ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینتل
کامپیوتر و سخت افزار

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان با 1.15 میلیارد نورون رونمایی کرد

سیستم Hala Point اینتل از 1.15 میلیارد نورون تشکیل شده و ظرفیت آن مشابه مغز یک جغد است.

آزاد کبیری
نوشته شده توسط آزاد کبیری | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۰

اینتل بزرگ‌ترین سیستم کامپیوتری نورومورفیک جهان را معرفی کرد. این سیستم که Hala Point نام دارد، از 1.15 میلیارد نورون تشکیل شده و ظرفیت آن مشابه مغز یک جغد است؛ سیستم نورومورفیک اینتل کاربردهای مختلفی در پردازش هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر دارد. به‌طور کلی، سیستم‌های نورومورفیک از مکانیسم نورونی مغز برای پردازش داده‌ها تقلید می‌کنند.

براساس اعلام اینتل، سیستم Hala Point می‌تواند کارهای مختلف هوش مصنوعی را 50 برابر سریع‌تر انجام دهد و 100 برابر کمتر نسبت به سیستم‌های محاسباتی معمولی که از واحدهای پردازش مرکزی (CPU) و پردازشگر گرافیکی (GPU) استفاده می‌کنند، انرژی مصرف می‌کند.

Hala Point در ابتدا در آزمایشگاه ملی Sandia در نیومکزیکو مستقر خواهد شد؛ در آنجا محققان از این سیستم برای حل مسائل علمی مختلف ازجمله معماری و فیزیک دستگاه، علوم کامپیوتر، انفورماتیک و غیره استفاده خواهند کرد.

مشخصات کامپیوتر نورومورفیک Hala Point اینتل

سیستم Hala Point اینتل از 1152 پردازنده جدید Loihi 2 اینتل (یک تراشه تحقیقاتی نورومورفیک)، 1.15 میلیارد نورون مصنوعی و 128 میلیارد سیناپس مصنوعی که در 140,544 هسته پردازشی توزیع شده‌اند، تشکیل شده است. حداکثر توان مصرفی این سیستم 2600 وات است. علاوه‌بر‌این، بیش از 2300 پردازنده x86 در آن تعبیه شده تا محاسبات جانبی انجام شود.

این سیستم می‌تواند 20 کوادریلیون عملیات پردازش را در هر ثانیه (20 پتا عملیات بر ثانیه یا 20 Petaops) انجام دهد. به‌طور کلی، کامپیوترهای نورومورفیک داده‌ها را متفاوت از ابرکامپیوترها پردازش می‌کنند؛ بنابراین نمی‌توان به‌سادگی آن‌ها را مقایسه کرد. بااین‌حال، «ترینیتی»، سی‌وهشتمین ابرکامپیوتر قدرتمند جهان، تقریباً 20 پتافلاپس (petaFLOPS) قدرت دارد. قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان نیز با نام «فرانتیر»، دارای عملکرد 1.2 اگزافلاپس (exaFLOPS) یا 1194 پتافلاپس است.

کامپیوترهای سنتی اطلاعات را به‌صورت خطی پردازش می‌کنند. آن‌ها به CPU و GPU متکی هستند. از سوی دیگر، کامپیوترهای نورومورفیک از عملکرد مغز انسان الهام گرفته‌اند. آن‌ها از شبکه‌های عصبی مصنوعی و سیناپس‌ها، مشابه مغز بیولوژیکی بهره می‌برند. این ساختار به کامپیوترهای نورومورفیک کمک می‌کند تا بسیاری از محاسبات را به‌طور هم‌زمان پردازش کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی