//
کدخبر: ۴۵۵۱۸۰ //

میل جنسی بالا؛ خصیصه‌ای که باید آن را کنترل کنید!

میل جنسی (Libido) در انسان مانند حیوانات ریشه در زیست و طبیعت او و میل به بقای انسان دارد.

میل جنسی بالا؛ خصیصه‌ای که باید آن را کنترل کنید!
به گزارش فرتاک نیوز،

میل جنسی در افراد مختلف، متفاوت است؛ اما همان‌طور که در همه امورات زندگی تعادل مهم است، در میل جنسی و رابطه جنسی (sex) هم این امر بسیار اهمیت دارد ام میل جنسی زیاد گاهی مخرب رابطه است.

نیاز جنسی و رابطه جنسی مانند رسیدن غذا به بدن است. اگر بیش‌ از حد یا خیلی کم باشد در هر دو صورت مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. میل جنسی و کم یا زیاد بودن آن از عوامل مختلفی می‌تواند اثر بگیرد. برخی از این عوامل ریشه ژنتیکی دارند و برخی دیگر هم به شرایط زندگی فرد، عوامل محیطی و مواردی از این دست ارتباط دارند. اگر میل جنسی‌تان غیرقابل کنترل است، حتما به روانشناس و سکس‌تراپیست مراجعه کنید.

آگاهی از میل جنسی خود و نرمال بودن آن برای هر فرد اهمیت دارد؛ زیرا می‌تواند بر سایر جنبه‌های زندگی او اثر داشته باشد.

تعریف میل جنسی بالا

قبل از دانستن تعریف میل جنسی بالا بهتر است ابتدا با تعریف میل جنسی آشنا شویم. میل جنسی تمایل طبیعی افراد برای برقراری رابطه جنسی است که می‌تواند شامل برانگیختگی‌های حین معاشقه یا برانگیختگی‌های ناشی از هرگونه تحریک پیش از برقراری رابطه جنسی باشد.

بسیاری از افراد بدون هیچ اطلاعات و آگاهی به خود یا دیگران برچسب‌های جنسی می‌زنند که این کار اشتباه است. میل جنسی زیاد یا کم چیزی نیست که افراد عادی بتوانند آن را تشخیص دهند. درواقع تعریف میل جنسی بالا امری بسیار دشوار است.

درواقع معیار و ملاک مشخصی برای رابطه جنسی در یک بازه زمانی وجود ندارد که بتوان دفعات سکس یا تمایل به سکس شخص را با آن سنجید و در حالت کلی این کار، غلط است؛ زیرا میزان تمایل جنسی برای هر شخص متفاوت است. برای مثال میل جنسی بالا در یک شخص خاص را می‌توان روزی سه یا چهار بار سکس دانست و برای فردی دیگر روزی دو بار. برای اینکه اطمینان داشته باشید که میل جنسی شما بالا است یا خیر حتماً باید به یک روان‌شناس یا یک سکس‌تراپیست مراجعه کنید تا با بررسی شرایط و ویژگی‌های فیزیولوژیک شما، دراین‌خصوص نظر دهد.

چه زمانی می‌گوییم میل جنسی بالا است؟

همان‌طور که گفتیم میل جنسی بالا تعریف مشخصی نداشته و برای هر فرد متفاوت است. درواقع میل جنسی هر شخص، خط و محدوده مشخصی دارد. اگر از آن خط پایین‌تر بیاید میل جنسی کم و اگر بالاتر رود میل جنسی زیاد است. اما اینکه این خط تعادل در میل جنسی کجا باشد، برای هر فرد متفاوت است. هرگاه میل جنسی باعث شود که شما کنترلی بر آن نداشته باشید، آن را میل جنسی از کنترل خارج‌شده (out of control sexual behavior) یا به‌اختصار OCSB می‌گویند. در این حالت معمولاً فرد به حالت اجبار جنسی (sexual compulsion) رسیده و نمی‌تواند رفتار جنسی خود را کنترل کند.

علائم میل جنسی زیاد

در ادامه به عواملی که می‌توانند نشانگر شهوت زیاد باشند اشاره خواهیم کرد.

  • میل جنسی و رفتارهای جنسی شما بر سایر فعالیت‌های روزمره و سایر بخش‌های زندگی شما اثر منفی بگذارد؛ ‌ برای مثال بر شغل شما یا رابطه شما با دیگر افراد اثر بگذارد.
  • اگر احساس وابستگی به رابطه جنسی می‌کنید احتمالاً شما میل جنسی بالایی دارید.
  • در حالتی که نتوانید میل جنسی خود را کنترل کنید.
  • اگر برای فرار از موقعیت‌های سخت زندگی یا زمان‌هایی که اضطراب و استرس دارید به سکس روی می‌آورید.
  • اگر هیچ فعالیت جایگزینی به‌جای سکس شما را خشنود نمی‌کند.
  • روابط دوستانه یا کاری شما به دلیل میل جنسی بالا یا رفتارهای جنسی خارج از چارچوب خراب می‌شود.

دلیل میل جنسی بالا

میزان تمایل به سکس و میل جنسی در افراد می‌تواند به عوامل زیر وابسته باشد.

  • ژنتیک و در حالت کلی عوامل بیولوژیکی مانند سطح تستوسترون
  • عوامل اجتماعی
  • سن فرد
  • عوامل روانی مانند استرس و اضطراب

هرکدام از این موارد می‌تواند دلیلی برای میل جنسی بالا یا شهوت زیاد در افراد باشد. معمولاً در بازه‌های سنی مشخصی مانند سن بلوغ، افراد تمایل بیشتری به رابطه جنسی داشته و به‌اصطلاح شهوت بالاتری هم دارند که این موضوع در این سنین تا حدی طبیعی است. از طرفی مطالعات نشان داده‌اند که میل جنسی در زنان میان‌سال از زنان جوان بیشتر است؛ بنابراین اگر در این بازه سنی هم دچار میل جنسی بالا شده‌اید، جای نگرانی نیست؛ زیرا این امر تا حدودی طبیعی است.

دلیل شهوت زیاد

دلیل این امر هنوز به‌درستی مشخص نیست. همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم عواملی هستند که بر میل جنسی بالا اثر می‌گذارند؛ اما هنوز نمی‌توان در مورد آن‌ها با قطعیت صحبت کرد. دلیل بالقوه شهوت زیاد، عدم تعادل انتقال‌دهنده‌های عصبی (Neurotransmitter imbalance) است. اگر سطح انتقال‌دهنده‌های عصبی شما از حدی بیشتر باشد می‌تواند عامل میل جنسی بالای شما باشد.

مصرف برخی داروها هم می‌تواند میل جنسی شما را از حالت طبیعی خارج کند. برای مثال داروهایی که برای بیماری پارکینسون تجویز می‌شوند می‌توانند این اثر را داشته باشند. افرادی که بیماری‌های خاصی مانند صرع دارند هم می‌توانند در معرض میل جنسی زیاد باشند؛ زیرا ممکن است بخش‌هایی از مغز آن‌ها بر اثر حملات صرع آسیب ببیند.

میل جنسی بالا چه زمانی مشکل‌ساز می‌شود؟

بسیاری از افراد معمولاً نگران میل جنسی بالای خود هستند. بهتر است بدانید که میل جنسی بالا چیزی نیست که باعث نگرانی شما شود؛ مگر آنکه در فعالیت‌های روزانه و زندگی‌ شما اثر منفی بگذارد. در این حالت است که این مسئله برای شما مشکل‌ساز می‌شود. میل جنسی بالا یا شهوت زیاد می‌تواند باعث ایجاد اختلال در روابط شما میان افراد شود. حتی می‌تواند بر خلق‌وخوی شما هم اثر منفی داشته باشد. درصورتی‌که میل جنسی زیاد شما باعث ایجاد مشکلات این‌چنینی شود، شما نیاز به مشورت با یک پزشک دارید.

میل جنسی بالا بیشتر در چه سن‌هایی اتفاق می‌‌افتد؟

انسان‌ها در سنین مختلف، حس‌ها و حالت‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند. در مورد شهوت و میل جنسی هم این امر صادق است. این امر طبیعی است که در برخی دوره‌های زندگی، میل جنسی کمتر و در برخی سنین بیشتر باشد. در مردان معمولاً در سنین بلوغ و نوجوانی میل جنسی و شهوت بیشتر از سایر سنین است.

باید توجه داشت که سن بلوغ را نمی‌توان برای تمام پسران یکسان دانست؛ بنابراین این حالت برای برخی پسران در سنین پایین‌تر و برای برخی در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد؛ ‌ اما در حالت کلی در سن بلوغ معمولاً پسران بیشترین میزان میل جنسی خود را تجربه می‌کنند. در دوران جوانی هم میل جنسی در محدوده طبیعی است و با بالارفتن سن به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند.

با بالارفتن سن در مردان حتی با وجود داشتن میل جنسی ممکن است نعوظ صورت نگیرد. این امر معمولاً در خانم‌ها برعکس آقایان است. خانم‌ها با بالارفتن سن معمولاً نیاز بیشتری به رابطه جنسی احساس می‌کنند. درواقع می‌توان گفت یک خانم میان‌سال به طور معمول میل جنسی بیشتری نسبت به یک دختر جوان دارد.

دختران در دوران بلوغ هم بیشتر از سایر سنین میل جنسی و تمایل به برقراری رابطه جنسی را تجربه می‌کنند. درواقع می‌توان نتیجه گرفت که در سنین گفته‌ شده معمولاً افراد شهوت زیادی دارند که این امر طبیعی بوده و جای نگرانی نیست؛ اما اگر این موضوع باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزمره، اختلال در تمرکز یا هرگونه اثر منفی بر زندگی شخص شود، باید درمان شود. برای درمان این مشکل می‌توان از یک سکس‌تراپیست یا یک مشاور کمک گرفت.

خطرات و عوارض میل جنسی زیاد

میل جنسی زیاد بسته به اینکه در چه سنی اتفاق بیفتد می‌تواند خطرات و عوارض خاص خود را داشته باشد. میل جنسی زیاد اگر در سنین پایین و در سنین بلوغ اتفاق بیفتد می‌تواند باعث کاهش تمرکز افراد شود. این مسئله برای برخی از دانش‌آموزانی که در سن بلوغ هستند اتفاق می‌افتد و در اغلب موارد از نظر تحصیلی افت شدیدی دارند.

در بزرگسالان هم می‌توان از عوارض میل جنسی بالا به کاهش سطح انرژی بدن و اختلال در روند طبیعی زندگی یا حتی اختلال در خواب‌وخوراک افراد اشاره کرد. از طرفی درصورتی‌که شخص شهوت زیاد داشته باشد و برای کنترل آن اقدامی نکند، خطر انجام رابطه جنسی پرخطر هم وجود دارد. به این دلیل است که اقدام برای کنترل میل جنسی زیاد امری مهم است.

درمان میل جنسی بالا و مدیریت آن از طریق روش‌های مختلف

اگر احساس می‌کنید علائم میل جنسی بالا را دارید، همیشه بهترین گزینه کمک‌گرفتن از یک سکس‌تراپیست است. سکس‌تراپیست به شما کمک می‌کند که این مشکل را مدیریت کرده و حتی در مواقع لزوم می‌تواند برای شما دارو تجویز کند. اصلاً در مراجعه به سکس‌تراپیست تعلل نکنید یا از این کار خجالت نکشید.

درصورتی‌که احساس می‌کنید میل جنسی شما به حدی بالاست که ممکن است باعث شود به‌اجبار با کسی وارد رابطه جنسی شوید، بلافاصله از محل دور شوید و با یک سکس‌تراپیست دراین‌خصوص صحبت کنید. تجاوز به حریم افراد در هیچ صورتی پذیرفته شده نیست و اگر خود را در این وضعیت می‌بینید اصلاً نباید از مراجعه به افراد متخصص خجالت بکشید. در بخش بعدی راهکارهایی برای مدیریت میل جنسی بالا و کاهش آن برای شما عزیزان قرار داده می‌شود.

راه‌های کاهش میل جنسی بالا

برای کاهش میل جنسی اولین قدم مشاوره و صحبت با یک روان‌شناس یا روانپزشک است؛ زیرا برای درمان آن باید ابتدا منشأ آن مشخص شده باشد. ممکن است میل جنسی زیاد شما به دلیل بیماری‌های روحی مانند اختلال دوقطبی باشد. در مرحله دوم لازم است از تمام اقداماتی که باعث برانگیختگی جنسی شما می‌شود پرهیز کنید.

عواملی مانند فیلم‌های پورنوگرافی، عکس‌های تحریک‌کننده یا هرگونه عواملی که باعث تحریک شما از نظر جنسی می‌شوند. اقدام بعدی باید انجام یک سری فعالیت جدید مانند فعالیت‌های ورزشی باشد. این کار ذهن شما را از مسائل جنسی دور خواهد کرد. حتی می‌توانید خواندن کتاب جدیدی را شروع کنید یا یک هنر جدید یاد بگیرید.

انرژی و تمرکز خود را در این مسیر هدایت کنید. سعی کنید ورزش‌هایی مانند یوگا را روزانه انجام دهید. سعی کنید به‌هیچ‌عنوان خودارضایی نکنید. هر بار که در موقعیت انجام خودارضایی قرار گرفتید با یک کار مفید خود را مشغول کنید. برنامه‌های جمعی و گروهی را فراموش نکنید. قرار سفر با یک جمع خودمانی یا حتی کمپ یک‌روزه می‌تواند ذهن شما را از رابطه جنسی دور کند.

میل جنسی بالا قابل‌کنترل است…

هر چیزی بیشتر از حالت نرمال آن، نارحت‌کننده و خطرناک است؛ میل جنسی زیاد و بالا هم از این مقوله مستثنی نیست. البته همانطور که اشاره کردیم، درمان این مشکل ساده است و تنها باید به توصیه‌های پزشک پایبند ماند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۵۱۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان