۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱

کلیپ سلامت

علائم ، درمان و هر آن چیزی که باید درباره غلظت خون بدانید + ویدیو

غلظت خون یعنی میزان بالایی از مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم و مس در خون است که ممکن است به علت مشکلات ایمنی، خونریزی، کمبود مایع بدن و یا مصرف داروهای خاصی اتفاق بیفتد. غلظت خون می تواند منجر به عوارض جدی مانند افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، فشار خون بالا و خستگی شدید شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،غلظت خون یعنی میزان بالایی از مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم و مس در خون است که ممکن است به علت مشکلات ایمنی، خونریزی، کمبود مایع بدن و یا مصرف داروهای خاصی اتفاق بیفتد. غلظت خون می تواند منجر به عوارض جدی مانند افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، فشار خون بالا و خستگی شدید شود.

کنترل غلظت خون با رژیم غذایی مناسب

غلظت خون را می‌توان با رژیم غذایی مناسب کنترل کرد. برای کاهش این بیماری، بایستی از مصرف مواد غذایی شور و چربی‌های اشباع شده خودداری و بجای آن‌ها، باید از مواد غذایی با پروتئین، فیبر و ویتامین‌های مفید استفاده کرد.

مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات، محصولات غنی از فیبر مثل نخود، لوبیا، عدس، برنج قهوه‌ای و گندم کامل، ماهی و مواد غذایی کم چرب از جمله راه‌هایی هستند که می‌تواند در کاهش غلظت خون مفید باشد. همچنین، می‌توان از محصولاتی مانند نوشابه‌های رژیمی، پنیرهای کم چرب و محصولات دیگری که کمترین میزان چربی را دارند، استفاده کرد.

علائم ، درمان و هر آن چیزی که باید درباره غلظت خون بدانید + ویدیو

علائم ، درمان و هر آن چیزی که باید درباره غلظت خون بدانید + ویدیو

غلظت خون چیست؟

غلظت خون به تعداد سلول‌های قرمز خون در واحد حجم خون اطلاق می‌شود. این مقدار معمولاً به صورت میلیمتر در دسی لیتر (میلیون/میکرولیتر) اندازه گیری می‌شود.

غلظت خون عادی چقدر است؟

معمولاً غلظت خون در مردان بین ۴٫۵ تا ۵٫۵ میلیون/میکرولیتر و در زنان بین ۴٫۰ تا ۵٫۰ میلیون/میکرولیتر قرار دارد.

چه عواملی می‌توانند غلظت خون را تحت تأثیر قرار دهند؟

عوامل متعددی می‌توانند غلظت خون را تحت تأثیر قرار دهند، از جمله: کمبود یا افزایش مصرف آهن، کمبود ویتامین ب۱۲، نارسایی کلیه، نارسایی مغز استخوان، بیماری‌های خونی، افزایش شرایط جوی یا ارتفاع جغرافیایی، استفاده از مواد مخدر، زمانی که به صورت طولانی در فضا با وزن کم‌تر از زمین باشید و …

علائم غلظت خون بالا چیست؟

علائمی همچون خستگی، بی‌حالی، سرگیجه، تنگی نفس، افت فشار خون، افزایش ضربان قلب، افزایش تعریق، سردرد و احساس گیجی می‌توانند نشانه‌های غلظت خون بالا باشند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط