دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ناسا:

لرزه‌سنج‌ ماه بر روی تنها قمر زمین نصب می‌شود

لرزه‌سنج‌ ماه بر روی تنها قمر زمین نصب می‌شود
ناسا تصمیم دارد همراه فضانوردانی که مأمور به اجرای کاوش ماه شده‌اند دستگاهی برای شناسایی لرزه‌های آن بر روی سطح تنها قمر زمین قرار دهند.
کد خبر : 906903

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، فضانوردان مأموریت آرتمیس‌۳ تصمیم دارند یک مدل از لرزه‌سنج را بر روی سطح تنها قمر کره زمین قرار دهند و به همین منظور، ایستگاه مانیتورینگ محیط قمری (LEMS) برای نظارت مستمر و طولانی مدت ماه طراحی شده است.

ایستگاه مانیتورینگ محیط قمری یکی از سه محموله بالقوه اول ناسا است که برای مأموریت آرتمیس۳ انتخاب شده و قرار است در سال ۲۰۲۶ برای نخستین بار پس از گذشت بیش از نیم قرن از فرود قبلی بر روی قمر ماه فرود آید.

به گفته دانشمندان، لرزه سنج فشرده و مستقل برای مقاومت در برابر شب طولانی و سرد قمری طراحی شده و در طول روز فعلیت تعریف شده خود را انجام می‌دهد و به طور مداوم حرکت زمین را بر اثر زلزله‌های ماه در منطقه اطراف قطب جنوبی ماه، جایی که فضانوردان آ تمیس‌۳ در آن فرود می‌آیند، نظارت می‌کند.

بر اساس بیانیه‌ای که ناسا منتشر کرده، انتظار می‌رود دستگاه مذکور حداقل برای سه ماه و تا دو سال در سطح ماه به مامودیت خود بپردازد و قادر به اندازه گیری فعالیت‌های ژئوفیزیکی ماه شود.

مقامات ناسا در همین بیانیه اعلام کردند، نخستین‌بار فضانوردان آپولو در طول مأموریت‌های خود بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ دستگاه کوچکی به عنوان لرزه‌نگار را بر روی سطح ماه قرار دادند و دانشمندان پایگاه زمینی توانستند بواسطه این دستگاه ماه‌لرزه‌ها را مشاهده کنند، اما نکته قابل توجه این است که داده‌های لرزه‌ای آپولو در سمت رو به زمین ماه و در نزدیکی استوای قمر جمع‌آوری شده و به همین دلیل هیچ داده لرزه‌ای در مورد لرزش در قطب جنوبی ماه در دسترس نیست که برای مهیا کردن شرایط حضور طولانی‌مدت در این منطقه مهم است. 

این دستگاه با کمک فضانوردان و دانشمندان، می‌تواند به بررسی و تحلیل علت و عوامل لرزه‌های ماه کمک کند و به درک بهتر آنها از ترکیب و ساختار درونی ماه منجر شود. این اطلاعات همچنین می‌تواند نقش مهمی در توسعه فناوری‌های نوین برای اکتشاف‌های فضایی آینده داشته باشد. به همین دلیل، ناسا تصمیم گرفته است تا در انجام مأموریت آرتمیس‌۳ به کاوش و تحقیقات بیشتری در این زمینه بپردازد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته