اجتماعی

کشف شهر 10 هزارساله در استان واسط عراق

وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق از کشف یک شهر باستانی مربوط به 7 تا 8 هزار سال پیش از میلاد در استان واسط خبر داد.

میدل ایست نیوز: وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق از کشف یک شهر باستانی مربوط به ۷ – ۸ هزار سال پیش از میلاد در استان واسط (مرکز آن: کوت) خبر داد.

به گزارش الصباح، احمد عبدالجبار خماس، مدیر اداره تحقیقات باستان شناسی اداره کل آثار باستانی و میراث این وزارتخانه گفت: شهر «مالکیوم» یکی از شهرهای مهم دوران بابل، شناسایی و کشف شده است و متون موجود با خط میخی بر روی آجر‌ها نشان دهنده نام این شهر است که یکی از پادشاهان آن را بنا نهاده و «کلیاسه» نامیده است.

وی افزود که تاریخ این شهرها به ۷-۸ هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد که قدمت و اصالت تمدن عراق را تایید می‌کند.

همزمان، این مقام با توجه به افزایش کاوش‌های سارقان در خصوص پیامد‌های منفی شمار اندک نگهبانان و درگیری‌های آنان با متعرضان به آثار و محوطه‌های باستانی هشدار داد.

وی تصریح کرد: کار بررسی و پژوهش‌های باستان شناسی به تعدادی از مراحل از جمله ثبت مکان‌ها و تعیین تکلیف آن‌ها مرتبط است در حالی که ما برای حفاظت از مکان‌های باستانی با کمبود نگهبان مواجهیم و درگیری‌های زیادی با افراد متجاوز و متعرض به امکان باستانی به وقوع می‌پیوندد.

خماس افزود: ۹۹ درصد از محوطه‌های باستان شناسی تپه‌هایی از خرابه‌های شهرها و روستاهایی هستند که قبلاً از خشت و گل ساخته شده‌اند و ارتفاعات آن‌ها با توجه به سکونت گاه‌های باستانی متفاوت است و قطعات سفالی و آثار و ابنیه باستانی معمولاً در اینگونه مکان‌ها قرار دارند.

وی ضمن تاکید بر لزوم ثبت رسمی مکان‌های باستانی و تعهد به حفاظت از آن‌ها در برابر هرگونه سوء استفاده‌های شهروندان خاطر نشان کرد: بررسی و تحقیقات درباره آثار باستانی به چند مأموریت از جمله مأموریت هیات ایتالیایی در استان‌های واسط و ذی قار محدود است.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا