رواج تک فرزندی و خطر کاهش جمعیت

کارگزاری کاریزما
اعتبار یک میلیارد تومانی در بدو ورود و سود روزشمار 22 درصد
مطالعات نشان می‌دهد تک فرزندی نتیجه هر عاملی باشد، تغییر بنیادینی نه تنها در ساختار جمعیت‌شناختی و روند اجتماعی شدن خانواده‌ها بلکه در جنبه‌های مختلف عملکردی و همه ابعاد شخصیت فرد در آینده ایجاد می‌کند.
رواج تک فرزندی

به گزارش کیان آنلاین : محمد اسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر کشور، اردیبهشت  سال گذشته  با اشاره به بحران اصلاح ساختار جمعیت و سلامت عمومی اذعان داشته بود : تنها در مدت چهار سال جمعیت مولد از ۷۰ و نیم درصد به ۶۳ درصد کاهش یافته است.

 

وی همچنین  با بیان اینکه اگر اصلاح جمعیتی صورت نگیرد کشور با بحران  کم جمعیتی مواجه می‌شود گفت: تصور این است که یکی از موضوعاتی که بیشتر خانواده‌های تک فرزند مطرح می‌کنند، مسئله مالی برای فرزند بیشتر است. اما تحقیقات این را تائید نمی‌کند چرا که اگر اینگونه بود باید خانواده مرفه و سرمایه دار ایرانی تعداد زیادی فرزند داشته باشند. مطالعات نشان می‌دهد تک فرزندی نتیجه هر عاملی باشد، تغییر بنیادینی نه تنها در ساختار جمعیت‌شناختی و روند اجتماعی شدن خانواده‌ها بلکه در جنبه‌های مختلف عملکردی و همه ابعاد شخصیت فرد در آینده ایجاد می‌کند.

 

محمدحسین نیک‌نام رئیس گروه سلامت و همکاری‌های بین‌الملل فرهنگستان علوم پزشکی و مشاور وزیر بهداشت در امور بین‌الملل نیز در گزارشی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگستان در زمینه افزایش جمعیت و اقدامات انجام شده  بیان داشت : در فرهنگستان جلسات متعددی در راستای جمعیت و سیاست‌های مرتبط تشکیل شده و ما در گروه سلامت و همکاری‌های بین الملل از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده‌ایم و در خصوص دستاوردهای این حوزه بحث و بررسی شده است.
وی افزود: موضوع افزایش جمعیت یک موضوع چندوجهی است و ما متخصصان حوزه‌های مختلف را در جلسات دعوت می‌کنیم و جلسات ما با یک طرح تحقیقاتی جمع‌بندی می‌شود و موضوع جوانی جمعیت را نیز به صورت یک طرح تحقیقاتی و پژوهشی به فرهنگستان ارائه خواهیم داد.


بیشتر بخوانید:

اثرات اقتصادی پیری جمعیت و کاهش نرخ تولد


سیدعلیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران هم با اشاره به اهمیت مشکلات اقتصادی در این زمینه گفت: مشکلات اقتصادی در جامعه، یکی از علل مهم عدم فرزندآوری و ازدواج است و بسیاری از جوانان به همین دلیل از ازدواج خودداری می‌کنند و یا بعد از ازدواج تمایلی به فرزندآوری ندارند و این وضعیت بسیار نگران کننده است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در جامعه امروز، افرادی نیز که از تمکّن مالی برخوردارند گاهی تمایلی به فرزندآوری ندارند.

مرندی ادامه داد: باید شرایط ازدواج آسان را برای جوانان فراهم آورد و حمایت‌های اقتصادی نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: صدا و سیما باید جوانانی را که الگوی یک ازدواج موفق و در عین حال ساده هستند، به جامعه معرفی کند و با تولید برنامه‌های مؤثر ازدواج موفق در سن مناسب را به مردم نشان دهد.

مرندی با تاکید بر اینکه برای افزایش فرزندآوری مهم‌ترین نکته این است که ازدواج را افزایش دهیم، اظهار داشت: میلیون‌ها جوان مجرد که در حال حاضر هنوز ازدواج نکرده‌اند؛ بهترین ظرفیت برای جوانی جمعیت هستند که با کار فرهنگی و همراهی مسئولان و الگوهای جامعه در جهت ترویج ازدواج ساده و کم هزینه نزد فرزندان خود می‌توان امید به بهبود این وضع در پنجره جمعیتی باقیمانده داشت.

 

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارگزاری کاریزما
کارگزاری بورس کاریزما - فقط چند ثانیه تا معامله
محل تبلیغات شما