رد معاملات بزرگ در مرکز مبادله نمی ماند

کارشناس بازار سرمایه مرکز مبادله را مرکز انحصاری دانست و گفت: خرید و فروش در مرکز مبادله ارز و طلا شفاف نیست.

فرزان سهرابی، در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: تفاوتی نمی‌کند که سکه در چه مکانی معامله شود چرا که قیمت آن، تحت تاثیر متغیرهای جهانی است و هیچ مکانی به جز بورس کالا، دارای قوانین حراج مشخص نیست و این قوانین و گزارشات، برگرفته از بورس‌های بین‌المللی است.

وی ادامه داد: در بورس کالا، گزارش و ریزمعاملات ثبت و رد پای معاملات بزرگ کشف می‌شود که در چه قیمتی و توسط چه افرادی رخ داده و بورس کالا، یک مکان شفاف و شناخته شده است.باید توجه داشت مرکز مبادله ارز و طلا این شفافیت را در میان فعالان ندارد و یک معامله‌گر نمی‌داند در چه سایتی،‌ با چه حجمی و یا به چه قیمتی مبادله انجام می شود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا و این نوع سیاست‌ها ، برای انحراف از موضوع اصلی است چرا که در سال‌های گذشته هم برخی از روسای بانک مرکزی، معاملات آتی بورس کالا، عامل اصلی افزایش قیمت سکه دانستند و آن را حذف کردند. در حالی که پیشرفته‌ترین نوع معاملات، معاملات آتی است چرا که با این معاملات پوشش ریسک صورت می‌گیرد و شفافیت کامل در مورد قیمت، حجم معاملات و هویت معامله‌گران وجود داشت.

سهرابی با بیان اینکه کف قیمتی سکه و میزان حباب قیمتی سکه توسط یک فرمول محاسبه می‌شود، اظهارداشت:باز شدن پلمپ سکه، تاثیری روی قیمت این کالا ندارد و همچنین گزارشی ارائه نشده که نشان دهد معامله در مرکز مبادله، منجر به کاهش قیمت سکه شده است.

کارشناس بازار سرمایه تاکید داشت: به نظر می‌رسد، مرکز مبادله، یک مکان انحصاری جهت مبادله سکه برای افراد خاص است و متاسفانه موضوعی که قبلا یک مرتبه حل شده، سیاستمداران یک صورت مساله دیگری برای آن تعریف می‌کنند که مشکلات زیادی بوجود آورده است. نکته مهم این است که با حذف سرمایه‌گذار خرد نمی‌توان در بازار ثبات ایجاد کرد و بیشتر این افراد نگران کاهش ارزش ریال هستند، مگر این که از طمع این افراد سواستفاده شود و این امر با افزایش قیمت دلار رخ داده است و در بسیاری از گزارشات شاهد این هستیم که در مرکز مبادله، قیمت سکه با حباب بالا معامله می‌شود.

کد خبر 493926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =