سرمایه‌گذاری در عراق و عمان چه تفاوت هایی دارد؟

رئیس کنسرسیوم ساختمان و صنعت غذای ایران (GCC) با بیان اینکه 2 میلیارد دلار پروژه در عراق و عمان برای ایرانی‌ها تعریف شده‌ است، گفت: در حال حاضر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای عربی مشابه نیست. هم‌اکنون در عراق و عمان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان، هتل، کشاورزی و غیره تعریف شده است.

امیرحسین مظاهری در گفت‌وگو با کاماپرس با اشاره به برگزاری همایش راهکارهای سرمایه‌گذاری در عمان و عراق، گفت: در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری ابتدا باید شناخت کامل نسبت به کشورها داشت. باوجود شباهت‌های زیاد بین کشورهای حوزه خلیج فارس، اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. در این میان برای بهره‌برداری بهینه از فرصت‌های سرمایه گذاری، باید آنها را بشناسیم. برای نمونه فردی که از بازار قطر کسب درآمد خوبی دارد، ممکن است در عمان یا عربستان با وضعیت مشابهی روبرو نباشد.

به گفته وی، در حال حاضر کشورهای عربی از نظر زبان و فرهنگ با هم شباهت دارند، اما از نظر سیاسی متمایز هستند.

او با تاکید بر اینکه در ایران مردم همیشه با جو برای سرمایه‌گذاری و مهاجرت حرکت می‌کنند، تصریح کرد: به همین دلیل در عمل آسیب‌های زیادی می‌بینند. واقعیت این است که عمان کشوری کوچک، با مردمی بسته و محافظه‌گر محسوب می‌شود، اما در نقطه مقابل آنها مردم عراق با پول زیاد و عاشق خرج کردن هستند. عمان بسیار تحت سیطره هندی‌‎ها و چینی‌هاست، اما در عراق تبعه هیچکدام از این دو کشور وجود ندارد.

راز آسمان پایتخت

رئیس کنسرسیوم ساختمان و صنعت غذای ایران، با بیان اینکه قرار است در کنسرسیوم با حضور دو مقام سفارت و رایزن ابتدا این دو کشور را بررسی کنیم، اظهار کرد: در عراق تنها شهر بصره دارای جمعیتی 3 میلیون نفری است، اما کشور عمان کلا 3 میلیون جمعیت دارد. بازار عراق 10 برابر عمان است. فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عراق بیشتر بوده، اما پروژه‌های عمان در سیطره هند و چین است.

مظاهری با بیان اینکه در این نشست، راهکارهای سرمایه‌گذاری در عمان و عراق و پروژه ها را بررسی می‌کنیم، اضافه کرد: در این میان سعی می‌شود تا مشاوره لازم به سرمایه‌گذاران ارائه شود. در عراق سرمایه‌گذاری پروژه‌های ساختمانی و شهربازی وجود دارد و در عمان پروژه هتل، هاستل، کشاورزی و ساختمانی تعریف شده‌ است.

رئیس کنسرسیوم ساختمان و صنعت غذای ایران، با تاکید بر اینکه دولت‌ها در کشورهای عربی بیشتر برای پروژه‌های ملی بسته‌های حمایتی می‌دهند، گفت: البته دولت عمان در پایان پروژه وام تا 80 درصد پروژه با نرخ سود سه درصدی می‌دهد، اما در عراق به صورت پیمانکاری پروژه‌ها انجام می‌شود. افرادی که بخواهند در منطقه بصره جدید سرمایه‌گذاری کنند، امکان افزایش ارزش پروژه بیش از دو برابر را دارند. این موضوع ناشی از نقدینگی زیاد در عراق و دومین مسئله ساخت و سازهای در فاو و ام‌القصر است که با توسعه ارزش پروژه‌ها افزایش می‌یابد.

او با بیان اینکه رفع مشکلات ناشی از ضمانت‌نامه‌ها و بیمه‌نامه‌های پروژه ها از طریق شرکت خارجی انجام شد، گفت: الان مشکل موجود در عراق، این است که شرکت‌های ایرانی توان کار کردن ندارند و  به همین دلیل با ایرانی‌ها قرارداد پیش پرداختی منعقد نمی‌شود.

مظاهری در پایان با بیان اینکه 2 میلیارد دلار پروژه در عراق و عمان تعریف شده‌ است، گفت: در حال حاضر پروزه مسکونی عراق 100 واحد با متراژ 250 متر تقریبا 4 تا  7.5 میلیون دلار تعیین شده و همچنین در عمان پروژه‌ها با وسعت 400 تا 700 متر با ارزش محدوده 9 میلیون دلار مشخص شده‌ است.

گفتنی است همایش راهکارهای سرمایه‌گذاری در عمان و عراق روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز