۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹
 اصلاح نرخ ارز کلید خورده است

با رخ دادن اتفاق‌های سیاسی مردم به سراغ دارایی‌هایی با قابلیت نقدشوندگی بالا می‌روند تا ارزش پول خود را حفظ کنند.

به گزارش صدای بورس، آراد پورکار، تحلیلگر بازارهای مالی درباره وضعیت ارز در بازار غیررسمی در روزهای اخیر گفت: با رخ دادن اتفاق‌های سیاسی مردم به سراغ دارایی‌هایی با قابلیت نقدشوندگی بالا می‌روند تا ارزش پول خود را حفظ کنند، به همین منظور عده‌ای به سراغ بازار ارز و طلا رفتند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه شاهد آغاز اصلاح قیمت ارز در بازار هستیم، افزود: روی نرخ دلار دو عامل سیاسی و اقتصادی اثرگذار است که عامل اقتصادی به نرخ رشد نقدینگی، پایه پولی و تورم و تراز تجاری کشور مربوط می‌شود، اما عامل سیاسی به تنش‌ها و شوک‌های سیاسی که در کشور یا منطقه رخ می‌دهد ربط دارد.

این تحلیلگر بازارهای مالی تاکید کرد: با حمله به کنسوگری ایران به نوعی به خاک ایران تعرض شده بود، به همین منظور در فضای مجازی نیز اکثر مطالب به مقابله کردن با این حمله تاکید داشت، برای همین مردم با نگرانی از ادامه دار بودن این حملات اقدام به خرید دلار و سکه کردند و در این میان کانال‌های تلگرامی و برخی رسانه‌ها نیز اقدام به سیاه‌نمایی و جوسازی بیشتر کردند چرا که متغیرهای پولی در اقتصاد از وضعیت خوبی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه زمانی که شوک‌های سیاسی کاهش پیدا کند، بازار ارز نیز یک اصلاحی را تجربه خواهد کرد، افزود: علت اصلی افزایش نرخ ارز صرفا به مسائل سیاسی مربوط است و در تمامی بازارهای مالی مانند طلا، سکه و ارز عده‌ای ذی نفع تحت عنوان سفته باز وجود دارند که از ایجاد نوسان در این بازارها سود می‌برند؛ البته در کف بازار ارز نیز سفته بازان و دلالانی حضور دارند؛ اما نقش آن‌ها در ایجاد التهاب کم است.

منبع: نود اقتصادی

کد خبر 493690

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • درآمد دولت از مالیات در ۱۴۰۲ چقدر بود؟

    درآمد دولت از مالیات در ۱۴۰۲ چقدر بود؟

    بنا بر اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شد که با تحقق ۱۰۸ درصدی نسبت به بودجه مصوب همراه شده است.

  • افزایش قیمت طلا فقط مختص کشور ما نیست

    افزایش قیمت طلا فقط مختص کشور ما نیست

    بخشی از نوسانات اخیر در بازار طلا در کشور متاثر از بازار جهانی طلا بوده و اونس جهانی باعث افزایش قیمت طلا می‌شود. کارشناسان نظر داده بودند که تا پایان سال ۱۴۰۲ اونس طلا به ۲۰۰۰ دلار می‌رسد و در حال حاضر اونس جهانی طلا روی ۲۳۷۷ دلار است. این موضوع نشان می‌دهد که طلا جهانی گران شده و این افزایش فقط مختص کشور ما نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =