ایران سلاح جدید رعب آور خودش را در اسرائیل رو کرد؛ پهپاد ایرانی چقدر برد دارد؟+فیلم

پهپادهای شاهد-۱۳۶ ایران در آسمان اوکراین و خاورمیانه مشهور شده اند. اما پهپاد شاهد-۱۳۶ تنها پهپاد ایرانی نیست. بدنبال ادعاهای کشورهای غربی و اوکراین مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی مانند شاهد-۱۳۶، و حملات ۱۳ تا ۱۴ آوریل به اسرائیل، نگاهی به قابلیت های پهپادی ایران خواهیم انداخت.

ایران سلاح جدید رعب آور خودش را در اسرائیل رو کرد؛ پهپاد ایرانی  چقدر برد دارد؟+فیلم

پهپادهای شاهد-۱۳۶ ایران در آسمان اوکراین و خاورمیانه مشهور شده اند. اما پهپاد شاهد-۱۳۶ تنها پهپاد ایرانی نیست. بدنبال ادعاهای کشورهای غربی و اوکراین مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی مانند شاهد-۱۳۶، و حملات ۱۳ تا ۱۴ آوریل به اسرائیل، نگاهی به قابلیت های پهپادی ایران خواهیم انداخت.

تلاش ایران برای داشتن نیروی هوایی مقرون به صرفه

جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۷۹ با دورهای شدید و متعددی از تحریم ها مواجه شده است. در نتیجه، ایران در به دست آوردن هواپیماهای جنگی سرنشین دار مدرن با مشکل مواجه است – خوب، غیر از هواپیماهایی که برخی ها مدعی هستند عراق در روزهای منتهی به جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱، به ایران منتقل کرد تا از آن ها در برابر حملات هوایی نیروهای ائتلاف محافظت کند، ادعایی که توسط مقامات رسمی ایرانی تایید نشده است.

از این رو تصمیم ایران در مقابله با این محدودیت ها، سرمایه گذاری در توسعه خانواده پهپادها است. برخی از این پهپادها الهام گرفته از Predator و Reaper های آمریکایی هستند – پهپادهای شناسایی دوربرد، با دوام پروازی بالا و غیرپنهانکاری که می توانند حملات دقیقی را نیز انجام دهند.

یکی از بهترین نمونه ها شاهد-۱۲۹ با قیمت حدود ۷.۵ میلیون دلاریاست که در تصویر بالا نشان داده شده است. شاهد-۱۲۹دارای چهار بمب کوچک دقیق سدید-۳۴۵ است که می تواند توسط لیزر، جستجوگر مادون قرمز یا جستجوگر بصری هدایت شود. این تلاشی برای تقلید از پهپاد آمریکایی ریپر است و اینکه شاهد-۱۲۹ را می توان تنها تا فاصله چند صد کیلومتر از راه دور کنترل کرد به این معنی است که این پهپاد از نوع تاکتیکی است، اما سایر پهپادهای ایرانی تاثیری استراتژیک داشته اند.

پهپاد شاهد

برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ بود که حرفی از شاهد ۲۳۸ زده شد؛ صحبت‌ها از آنجایی آغاز شد که این پهپاد در یک رزمایش شرکت کرد و فیلم برخورد آن به یک هدف در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شد.

زمانی که فیلم اصابت این پهپاد به هدف را مشاهده می‌کنید، متوجه تفاوت‌های اساسی آن با پهپاد شاهد ۱۳۶ می‌شوید. در واقع پهپاد جدید ایرانی که پا در میدان نبر گذاشته‌است، پهپاد شاهد ۲۳۸ است.

پهپاد شاهد ۲۳۸ براساس پلتفرم کلی پهپاد شاهد ۱۳۶ ساخته شده‌است؛ بالی دلتا شکل دارد که دو سر آن دارای بالک است. این پهپاد فاقد دم و سکان عمودی است و اساسی‌ترین تفاوت آن با پهپاد شاهد ۱۳۶، موتور آن است.

موتور آن از نوع طلوع ۱۰ است؛ طلوع نسخه ایرانی کوچک شده موتور توبوجت تی‌جی ۱۰۰، یک شرکت یونانی است. این موتور جدود ۲۴۷ پوند رانش ایجاد می‌کند. وزن آن حدود ۱۷ کیلوگرم است. در دو نوع سوخت جت و نفتی عرضه می‌شود.

پهپاد شاهد ۲۳۸ تنها سلاح ایرانی نیست که از این موتور بهره می‌برد. این موتور پیش از این بر روی موشک‌های کروز سری قدس نیز نصب شده بود.

ارتقاء موتور چه مزیت‌هایی برای شاهد ۲۳۸ داشته‌است؟

شاهد ۲۳۸ با ارتقاء موتور توانسته‌است سریع‌تر در میدان جنگ عمل کند. شاهد ۱۳۶ در بهترین حالت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشت، اما نسخه ارتقاء یافته و یا نسخه جت آن می‌تواند به سرعت ۶۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

سرعت این پهپاد در حدود ۵۰۰ کیلومتر در ساعت بوده‌است. سرعت بیشتر، تعقیب آن را دشوارتر می‌کند.

یک کانال یوتیوب با استفاده از شبیه ساز جنگی دیجیتال (Digital Combat Simulator) که یک بازی شبیه سازی پرواز جنگی است، ویدئویی از پرتاب ۱۴۰۰ پهپاد شاهد ۱۳۶ به سمت سامانه موشکی پاتریوت ناتو طراحی و منتشر کرده است.

کانال یوتیوب Growling Sidewinder با ۴۸۷ هزار مشترک که عمدتا ویدئوهایی با محتوای نبردهای شبیه سازی شده جنگنده ها را منتشر می‌کند در یکی از آخرین ویدئوهای خود ۱۴۰۰ پهپاد شاهد ۱۳۶ ساخت شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (که به اختصار هِسا نامیده می‌شود) را به سمت سامانه دفاع هوایی موشکی پاتریوت به پرواز درآورده است.

در طول این ویدئو مشخصات کلی پهپاد شاهد ۱۳۶ به اشتراک گذاشته می‌شود. اینکه این جنگ افزار برای حمله به اهداف زمینی از فاصله دور و پرتاب به‌صورت انبوه طراحی شده و تلاش می‌کند با مصرف منابع خود در طول حمله، پدافندهای هوایی را در هم بشکند. جزئیات کامل درباره ویژگی های پهپاد شاهد ۱۳۶ را اینجا بخوانید.

پهپادشاهد ۱۳۶

طبق سناریوی این ویدئوی شبیه سازی شده، هدف اصلی پهپادهای ایرانی، سایت رادار پاتریوت است. در تصاویری جذاب که با اضافه کردن افکت های صدا و موسیقی فضایی دراماتیک پیدا کرده، شاهد اوج گرفتن و پرواز پهپادها هستیم.

سامانه پاتریوت

سامانه پاتریوت پاتریوت ها باز می‌شوند تا از موضع رادارهایشان دفاع کنند. با ورود هرچه بیشتر پهپادها به محدوده و نابود شدن تعداد بیشتری از پرتابگرها، رادار پاتریوت آسیب پذیرتر می‌شود. در نهایت پاتریوت که توسط پهپادها شناسایی شده،  هدف قرار گرفته و نابود می‌شود.

پهپادشاهد ۱۳۶

پهپادشاهد ۱۳۶

پهپادشاهد ۱۳۶

شبیه سازی جنگی دیجیتال یا دی سی اِس  (DCS) یک بازی شبیه سازی پرواز جنگی رایگان است که توسط شرکت بازی ویدئویی روسی ایگل داینامیکس (Eagle Dynamics) ساخته شده است. در این بازی که هواپیماها به‌طور دقیق از داده های دنیای واقعی مدل می‌شوند و از طیف گسترده‌ای از عملیات جنگی مانند گشت هوایی، داگ فایت، حملات هوایی و … پشتیبانی می‌شود، بازیکن می‌آموزد که چگونه یک هواپیما را با استفاده از روش‌های واقع‌بینانه روشن و هدایت کند

اولین تصاویر پهپاد شاهد ۱۲۳ از شناسایی پایگاه‌های آمریکایی منتشر شد

برای نخستین بار تصاویر هوایی پهپاد ایران شاهد ۱۲۳ که از از پایگاه آمریکایی در منطقه ثبت شده، را در مستند پرچمدار مشاهده می‌کنید

فیلم پرتاب خودرویی پهپاد شاهد ۱۳۶ با سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

تصاویری از پرتاب شاهد-۱۳۶ توسط خودرو، با سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت را در مستند پرچمدار مشاهده می‌کنید

دیگر رسانه ها

کدخبر: 134295

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر