arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

محاکمه ترامپ: دادستان‌ها می‌گویند «حق‌السکوت عین تقلب انتخاباتی است»

دادستان‌های نیویورک در اولین دادگاه کیفری کار خود را برای محاکمه دونالد ترامپ، رئيس جمهوری سابق آمریکا، در پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های پورن با هدف پنهان‌کاری در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آغاز کرده‌اند. یکی از دادستان‌ها روز دوشنبه خطاب به هیات منصفه در این محاکمه تاریخی گفت «پرداخت حق‌السکوت عین تقلب انتخاباتی بوده است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: دادستان‌های نیویورک در اولین دادگاه کیفری کار خود را برای محاکمه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های پورن با هدف پنهان‌کاری در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آغاز کرده‌اند.

یکی از دادستان‌ها روز دوشنبه خطاب به هیات منصفه در این محاکمه تاریخی گفت «پرداخت حق‌السکوت عین تقلب انتخاباتی بوده است.»

اتهام آقای ترامپ این است که برای جلوگیری از افشای ماجرای رابطه جنسی ادعایی با استورمی دنیلز، هنرپیشه فیلم‌های پورن، در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۱۶ به او حق‌السکوت پرداخته است و آن را پنهان کرده است.

این نخستین محاکمه کیفری یک رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکاست. برای همین هم تک‌تک مراحل آن رویدادی تاریخی در پیشینه سیاسی و قضایی آمریکا محسوب می‌شود.

وکیل آقای ترامپ که بستر دفاع از موکل خود در این محاکمه را آماده می‌کرد گفت آقای ترامپ هیچ جرمی مرتکب نشده و تلاش برای تاثیر در انتخابات غیرقانونی نیست.

در آغاز دومین هفته محاکمه آقای ترامپ در منهتن، هر یک از دو طرف دادگاه استدلال‌های اصلی خود را در برابر هیات منصفه بیان کردند. اولین شاهدی که به دادگاه خوانده شد دیوید پکر، ناشر نشریه زردی است که قرار است روز سه‌شنبه هم در جایگاه شاهدان قرار بگیرد.

ماتیو کولانجلو، یکی از دادستان‌ها گفت مایکل کوئن، وکیل شخصی سابق آقای ترامپ با همکاری مدیر مالی سابق سازمان ترامپ و به دستور رئیس جمهوری سابق، «در مدارک دستکاری کرده» تا رد حق‌السکوت به خانم دنیلز را بپوشاند.

به گفته این دادستان آقای ترامپ با این هدف به خانم دنیلز حق‌السکوت داده که رای دهندگان از رابطه‌جنسی دو نفر با خبر نشوند و به همین دلیل این پنهانکاری باید تقلب انتخاباتی محسوب شود. جرمی که در صورت اثبات مجازاتی بالاتر و جدی‌تر از جعل مدرک خواهد داشت.

به گفته دادستان‌ها در آن روز‌ها افشای نواری که در آن آقای ترامپ از «توانایی‌اش برای هم‌خوابگی با هرکس که بخواهد» حرف زده است کارزار او را به وحشت انداخته بود و آن‌ها نگران آسیب به اعتبار آقای ترامپ در میان رای‌دهندگان زن بودند.

به گفته آقای کولانجلو، وقتی که خانم دنیلز اتهام رابطه جنسی با آقای ترامپ را مطرح کرد، نگرانی‌ها در این کارزار دو چندان شد و «افشای این موضوع در برابر افکار عمومی کارزار او را نابود می‌کرد». به همین دلیل «مایکل کوئن به دستور دونالد ترامپ مامور شد تا با خانم دنیلز به توافقی برسد و با همکاری دیوید پکر قضیه را حل و فصل کند.»

استدلال وکلای مدافع بسیار ساده بود. تاد بلانش، وکیل آقای ترامپ، تلاش کرد مایکل کوئن، شاهد اصلی دادستان را فردی غیرقابل اعتماد و به دنبال انتقام گیری از کارفرمای سابق خودش معرفی کند و او را یک مجرم سابقه دار و دروغ گو خواند.

دادستان‌ها قرار است آقای کوئن را به عنوان شاهد به دادگاه فرابخوانند. او سال گذشته در جریان یک محاکمه غیرکیفری در نیویورک، که به موضوعی متفاوت مربوط می‌شد، علیه رئیس سابق خود شهادت داده و گفته بود که آقای ترامپ به او دستور داده بود دارایی‌هایش را بزرگنمایی کند.

وکیل مدافع آقای ترامپ در عین حال از هیات منصفه خواست خانم دنیلز را «که صد‌ها هزار دلار بابت ادعاهایش پول کسب کرده از فهرست شاهدان حذف کنند.»

او دخالت دونالد ترامپ در جعل مدرک را اساسا انکار کرد و درباره اتهام تقلب انتخاباتی گفت موکلش، حتی اگر هم به دنبال جلب رای‌دهندگان بوده هم هیچ کار خلاف قانونی انجام نداده است، چرا که «تلاش برای تاثیرگذاری در انتخابات هیچ مشکلی ندارد. این دموکراسی است.»

انتظار می‌رود این محاکمه شش هفته دیگر طول بکشد، اما کارشناسان حقوق می‌گویند استدلال‌های اولیه وکلای هر دو طرف در آغاز دادگاه اهمیت زیادی دارند و نگاه هیات منصفه را درباره پرونده شکل می‌دهند.

نظرات بینندگان