//
کدخبر: ۴۵۵۱۷۶ //

رابطه جنسی در میانسالی؛ لذت بخش و پر رمز و راز

رابطه جنسی در هر سن و سالی موجب آرامش و رفع احساست منفی خواهد شد.

رابطه جنسی در میانسالی؛ لذت بخش و پر رمز و راز
به گزارش فرتاک نیوز،

رابطه جنسی در هر سن و سالی موجب آرامش و رفع احساست منفی خواهد شد. چه بسیار احادیث، آیه، روایت، تحقیقات و پژوهش‌هایی در جهان ماده وجود دارند که خبر از اهمیت این موضوع می‌دهند. رابطه جنسی در میانسالی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چراکه زوجین در این دوره اگر نیازها و مشکلات جنسی خود را برطرف نسازند در دوران پیری دچار مشکلات گسترده‌تری خواهند شد. این فعل می‌تواند، زمینه ایجاد بیماری‌های مختلفی را فراهم کند. از سرطان رحم و پروستات گرفته تا اضطراب و افسرده شدن. اول از همه به شما توصیه می‌کنیم تا اول به دکتر اورولوژ یا پزشک زنان تهران یا دیگر شهرها مراجعه کنید.

اهمیت رابطه جنسی در میانسالی

برقراری رابطه جنسی سالم در دوران میانسالی باتوجه‌به تغییرات خاص این دوران باعث ایجاد نیازها و انتظارات جدیدی از سوی شریک جنسی شما خواهد شد. رضایت جنسی، هم برای افراد میانسال و هم برای افراد مسن، تنها به رابطه جنسی مربوط نمی‌شود. بلکه شامل رضایت از انواع فعالیت‌های جنسی است که فرد برای آن‌ها ارزش قائل است، مانند نحوه آمیزش، بوسیدن و نوازش کردن. رضایت از کیفیت رابطه جنسی در دوران میانسالی با بیماری‌های جسمی، افسردگی و احساس رضایت از خود ارتباط تنگاتنگی دارد. به‌طورکلی رابطه جنسی در دوران میانسالی دارای اهمیت‌های فراوانی است که ما در ادامه، این موارد را بررسی خواهیم کرد.

تغییرات شیمیایی در بدن

با هر بار رابطه جنسی هورمون تستوسترون، دوپامین و اکسی‌توسین در فرد ترشح می‌شود که به طور مستقیم بر سلامت قلب و عروق، مغز و اعصاب تأثیر می‌گذارد. همچنین از سرطان پروستات و بی‌اختیاری ادرار نیز در دوران پیری جلوگیری می‌کند.

بعد رفتاری

محققان بر این باورند که رابطه جنسی در سن بالا باعث می‌شود تا زوجین زندگی شادتری را در کنار هم داشته باشند. عموماً افرادی که بالای ۵۰ سال دارند و رابطه جنسی با کیفتی را در زندگی زناشویی خود، تجربه می‌کنند، احساس رضایت و خوشبختی بیشتری دارند. در مقابل زوج‌هایی که در برقراری رابطه جنسی خود دچار اختلال هستند، ممکن است به افسردگی دچار شوند.

بعد احساسی

باتوجه‌به لذت جنسی که طرفین به هنگام به ارگاسم رسیدن یا برقراری رابطه جنسی تجربه می‌کنند، احساس شادی و رضایت از خود یا همسر در وجودشان پررنگ‌تر خواهد شد. همچنین این افراد در معرض ابتلا به افسردگی نیز نخواهند بود.

بعد شناختی

رابطه جنسی باکیفیت باعث افزایش اعتمادبه‌نفس در دو طرف می‌شود. چراکه مرد و زن به این باور خواهند رسید که موردی ارزشمند را به همسر خود ارائه می‌دهند و نهایتاً موجبات آرامش او را فراهم می‌سازند.

بعد فرهنگی

رابطه جنسی باعث ایجاد وابستگی و تعهد بیشتر در بین همسران می‌شود. به همین دلیل میزان فساد و فحشا در جامعه بسیار کم خواهد شد. نهایتاً مرد و زن بر این باور خواهند بود که برای برآورده کردن نیازهای جنسی خود باید تنها به خانه و همسر خود رجوع کنند. در نتیجه این امر به‌صورت یک فرهنگ در جامعه برقرار خواهد شد.

بعد بین فردی

رابطه جنسی در زندگی‌های طولانی‌مدت باعث کاهش استرس، افزایش دلبستگی، افزایش شدت علاقه، کاهش احساس تنهایی و افزایش صمیمیت بین زوجین خواهد شد.

عوامل مؤثر بر میل جنسی خانم‌ها در میانسالی

زنان میانسال دارای نیازها و انتظارات جنسی گوناگونی هستند که توجه به این نیازها و انتظارات می‌تواند بر بهبود سلامت جنسی و روانی زنان میانسال و خانواده ‌آن‌ها تأثیر بگذارد. داشتن مسئولیت‌های متعدد، بازنشستگی و مشکلات مالی از جمله عوامل محیطی هستند که بر میل جنسی و سلامت زنان در دوران میانسالی تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، یائسگی و عوارض آن، تغییر در ظاهر و اندام، افزایش وزن، سندرم آشیانه خالی و شروع بیماری‌های مزمن نیز نوعی اختلال جنسی رایج در زنان میانسال است. مجموعه این تغییرات و اختلالات بر کیفیت زندگی، توانایی زنان و روابط جنسی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند سلامت زنان میانسال را مختل کند.

عوامل موثر بر میل جنسی اقایان در میانسالی

همان‌طور که خانم‌ها پس از ورود به مرحله میانسالی دچار ضعف و افت جنسی می‌شوند، مردان نیز این افت را تجربه خواهند کرد. با افزایش سن و کاهش هورمون تستوسترون در بدن آقایان، دیگر مانند دوران جوانی تحریک نمی‌شوند و میل جنسی بالایی نخواهند داشت. از سوی دیگر با بروز اختلال در نعوظ، سطح کیفی رابطه جنسی‌شان پایین خواهد آمد. عصبانیت، رنجش، افسردگی، اضطراب و اختلال در عملکرد غدد درون‌ریز نیز می‌تواند میل و توانایی جنسی مردان را کاهش دهد. در کنار همه موارد مصرف دارو، بیماری و عدم رضایت از ظاهر و تناسب‌اندام باعث ایجاد اختلال در دوران میانسالی خواهد شد. البته مانند خانم‌ها، عوامل محیطی بر سلامت جنسی آقایان نیز تأثیر خواهد داشت.

درمان مشکلات جنسی در میانسالی

اگر متوجه بروز اختلال جنسی در دوران میانسالی شدید، در درجه اول بهتر است که با همسر خود بدون سرزنش، صحبت کنید. خواسته و نیازتان را مطرح کرده و بدون هیچ قضاوتی، کلام او را بشنوید. در گام بعدی می‌توانید با یک زوج درمانگر یا متخصص سکسولوژی مشاوره کنید تا درمان مخصوص به خود را دریافت کنید. به‌موازات این فعل، می‌توانید از درمان‌های خانگی، مکمل‌های دارویی، ورزش و رژیم غذایی نیز کمک بگیرید.

درمان خانگی

سیر

برای مثال افرادی که دچار اختلال در نعوظ یا ناتوانی جنسی هستند می‌توانند از سیر در برنامه غذایی خود استفاده کنند. چراکه خون‌رسانی به اندام‌های جنسی را تقویت کرده و با آزادسازی آنزیمی به نام «نیتریک اکساید» فرایند نعوظ در مردان را تقویت خواهد کرد.

جنسینگ

استفاده از گیاه جنسینگ یا عصاره آن از گذشته‌های بسیار دور تا کنون نیز برای افزایش میل جنسی، رفع سرد مزاجی و توانایی جنسی تجویز و مصرف می‌شد. مرد و زن با مصرف این گیاه نه‌تنها به سلامت فیزیکی خود کمک می‌کنند؛ بلکه توانایی جنسی خود را نیز تقویت خواهند کرد.

دارچین

اگر به دنبال افزایش قدرت و توانایی جنسی خود هستید از دارچین یا روغن آن به طور مستمر استفاده کنید. این گیاه خاصیت چربی‌سوزی و کنترل قند خون نیز دارد. با کاهش چربی و کاهش سطح قند خون بالا فرد، قدرت و توانایی جنسی بیشتری را در حین رابطه خواهد داشت.

ویتامین E

این ویتامین به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی، سطح رادیکال‌های آزاد را در بدن کنترل خواهد کرد. با مصرف ویتامین E میل و توانایی جنسی در زوجین افزایش پیدا می‌کند. دقت داشته باشید که قرص یا مکمل ویتامین E را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید. با جای دادن آووکادو، ذرت، کانولا، زیتون، سبزی و حبوبات در برنامه غذایی خود ویتامین E را به‌صورت کنترل شده دریافت کنید.

زنجبیل

ریشه این گیاه برای تقویت قوای جنسی، رفع سرد مزاجی و برطرف کردن اختلال نعوظ بسیار مؤثر است. چراکه زنجبیل سطح هورمون تستوسترون را بالا می‌برد و محرک تولید و حرکت اسپرم‌ها است. به‌طورکلی مصرف زنجبیل برای سلامت و تقویت قوای جسمی و جنسی بسیار مفید خواهد بود.

مکمل‌های دارویی

در حال حاضر مکمل‌هایی در بازار وجود دارند که بدون نسخه پزشک به فروش می‌رسند. با مصرف این مکمل‌ها اختلال جنسی، ناتوانی و سرد مزاجی‌ها کنترل خواهد داشت. برای مثال استفاده از مرطوب‌کننده‌های واژن. توجه داشته باشید بدون مشورت  با پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید.

ورزش

انجام برخی تمرینات و ورزش‌های هوازی باعث می‌شود تا خون‌رسانی به نقاط مختلف بدن با کیفیت بیشتری انجام شود. ورزش موجب، رسیدن به تناسب‌اندام، ایجاد حس رضایت از خود، کنترل فشارخون و متعادل شدن سطح هورمون‌های بدن نیز می‌شود. در نتیجه به توانایی و قدرت جنسی شما کمک شایانی خواهد کرد.

رژیم غذایی سالم

مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات و پروتئین میل و توانایی جنسی را افزایش می‌دهد و سلامت بدن را تضمین می‌کند. در مقابل مصرف بی‌قاعده و بی‌رویه نمک، شکر، چربی و غذاهای فراوری شده، مسبب اختلال جنسی و بیماری‌های مختلفی خواهد بود.

چه زمانی باید برای برطرف کردن اختلال جنسی به پزشک مراجعه کرد؟

مراجعه به پزشک در هر مرحله‌ای که فرد متوجه وجود مشکل یا اختلالی شده، مفید و تأثیرگذار است. درصورتی‌که از موارد نام‌برده مانند درمان‌های خانگی، رژیم غذایی سالم و ورزش اثربخشی مورد انتظار را دریافت نکنید، بهتر است با دکتر زنان یا متخصص سکسولوژی مشاوره کنید. متخصصین با تجویز داروهایی به زوجین کمک می‌کنند تا سطح هورمون تستوسترون در مردان و استروژن در زنان را تنظیم کنند. حتی ممکن است با تجویز قرص یا patchهای هورمونی اختلال نعوظ یا اختلال سیستماتیک بدن را کنترل و درمان کنند. لطفاً توجه داشته باشید بدون تجویز پزشک به‌هیچ‌عنوان از دارویی استفاده نکنید. چراکه خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، لخته‌شدن خون، سرطان سینه و سکته مغری وجود خواهد داشت.

فعالیت مثبت جنسی ضامن زندگی سلامت و لذت‌بخش در هر سنی است

رابطه جنسی در میانسالی به‌اندازه دروان جوانی حائز اهمیت است. زیرا در ابعاد مختلفی تأثیرگذار خواهد بود. برای مثال احتمال ابتلا به افسردگی، بیماری‌های قلبی، سرطان و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که زوج‌های میانسال با برقراری رابطه جنسی باکیفیت، زندگی شادتری را در ابعاد مختلفی تجربه خواهند کرد. آن‌ها افرادی موفق، سرزنده، شاد و متعهد هستند. داشتن رابطه جنسی باکیفیت در میانسالی نیازمند مراقبت و رعایت برخی نکات است تا زوجین بتوانند از زندگی عاطفی خود حس رضایت داشته باشند. ما در این مقاله از مجله دکتر دکتر، به‌تمامی بایدها و نبایدها رابطه جنسی در میانسالی پرداخته ایم. درصورتی‌که سوال یا ابهامی در این زمینه دارید.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۵۱۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان