علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین B6 در بدن

ویتامین B6 یا پیریدوکسین نقش مهمی در بسیاری از ضروری‌ترین عملکردهای بدن دارد، مانند تولید آنتی‌بادی برای مبارزه با عفونت، تنظیم قند خون و کمک به عملکرد موثر مغز و سیستم عصبی.

به گزارش تکناک، اگر میزان ویتامین B6 به‌طور خطرناکی پایین بیاید، ممکن است علائم کمبود ویتامین B6 را تجربه کنید. علائم کمبود ویتامین B6 ممکن است شامل تغییرات خلقی، زخم‌های دهان و زبان، ضایعات پوستی، نوروپاتی محیطی، کم خونی و از دست دادن کنترل عضلانی باشد.

کمبود ویتامین B6 شایع است و تقریباً 10٪ از آمریکایی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال، برخی از افراد علائم را تجربه نمی‌کنند. افرادی که به دلیل سوءتغذیه یا شرایطی که باعث سوءجذب می‌شود کمبود ویتامین بیشتری دارند، بیشتر احتمال دارد علائم را تجربه کنند.

تغییرات خلق و خوی

میزان پایین ویتامین B6 با تغییرات خلقی و علائم سلامت روان مرتبط است. به عنوان مثال می‌توان به سردرگمی، گیجی، تحریک پذیری، اضطراب و افسردگی اشاره کرد.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که مکمل‌های ویتامین B6 مصرف می‌کنند، ممکن است میزان پایین‌تری از اضطراب و افسردگی داشته باشند. این امر ممکن است به دلیل اثرات ویتامین B6 بر سیستم عصبی باشد که به بدن کمک می‌کند استرس و تنش را تنظیم کند.

تغییرات دهان و زبان

کمبود ویتامین B6 اغلب منجر به مشکلاتی در دهان و زبان می‌شود. افرادی که سطوح بسیار پایین ویتامین B6 دارند ممکن است دچار زخم‌های دهان، کیلیت (ترک لب‌ها) و خشکی اطراف دهان شوند. برخی از افراد ممکن است گلوسیت (التهاب زبان) و دردناک شدن زبان را تجربه کنند.

بثورات پوستی

سطوح پایین ویتامین B6 می‌تواند باعث بیماری پوستی به نام درماتیت سبورئیک شود. علائم شامل بثورات پوستی قرمز، پوسته پوسته یا چرب شدن پوست است که اغلب کمر، صورت یا پوست سر را درگیر می‌کند. همچنین ممکن است پوست کنده شود (ریزش کند) یا تحریک شده به نظر برسد. محققان معتقدند که این مسئله به دلیل التهاب رخ می‌دهد که اغلب به دلیل کمبود ویتامین B ایجاد می‌شود.

کم خونی

ویتامین B6 نقش مهمی در تولید هموگلوبین دارد که پروتئینی است که به تامین اکسیژن به بافت‌های بدن از طریق خون کمک می‌کند. کمبود شدید ویتامین B6 می‌تواند منجر به نوعی کم خونی به نام کم خونی میکروسیتیک شود که شامل گلبول‌های قرمز غیرمعمول کوچک می‌شود.

علائم کم خونی شامل خستگی، تنگی نفس، مشکل در تمرکز، ضعف، سردرد، کاهش اشتها، سرگیجه و ضربان قلب سریع و غیره است.

نوروپاتی محیطی

به دلیل نقش ویتامین B6 در محافظت از عملکرد عصبی، کمبود ویتامین B6 در صورت عدم درمان ممکن است باعث آسیب عصبی شود. یکی از پیامدهای احتمالی نوروپاتی محیطی است ک یک بیماری مربوط به اعصاب آسیب دیده در بازوها، دست‌ها و پاها است.

افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی ممکن است احساس سوزن سوزن شدن و گز گز در اندام‌ها و همچنین کاهش واکنش، بی حسی، ضعف عضلانی و درد را تجربه کنند.

آتاکسی

در موارد شدید، کمبود ویتامین B6 می‌تواند باعث آتاکسی یا از دست دادن کنترل عضلانی شود. علائم آتاکسی شامل مشکلات تعادل و هماهنگی، کلافگی، مشکل در راه رفتن و تکلم است. این مشکل اغلب مربوط به نوروپاتی محیطی است که اندام‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علائم در کودکان

علائم کمبود ویتامین B6 ممکن است در نوزادان و کودکان خردسال تا حدودی متفاوت باشد. نوزادانی که کمبود ویتامین B6 دارند ممکن است علائم زیر را نشان از خود دهند:

  • تحریک پذیری و گریه بیش از حد
  • تشنج
  • شنوایی حساس و حاد

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر یک از علائمی که بالاتر گفته شد را به‌طور مداوم تجربه کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. آنها می‌توانند معاینه فیزیکی انجام دهند، سابقه پزشکی شما را بررسی کنند و میزان B6 شما را از طریق آزمایش خون آزمایش کنند.

ویتامین B6 به‌طور طبیعی در غذاهایی مانند حبوبات (به ویژه نخود)، جگر گاو، مرغ و ماهی یافت می‌شود. پزشک ممکن است توصیه کند که B6 بیشتری را از طریق تغییرات رژیم غذایی یا مصرف مکمل‌.ها دریافت کنید.

در صورت داشتن موارد زیر ممکن است شما به‌طور ویژه‌ای در معرض خطر کمبود ویتامین B6 باشید:

  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبدی
  • اختلال خودایمنی مانند آرتروز
  • اختلال گوارشی که بر ظرفیت معده شما برای جذب مواد مغذی از غذا تأثیر می‌گذارد، مانند بیماری کرون
  • اختلال مصرف الکل (AUD)
  • چاقی
  • سایر کمبودهای ویتامین B

اگر کمبود ویتامین B6 شما به یکی از شرایط فوق مرتبط باشد، ممکن است پزشک معالج شما درمان اختلال زمینه‌ای را برای رفع علائم توصیه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.