب خواهد شد که ما از بهره وری مورد نظر خود فاصله بگیریم و به اهداف جهش تولید نیز دست پیدا نکنیم.

معاون وزیر صمت در پایان تصریح کرد: البته ما حلقه های مفقوده زنجیره ارزش محصولات را شناسایی کرده ایم. این موضوع موجب خواهد که عمق ساخت داخل افزایش یافته و سرمایه ها را به سمت جهش تولید سوق دهد.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها