دستگاه‌های پوشیدنی‌ جدید متا سیگنال‌های مغزی را می‌خوانند

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، از پیشرفت شرکتش در توسعه “رابط‌های عصبی مصرفی” خبر داد. این دستگاه‌های پوشیدنی غیرتهاجمی می‌توانند سیگنال‌های مغزی را برای کنترل کامپیوترها تفسیر کنند.

به‌گزارش تک‌ناک، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، به پیشرفت درخورتوجه شرکتش در ساخت اولین «رابط‌های عصبی مصرف‌کننده» اشاره کرده است.

این رابط‌ها دستگاه‌های پوشیدنی غیرتهاجمی هستند که سیگنال‌های مغزی را برای کنترل رایانه‌ها تفسیر می‌کنند.

به‌نقل از کوین‌تلگراف، زاکربرگ توضیح داد که بر‌خلاف چیپ مغزیِ نورولینک، این دستگاه‌ها مستقیماً به مغز وصل نمی‌شوند؛ بلکه مچ‌بندی پوشیدنی هستند که می‌توانند سیگنال‌های عصبی‌ای را بخوانند که مغز از‌طریق اعصاب به دستتان می‌فرستد تا آن را به روش‌های ظریف و متفاوتی حرکت دهند.

شرکت متا برای اولین‌بار در مارس ۲۰۲۱، به‌عنوان بخشی از تحقیقات آزمایشگاه واقعیت فیسبوک درباره توسعه «تعامل مبتنی‌بر مچ دست» صحبت کرد. مچ‌بند متا با استفاده از الکترومیوگرافی (EMG) کار می‌کند تا سیگنال‌های مغزی را درباره حرکات دستان مدنظر تفسیر و آن‌ها را به دستورهای کنترل دستگاه‌ها ترجمه کند.

اوایل امسال، مدیر‌عامل متا گفت که این مچ‌بند عصبی، تنها با گذشت چند سال می‌تواند به محصولی مصرفی تبدیل شود و با استفاده از هوش مصنوعی بر محدودیت‌های ردیابیِ حرکات مبتنی بر دوربین غلبه کند.

افزون‌براین، مارک زاکربرگ پیش‌بینی کرده است که رابط‌های عصبی با عینک‌های هوشمند واقعیت افزوده ری‌بن متا کار کنند. او درباره عینک‌های هوشمند این شرکت گفته است که ویژگی مهمشان ادغام هوش‌ مصنوعی در آن‌هاست.

در همین حال، قانون‌گذاران ایالات متحده در حال تصویب قوانینی برای محافظت از حریم خصوصی در‌زمینه نوپدید فناوری عصبی هستند. طبق گزارش‌ها، این هفته در کلرادو قانون «حمایت از حریم خصوصی داده‌های زیستی» تصویب شد که تعریف «داده‌های حساس» را برای دربرگرفتن داده‌های زیستی و عصبی گسترش می‌دهد.

در اخبار دیگر، متا به‌تازگی نسخه جدیدی از دستیار Meta AI را منتشر کرده است که در برنامه‌ها و عینک‌های این شرکت کار می‌کند. زاکربرگ می‌گوید که هدف متا ساخت هوش مصنوعی پیشرو جهان است و Meta AI با مدل جدید هوش مصنوعی Llama 3 که به‌رایگان در‌اختیار عموم قرار دارد، ارتقا یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.