اقتصادیخبر اولسیاسی

تشکیل کمیته سه‌جانبه برای بررسی وضعیت بانک‌های عراقی تحریم‌شده توسط امریکا

رئیس بانک مرکزی عراق با تاکید بر بازسازی ساختارهای بانکی و رصد فعالیت های مشکوک مالی، تاکید کرد دولت عراق پرونده بانک‌های محروم شده از معامله با دلار را با جدیت پیگیری می کند.

میدل ایست نیوز: رئیس بانک مرکزی عراق با تاکید بر پیگیری و بررسی پرونده بانک‌های عراقی محروم شده از معامله با دلار، از آغاز به کار بازسازی ساختار بانک‌های عراقی خبر داد و تاکید کرد بانک مرکزی برای اصلاح بانک‌ها با جذب شرکای استراتژیک، برنامه گسترده‌ای به منظور مدرن‌سازی سیستم بانکی در دست اجرا دارد.

به گزارش الحره، علی العلاق با اشاره به وجود تحقیقات مستمر در خصوص عملکرد بانک‌های متخلف در عراق، تاکید کرد کمیته‌ای با وزارت خزانه‌داری امریکا و بانک فدرال برای اصلاح تخلفات بانک‌های تحریم شده، تشکیل شده است.

رئیس بانک مرکزی عراق در ادامه افزود: یک شرکت امریکایی مأمور حسابرسی فعالیت این بانک‌ها شده و قرار است نتایج تحقیقات خود را در اختیار دولت عراق و طرف امریکایی به منظور اتخاذ تصمیمات لازم قرار دهد.

رئیس بانک مرکزی عراق در ادامه بر حمایت از رقابت عادلانه بین بانک‌های خصوصی و دولتی برای تنوع بخشی به منابع درآمد تاکید کرد  اما در عین حال گفت، شهروندان عراقی ترجیح می‌دهند با بانک‌های دولتی معامله کنند.

علی العلاق در ادامه افزود، هیات دولت عراق در سفر به واشنگتن با بررسی پرونده بانک‌های عراقی مجازات شده توسط وزارت خزانه داری امریکا که از معامله با دلار محروم شده‌اند، موافقت کرد و این سفر در واقع نشان از ارتباط مالی و اقتصادی دو کشور عراق و امریکا است.

این در حالی است که بخش بانکی عراق در اواخر سال ۲۰۲۲ با هدف کنترل بهتر بر استفاده از دلار به نظام الکترونیکی ارتباطات مالی بین بانکی موسوم به «سوئیفت» متصل شده است تا تبعیت از تحریم‌های امریکا علیه تهران و جلوگیری از رونق اقتصاد غیر رسمی را تضمین کند.

حدود ۲۰ بانک عراقی به منظور اطمینان از انطباق با استانداردهای امریکا در مورد پولشویی و تحریم ایران، از انجام نقل و انتقالات دلاری منع شدند، اما همچنان در عراق با استفاده از دینار به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

در همین حال، بخش بانکی در عراق یک پلتفرم الکترونیکی با هدف نظارت بر استفاده از دلار و تشدید کنترل فعالیت‌های اقتصادی غیر قانونی راه‌ اندازی کرده است، تا فرار مالیاتی برخی واردکنندگان و تجار را ثبت کند.

علی العلاق با اشاره به اموال عراق در بانک فدرال امریکا، خاطرنشان کرد روابط مالی بغداد با واشنگتن روابطی نزدیک، هماهنگ و دارای تفاهم مستمر است و عراق سیاست درهای باز و انطباق با قوانین مؤسسات مالی در جهان را پیشه کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی عراق با تاکید بر رصد دقیق عملیات مشکوک به کلاهبرداری مالی و هشدار درباره پیامدهای آن، تصریح کرد: اقدامات دقیقی برای جلوگیری از قربانی شدن شهروندان در تقلب‌های مالی وجود دارد.

وی درباره اولویت‌های اقتصادی دولت عراق نیز گفت: کاهش بدهی خارجی نخستین هدف دولت بوده و توانسته است بدهی خود را به ۹ میلیارد دلار کاهش دهد در حالی که بدهی داخلی نیز بالغ بر ۷۰ تریلیون دینار است و دولت موفق شده است نرخ تورم را از 7.5 درصد به حدود 3.8 درصد کاهش دهد.

رئیس بانک مرکزی عراق روابط این کشور با بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، را روابطی خوب و قوی توصیف کرد و از سفر قریب الوقوع هیاتی از این صندوق به عراق خبر داد.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا