حداقل حقوق کارگران در کشور های عربی زیر ذره بین تیترکوتاه؛

پرداخت ماهانه ۱۰۷ میلیون به این شاغلان + جزئیات

در این گزارش به بررسی حداقل حقوق اعلام شده در سال ۲۰۲۴، در کشور های عربی پرداخته ایم.

پرداخت ماهانه ۱۰۷ میلیون به این شاغلان + جزئیات

به گزارش تیترکوتاه، تعیین حداقل حقوق در هر کشور معمولاً توسط دولت یا مجامع مشخصی انجام می‌شود و بر اساس چندین عامل از جمله شرایط اقتصادی، معیار های زندگی، توافق های میان کارفرما و کارگر، توانایی پرداخت کارفرماها و میزان تورم و نرخ تغییرات قیمتی در هر کشور تعیین می‌شود.

وضعیت اقتصادی کشور تأثیر زیادی در تعیین حداقل حقوق دارد. همچنین در تعیین حقوق حداقلی، نیازهای متداول زندگی از جمله هزینه‌های مسکن، غذا، حمل و نقل، بهداشت و درمان و تحصیلات مردم مورد توجه قرار می‌گیرد. به طور معمول حداقل حقوق از طریق توافقی که بین اتحادیه‌های صنفی و اتحادیه‌های کارگری صورت می گیرد مشخص می‌شود، تعیین حداقل حقوق باید با توجه به توانایی پرداخت کارفرماها نیز صورت بگیرد تا بتوانند برنامه‌های توسعه و ایجاد اشتغال را راه‌اندازی کنند. تورم و تغییرات نرخ ارز نیز بر تعیین میزان حداقل حقوق تأثیر می‌گذارند. 

بسیاری از کشورها قوانین خاصی برای تعیین حداقل حقوق دارند و این مسئله به شکل دوره‌ای و معمولاً سالانه یا دوساله بررسی می‌شود تا با تغییرات شرایط اقتصادی و اجتماعی تطبیق یابد.

متوسط حقوق یک کارگر در کشور عمان از ۴۵۰ ریال عمانی تا ۲۲۰۰ ریال عمانی است. با توجه به بررسی های صورت گرفته در تاری۵۳۸۷ میلیون و ۷۴۸ هزارتومان) است

در کشور کویت، با توجه به اینکه حداقل حقوق به صورت کلی وجود ندارد، حقوق ماهیانه از ۴۹۰ دینار کویتی تا ۱۳۹۰ دینار کویتی تعیین شده است. با توجه به بررسی های صورت گرفته در تاریخ ۱ اردیبهشت، ۱ دینار کویت به قیمت (۲۱۸ هزار و۴۷۰ تومان) است. که با احتساب این قیمت ها به ارزش پول کشورمان حقوق ماهیانه در این کشور (۱۰۷ میلیون و ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۳۰۳ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۳۰۰ تومان) است.

در کشور امارات متحده عربی، دستمزد مستخدمین (کارگران شاغل در خانه) از ۱۱۰۰ درهم تا ۱۸۰۰ درهم معادل (۲۰ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان تا ۳۳ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۸۰۰ تومان) "هر ۱ درهم معادل ۱۸ هزار و۳۹۱ تومان"و دستمزد کارگران ماهر ۱۳۶۱ دلار معادل (۸۸ میلیون و ۵۶ هزار و ۷۰۰ تومان) "هر ۱ دلار معادل ۶۴ هزار و ۷۰۰ تومان" اعلام شده است.

در کشور عراق، میزان حداقل حقوق ۲۵۰٬۰۰۰ دینار عراقی (معادل ۲۰۸ دلار آمریکا : ۱۵۸ پوند بریتانیا : ۱۷۷ یورو) (حدوداً معادل ۱۳ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۶۰۰ تومان) تعیین شده است.

در کشور یمن نیز میزان حداقل حقوق  ۲۱۰۰۰ ریال یمنی یا ۱۵۴ دلار (معادل ۹ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان) تعیین شده است.

در حال حاضر، شهروندان کشور بحرین با مدرک دبیرستان حق دریافت حداقل درآمد ۳۰۰ دینار بحرینی (۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان ) در ماه بر اساس طرح ملی اشتغال و آموزش دارند. شهروندان بحرینی دارای مدرک دیپلم حق دریافت حداقل حقوق ماهانه ۳۸۰دینار بحرینی (۶۸ میلیون و ۳۰۵ هزار تومان)را دارند. شهروندان بحرینی با مدرک دانشگاهی واجد شرایط حداقل درآمد ماهانه ۴۵۰ دینار بحرینی (۸۰ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان)هستند.

در عربستان سعودی، حداقل دستمزد افراد شاغل در بخش خصوصی ۴۰۰۰ ریال سعودی (۷۱ میلیون و ۷۹۶ هزار تومان) است که توسط صندوق توسعه منابع انسانی (حدف) پرداخت می‌شود. حداقل دستمزد کارگران بخش دولتی ۳۰۰۰ ریال سعودی (۵۳ میلیون و ۸۴۷ هزار تومان) است.

حداقل دستمزد برای یک کارگر در قطر نیز ۱۰۰۰ ریال قطری (۱۸ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان) در ماه است.

فاطمه مشتاقی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر