کد خبر 249357
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۴

بازدید آیت‌الله رئیسی از آرامگاه اقبال لاهوری

بازدید آیت‌الله رئیسی از آرامگاه اقبال لاهوری

رئیس جمهوری اسلامی ایران در دومین روز از سفر رسمی خود به پاکستان با حضور در شهر لاهور از آرامگاه اقبال لاهوری شاعر و فیلسوف معاصر پاکستانی بازدید کرد.

️به گزارش گروه سیاسی حیات، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پس از آنکه در بدو ورود به لاهور مورد استقبال سروزیر ایالت پنجاب در فرودگاه بین المللی این شهر قرار گرفت، در اولین برنامه کاری خود در آرامگاه اقبال لاهوری حضور یافت و گروهی از نیروهای مسلح پاکستان در بدو ورور رئیس جمهور کشورمان رژه رفته و از مهمان عالی خود استقبال کردند.

آرامگاه اقبال لاهوری شاعر، فیلسوف و سیاستمدار پاکستانی یکی از بناهای ملی و فرهنگی مجموعه قلعه شاهی است. اقبال لاهوری در ایران بیشتر با اشعارش به زبان فارسی شناخته می‌شود. فلسفه، سبک شعر و زندگی اقبال لاهوری بیشتر بر مبنای عشق به دین، قرآن و محبت پیغمبر اسلام (ص) قرار گرفته است.

اقبال در سال 1877 در شهر سایلکوت ایالت پنجاب متولد شد. وی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به تدریس اشتغال یافت و در سال 1927 به اصرار دوستان و نزدیکان اولین حضور جدی‌اش را در صحنه سیاست با حضور در مجلس شورای ایالتی تجربه کرد و در سال 1930 به ریاست حزب «مسلم لیگ» منصوب شد.

اقبال در زمانی که پاکستان جزو شبه‌قاره هند بود، به‌عنوان یکی از اولین افرادی که خواهان استقلال پاکستان بود، مورد توجه قرار گرفت و به‌عنوان رهبر مسلمانان هند، در حالی که با «محمدعلی جناح» نیز همکاری داشت، در راه تحقق این ایده تلاش کرد.

اقبال لاهوری نهایتا در سال 1938 در اثر شدت یافتن بیماری در سن 66 سالگی از دنیا رفت و پیکرش در جوار «مسجد پادشاهی لاهور» به خاک سپرده شد.

رئیس جمهوری ایران قرار است در طول این سفر از مسجد تاریخی پادشاهی و برخی دیگر از اماکن فرهنگی بازدید کرده و در نشستی در قدیمی‌ترین دانشگاه لاهور حضور یابد.

وی همچنین قرار است با بلیغ الرحمان حکمران این ایالت دیدار کند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز (دوشنبه) به دعوت طرف پاکستانی برای سفر ۳ روزه رسمی وارد اسلام‌آباد پایتخت این‌ کشور شد.

رئیسی با اعضای هیات همراه با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود، محمد شهباز شریف نخست وزیر و همچنین فرمانده ارتش این کشور دیدار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha