۰
رئیس کمیسیون بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر تهران:

تمامی پلتفرم‌های مرتبط با بازی فیلتر شده‌اند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۶
تمامی پلتفرم‌های مرتبط با بازی فیلتر شده‌اند
تمامی پلتفرم‌های مرتبط با بازی فیلتر شده‌اند

آی‌تی‌من- در روزهای گذشته، برنامه «دیسکورد» فیلتر شده و کاربران ایرانی برای دسترسی به آن با مشکل مواجه شده‌اند. این برنامه که در سطح جهانی در حال رشد و جذب کاربران جدید است، بیشتر مورد توجه گیمرها و فعالان صنعت بازی‌های رایانه‌ای است.

ابوالفضل صادق، رئیس کمیسیون بازی‌های رایانه‌ای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، درباره‌ فیلتر این برنامه گفت: بعد از فیلترینگ گوگل‌پلی و توییچ، حالا نوبت دیسکورد است که باید فیلتر شود. ما در ایران بیش از 34 میلیون گیمر داریم و بدون شک دیسکورد محبوب‌ترین رسانه ارتباطی بین گیمرها و بازی‌سازان هست. من به شخصه فکر می‌کنم این اقدامات، با درک و شناخت ناقصی انجام می‌شوند و ممکن است باعث ایجاد مشکلات اساسی برای بازیکنان شود.

او در ادامه افزود: پلتفرم دیسکورد، به‌عنوان یک فضای مجازی، محلی است که جوانان ایرانی با دوستان خود درباره موضوعات مختلف، به‌ویژه بازی‌ها و امور مرتبط، گفت‌وگو می‌کنند. این پلتفرم، انجمن‌ها و گروه‌های مختلف، فضایی برای تبادل نظر و ارتباط دائمی ‌بین کاربران ایجاد می‌کنند لذا فیلترینگ این پلتفرم می‌تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی و نگرانی در بین کاربران شود و موجب افزایش انزوا و عدم اطمینان از امنیت ارتباطات آنان شود. از این رو، لازم است که دولت سیاست‌های شفاف و منصفانه‌ای را برای اعمال فیلترینگ تعیین کند که به‌ویژه حقوق و آزادی‌های جوانان را محترم بدارد. با توجه به تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های فنی، توانایی نظارت و کنترل بر اینگونه فعالیت‌ها بسیار محدود است. در این مواقع اولین راهکاری که به فکر مسوولان می‌رسد فیلترینگ است که در بسیاری از موارد باعث ضرر و زیان جدی به برای کسب‌و‌کارها می‌شود. بنابراین، انتخاب راهکارهایی که بتواند این محدودیت‌ها را کاهش دهد و همچنین از حقوق و آزادی‌های افراد حمایت کند، ضروری است.

او در خصوص فیلترینگ گوگل‌پلی و پیگیری‌ها برای رفع آن نیز گفت: همچنان که در خصوص فیلترینگ گوگل‌پلی دلایل قانع کننده‌ای از مراجع زیربط دریافت نکردیم، در مورد دیسکورد هم مسیر همان است. در خصوص محدودیت گوگل‌پلی اگرچه وزیر محترم ارتباطات قبلا اعلام نموده است که خواستار رفع فیلترینگ گوگل‌پلی است، ولی اقدامات یکسال اخیر این وزارتخانه نشان می‌دهد که وزارت ارتباطات انگیزه‌ای برای تلاش در جهت باز کردن این گره کور ندارد. در جلساتی که با معاونان و مدیران وزارت ارتباطات برگزار شده است از جواب دادن به سوالات در خصوص رفع مشکلات گوگل‌پلی سر باز زده‌اند.

او افزود: در سالیان اخیر جامعه بازی‌سازی و همچنین بازیکنان بیشتر آسیب‌ها را از این محدودیت‌ها دیده‌اند زیرا هر پلتفرمی ‌که به نوعی ربطی به کسب‌و‌کار بازی و بازی سازی دارد در کشور محدود شده است. وضعیت کنونی اقتصاد کشور باعث بروز مشکلات زیادی در جوانان شده و بازی کردن یک راه برای فراموشی این مشکلات است. بازی جزو یکی از مهم‌ترین علایق مشترک بین جوانان ایرانی است. بازیکنان ایرانی در کشور رسانه‌ای ندارند که در مورد مشکلات خود با مسوولان صحبت کنند. کاربران ایرانی از بیرون شامل تحریم‌های ظالمانه و از داخل کشور شامل محدودیت‌های کشنده هستند. بنظرم دولت نباید به هر دلیلی جوانان را از حداقل حقوق آنان محروم کند.
 
کد مطلب : ۲۸۳۰۲۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما