اختصاصی تیترکوتاه؛

پرسپولیس بانکدار شد!

همانطور که پیش‌بینی می‌شد سازمان خصوصی‌سازی در نهایت مالکیت باشگاه پرسپولیس را در اختیار ۶ بانک ایرانی قرار داد.

پرسپولیس بانکدار شد!

به گزارش تیتر کوتاه، در جلسه‌ای که امروز برگزار شد سهام این باشگاه در اختیار ۶ بانک ایرانی قرار گرفت. بانک شهر وابسته به شهرداری تهران ۳۰ درصد سهام را در اختیار گرفت تا سهامدار عمده لقب بگیرد. بانک تجارت و ملت هر کدام ۲۰ درصد سهام را مالک شدند و ۱۵ درصد باقیمانده سهام به شکل مساوی در اختیار بانک‌های صادرات، اقتصاد نوین و رفاه قرار گرفت.

پیش از این ۱۵ درصد سهام از طریق فرابورس در اختیار مردم قرار گرفته بود.

به نظر می‌رسد با این انتقال سهام هم دولت اختیار این باشگاه را از دست نداد و هم شهرداری تهران جز مالکان این باشگاه معرفی گردید. حال باید دید این ۶ بانک برای رساندن باشگاه پرسپولیس به سود دهی، پرداخت بدهی‌ها و بازگرداندن سه دانگ سند ساختمان این باشگاه که در اختیار شرکت شستا زیر مجموعه وزارت کار توسط بانک رفاه چه برنامه‌ای خواهد داشت. بانک رفاه با توجه به زیر مجموعه وزارت کار بودنش می‌تواند در این انتقال نقش موثر ایفا کند. گفتنی است این ۸۵ درصد سهام به مبلغ ۳۲۰۰ میلیارد تومان در اختیار این بانک‌ها قرار گرفته است.

تغییرات مدیریتی در انتظار پرسپولیس

با فروش سهام به این ۶ بانک و تغییر ریاست مجمع این باشگاه باید انتظار ایجاد تغییرات تازه در اعضای هیات مدیره باشگاه پرسپولیس داشته باشیم. البته هنوز ترکیب و چیدمان نفرات در مجمع مشخص نیست و باید دید ریاست مجمع چگونه و بر اساس چه فرمولی از میان این ۶ بانک و البته میزان سهامشان انتخاب خواهد شد. با این وجود به نظر می‌رسد بعد از تکمیل مراحل واگذاری سهام باید منتظر ایجاد تغییرات تازه در هیات مدیره و مدیرعاملی این باشگاه باشیم.

همکاری بانک‌ها بدون اختلاف؟!

وقتی واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را نگاه می‌کنیم شاهد یک تفاوت مهم هستیم. استقلال به یک هولدینگ نفتی واگذار می‌شود که همه سهامداران زیر مجموعه یک واحد اقتصادی هستند اما پرسپولیس به ۶ بانک مختلف واگذار شده که مدیریت آنها کاملا مستقل هستند و قطعا بر اساس سهام خریداری شده برتری مدیریتی نسبت به هم پیدا خواهند کرد. ضمن اینکه وزارت ورزش هم قطعا عضوی در این مدیریت خواهد داشت تا نظارت دولت به این شکل هم حفظ شود. سوال اینجاست آیا مدیریت باشگاه پرسپولیس توسط این ۶ بانک با یک تعامل بی‌نقص و اصطلاحا بدون تنش رسمیت پیدا خواهد کرد و یا شاهد اتفاقات دیگری در این مسیر خواهیم بود. تا اینجای کار احتمال حضور ۲ عضو از بانک شهر، ۲ عضو از بانک‌های ملت و تجارت، یک عضو از بانک‌های صادرات، اقتصاد نوین و رفاه، یک عضو از وزارت ورزش و البته یک عضو دیگر که گفته می‌شود احتمالا از بانک با سهام خریداری شده بیشتر (بانک شهر) انتخاب خواهند شد.

اردلان بزرگ نیا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر