چرا نباید سکه از مرکز مبادله خرید؟

مدیر سرمایه گذاری صندوق مشترک بورسیران به تاثیر حراج سکه وشمش در مرکز مبادله ارز و طلا در بازار اشاره و به خریداران توصیه کرد در خرید سکه از این مرکز به برخی نکات توجه داشته باشند.

بهناز اکبرپور در گفت و گو با «صدای بورس» در خصوص حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلا و سیاست های انقباضی بانک مرکزی ودولت گفت: بانک مرکزی در اسفند ماه ۱۴۰۲ برای کنترل قیمت سکه با هدف مدیریت کردن بازار اقدام به حراج سکه کرد و تاکنون تعداد ده حراج در مرکز مبادله صورت گرفته است.

وی ادامه داد:در ماه های پایانی سال هزینه های دولت به دلیل پرداخت حقوق کارکنان و هزینه های مردم افزایش پیدا می یاید همچنین بانک ها با کمبود ذخایر مالی رو به رو می شوند و بانک مرکزی برای کنترل رشد نرخ پایه پولی اقدام به فروش ذخایز ارز و طلا می کند این فروش ذخایر از سیاست های انقباظی دولت است که می تواند باعث مهار و کنترل رشد پایه پولی شود اما با تشدید گرفتن اقتصادی این سیاست ها این راهکار یک مسکن کوتاه مدت برای بازار است.

مدیر سرمایه گذاری صندوق مشترک بورسیران افزود:حراج سکه از سوی بانک مرکزی برای کنترل قیت سکه در حالی برگزار شد که قیمت سکه با دلار بالای ۹۰هزار تومان بود که حتی بالاتر از نرخ دلار بازار آزاد به فروش رسید این درحالی است که دولت و رییس بانک مرکزی همواره اعلام کرده نرخ دلار بازار آزاد را قبول ندارد و قیمت بازار آزاد را برای کالاهای قاچاق و پولشویی می داند باید اینگونه گفت در حالی که نرخ دلار در بازار مورد قبول دولت نیست اما نرخ غیر رسمی دلار در حراج سکه گویا قابل قبول است.

وی ادامه داد: پذیرش دلار آزاد از سوی دولت در زمانی که می خواهد نقدینگی داخل کشور را جمع کند است، که می توان نام آن را به نوعی حباب فروشی عنوان کرد که این کار را دولت برای رفع کسری بودجه انجام می دهد که نوعی حباب خود ساخته ایجاد می کند .

مدیر سرمایه گذاری صندوق مشترک بورسیران تشریح کرد:انتظارات تورمی را می توان یکی از عوامل رشد دلار در نظر گرفت و تداوم تنش های سیاسی در خاورمیانه نیزاز دیگر دلایل اصلی در تداوم رشد قیمت طلا به شمار آورد با توجه به احتمال کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در ماه های آینده می توان گفت که طلا ی جهانی به سقف قیمتی خودش رسیده است.

اکبرپوردر خصوص تاثیر حراج سکه در قیمت آن ، اظهارداشت: حراج سکه و شمش تاثیری برقیمت سکه در بازار نداشته است چرا که فقط یک روز در روند بازار آزاد تاثیرگذار بوده و بعد از آن شاهد افزایش تداوم روند قیمتی در بازار سکه بوده ایم.در حال حاضر نوساناتی که در بازار مشاده می کنیم ناشی از قیمت های جهانی طلا و تنش های سیاسی است .

وی به نقاط ضعف حراج سکه پرداخت وگفت:یکی از نقاط ضعف حراج سکه این است که سکه هایی که در مرکز مبادله ارز و طلا به حراج گذاشته می شوند به دلیل اینکه وکیوم و پرس شده تحویل داده نمی شوند، ارزش کمتری در بازار دارند و حبابی که سکه های پرس شده دارند شامل این سکه ها نمی شود که این به ضرر خریداران است همچنین به دلیل اینکه اسامی خریداران ثبت می گردد احتمال گرفتن دولت از خریداران در آینده وجود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت بر موضوع مالیاتی تمرکز کرده است هرچند هنوز برای سکه مالیاتی در نظر گرفته نشده است اما این امکان وجود دارد در آینده در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شود .باید به این نکته نیز اشاره کردحراج سکه شاید در ابتدابا تقاضا خوبی رو به رو شد اما با توجه به روش تعیین قیمت ، شیوه تحویل و زیر ساخت های آن وسایر نکات دیگر سرنوشت حراج سکه را درآینده مشخص می کند.

به گفته وی هر نوع توزیع کلانی که به صورت جدا از بازار باشد باعث ایجاد شوک در آن بازار می شود که باید این نوع توزیع ها به صورت برنامه ریزی شده انجام شود.

اکبر پور گفت:اگرتنش های سیاسی در خاورمیانه کمتر شود قیمت طلا و ارز روند کاهشی خواهد داشت. باید منتظرماند تا دید انس جهانی طلا نسبت به تحولات چه واکنشی نشان می دهد اتفاقاتی مانند تغییرات نرخ بهره بانک های مرکزی به ویژه فدرال رزو آمریکا و رویداد های سایسی و اقتصادی جهانی می تواند بر قیمت انس طلای جهانی تاثیرگذار باشد و نرخ دلار هم بر بازار سکه تاثیر مستقیم دارد. برای پیش بینی قیمت طلا در کنار قیمت جهانی باید پارامتر های کلان از جمله تنش های سیاسی ، نرخ بهره ، و قیمت انس جهانی و دلار را در نظر گرفت.

مدیر سرمایه گذاری صندوق مشترک بورسیران بهترین سرمایه گذاری را طلا عنوان کرد و گفت:خرید طلا یکی از امن ترین سرمایه گذاری در بازار بوده است هر چند در یکسال گذاشته نوسان قیمت طلا مقداری خریداران را نگران کرده است اما باید توجه داشت طلابه دلیل قدرت نقد شوندگی بالایی که دارد سرمایه گذاری بسیار جذابی است.

کد خبر 493701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =