تست شخصیت‌شناسی انیاگرام چیست؟

انیاگرام اصطلاحی است که در یونانی به یک نماد نه نقطه‌ای اشاره دارد و یک ابزار خودیابی و تست شخصیت محسوب می شود.

به گزارش تکناک، روش انیاگرام که بیش از 100 سال است که استفاده می‌شود، زمینه‌های رشد شخصی را نیز نشان می‌دهد و می‌تواند به افراد کمک کند تا بهزیستی کلی خود را بهبود بخشند. اگرچه این تست می‌تواند مفید باشد، نظریه پشت آن به خوبی آزمایش نشده است.

درک نوع انیاگرام خود و دیگران می‌تواند به شما کمک کند رفتارها، ادراکات، سبک‌های یادگیری و انگیزه‌های خود و همچنین سایر افراد را بشناسید و درک کنید. شما حتی می‌توانید درک بهتری از نقاط قوت و ضعف خود داشته باشید.

در این مطلب بیشتر درمورد این تست می‌آموزید.

تایپ‌های انیاگرام

به گفته کارشناسانی که انیاگرام را مطالعه می‌کنند، هر فرد دارای یک تایپ انیاگرام اولیه است که اغلب اوقات آن را نشان می‌دهد که ممکن است تحت تأثیر تجربیات دوران کودکی یا نوع تربیت یا مراقبتی که دریافت کرده است، باشد. درک ویژگی‌ها و انگیزه‌های کلیدی انیاگرام خود و همچنین دیگران،‌ می‌تواند در بهبود روابط، ارتباطات و تعاملات شما مفید باشد.

همچنین استفاده از انیاگرام می‌تواند آگاهی شما را از کاستی‌های خود بهبود بخشد تا بتوانید به آن مسائل رسیدگی کنید و کیفیت زندگی و روابط خود را با دیگران بهبود بخشید.

در ادامه مروری مختصر به انواع تایپ‌های انیاگرام خواهیم داشت.

تایپ اول: اصلاحگر

این تایپ انیاگرام که به عنوان اخلاق‌گرا یا کمال‌گرا نیز شناخته می‌شود، هدف‌گرا، اخلاق‌گرا و آرمان‌گرا است. آنها برای موفقیت نیاز به راهنمایی روشن و ارتباط خوب از جانب دیگران دارند و تمایل دارند قابل اعتماد باشند، اخلاق بالایی داشته باشند و بصیر باشند.

اصلاحگرها می‌توانند کمال گرا باشند و به شدت از دیگران انتقاد کنند. برخی بر این باورند که افرادی که متعلق به این تایپ از انیاگرام هستند، در خانه‌ای بزرگ شده‌اند که اجازه نداشتند اشتباهات زیادی انجام دهند.

تایپ دوم: یاری‌گر

این تایپ انیاگرام که گاهی به آن ‌دهنده یا مربی نیز گفته می‌شود، سخاوتمند، صمیمانه و خواهان تایید دیگران است. آنها همچنین بی‌ریا و خوش‌بین هستند و به راحتی با موقعیت‌ها سازگار می‌شوند.

هنگامی که یاری‌گرها با سختی‌ها مواجه می‌شوند، ممکن است سلطه‌گر شوند و از چاپلوسی به عنوان مکانیسم دفاعی استفاده کند. به احتمال زیاد، این فرد در خانه‌ای بزرگ شده است که در آن مفید بودن مهم بوده است.

تایپ سوم: موفقیت‌گرا

این تایپ انیاگرام که گاهی اوقات به عنوان مجری یا تهیه‌کننده نیز شناخته می‌شود، تمایل به رهبری دارد که هم جذاب و هم متین است. آنها همچنین تمایل دارند هدف‌گرا، معتبر، کارآمد و سخت کوش باشند. وقتی با چالش‌ها مواجه می‌شوند، پشتکار خواهند داشت.

از طرف دیگر، افراد موفق می‌توانند به یک معتاد به کار تبدیل شوند، کیفیت زندگی شخصی پایینی داشته باشند و نگران این باشند که دیگران چگونه آنها را درک می‌کنند. این احتمال وجود دارد که والدین آنها برای تصورات دیگران ارزش قائل بوده باشند.

تایپ چهارم: فردگرا

این تایپ انیاگرام که به عنوان رویاپرداز یا رمانتیک نیز شناخته می‌شود، هنری، مبتکر و علاقه‌مند به زندگی است. آن‌ها همچنین تمایل دارند خلاق، خودآگاه و الهام‌بخش باشند، اما درگیر حسادت، آسیب‌پذیری و بدخلقی نیز باشند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که محیطی که فردگرایان در آن بزرگ شده‌اند، ممکن است محلی برای بروز خوشحالی‌های آشکار (بیان بیرونی) نبوده باشد.

تایپ پنجم: جستجوگر

این تایپ انیاگرام که گاهی ناظر یا متفکر نیز نامیده می‌شود، بصیر، فهیم و کنجکاو است. همچنین آنها تمایل به داشتن رویایی دارند که توانایی منحصر به فرد برای دیدن چیزها به روش‌های جدید را به آنها بدهد. اما گاهی اوقات آنها می‌توانند منزوی شوند، از راه دور به دنبال امنیت باشند و سخت‌گیر شوند.

در دوران کودکی، این امکان وجود دارد که والدین این تایپ بر خودمختاری وی تاکید داشتند.

تایپ ششم: وفادار

این تایپ انیاگرام که گاهی به عنوان نگهبان یا بازیکن نیز شناخته می‌شود، بیشتر به دلیل قابلیت اطمینان و قابل اعتماد بودن شناخته شده است. آنها همچنین شجاع، باثبات و متکی به خود هستند.

همچنین این تایپ ممکن است رگه‌ای از سرکشی داشته باشند، حالت تدافعی داشته باشند، محتاطانه عمل کنند و بیش از حد مشکوک باشند. اکثر کارشناسان معتقدند که در طول تربیت خود آنها تمایل به زیر سوال بردن اقتدار داشتند.

تایپ هفتم: مشتاق

این تایپ انیاگرام که به عنوان رویاپرداز نیز شناخته می‌شود، سرگرم کننده و خودجوش است. آنها همچنین معمولاً مملو از شادی و قدردانی هستند و اغلب از زندگی راضی هستند.

احتمالاً این تایپ با بزرگ شدن یاد گرفتند که برای خوشبختی به خود متکی باشند و ممکن است در بزرگسالی با تعهد و اضافه کاری دست و پنجه نرم کنند.

تایپ هشتم: چالش‌گر

گاهی اوقات محافظ یا رئیس نامیده می‌شود. این تایپ تمایل دارد که قاطعانه، مدبر و قدرتمند باشد. آنها همچنین به احتمال زیاد موضع می‌گیرند یا از دیگران دفاع می‌کنند.

این تایپ همیشه قوی و مقتدر دیده می‌شود. به احتمال زیاد در کودکی به آنها آموزش داده شد که هرگز آسیب‌پذیر نباشند.

تایپ نه: صلح‌طلب

این تایپ انیاگرام که گاهی اوقات میانجی یا حافظ صلح نیز نامیده می‌شود، تمایل دارد که قابل اعتماد، پایدار و فراگیر باشد. آنها می‌توانند انواع مختلفی از مردم را در آغوش بگیرند و در گرد هم آوردن افراد مهارت دارند. با این حال، برای ترویج صلح، آنها ممکن است مشکلات را ساده کنند، به تعویق بیاندازند و برای تصمیم‌گیری به مشکل بخورند.

در دوران کودکی، صلح‌طلبان ممکن است در محیطی با درگیری‌های فراوان بوده و برای کنار آمدن با آن تلاش کرده باشند.

چگونه تایپ انیاگرام خود را بفهمیم؟

برای کشف تایپ انیاگرام خود، باید یک آزمون آنلاین یا از طریق کتاب انجام دهید. هیچ نسخه استاندارد شده‌ای از آزمون انیاگرام وجود ندارد، بنابراین برخی از تست‌ها نسبت به بقیه قابل اعتمادتر هستند.

یکی از نسخه‌های محبوب این تست، نشانگر تایپ Riso-Hudson Enneagram  یا RHETI  است. این پرسشنامه که در سال 1999 توسط دان ریچارد ریسو و راس هادسون تهیه شد، حاوی سوالاتی با دو گزینه برای پاسخ است. هر گزینه مربوط به یکی از 9 تیپ شخصیتی است و شرکت‌کنندگان در آزمون تشویق می‌شوند تا گزینه‌ای را انتخاب کنند که به بهترین وجه ویژگی‌های شخصیتی آنها را منعکس کند.

اگر می‌خواهید نسخه ای از آزمون RHETI را شرکت کنید، می‌توانید این آزمون را با هزینه یکباره 20 دلاری در وب سایت موسسه Enneagram پیدا کنید. این آزمون نمرات شما را برای هر 9 نوع Enneagram با اطلاعات دقیق‌تر در مورد سه ویژگی برتر شخصیتی شما شما ارائه می‌دهد. آنها همچنین پیشنهاداتی برای رشد شخصی و همچنین اطلاعات روابط در مورد سازگاری و پویایی شخصیت ارائه می‌دهند.

برای کسانی که کتاب را ترجیح می دهند، یکی از گزینه های محبوب The Essential Enneagram: The Definitive Personality Test and Self- Discovery Guide  است. این کتاب که توسط دکتر دیوید دانیلز، استاد بالینی روانپزشکی در دانشکده پزشکی استنفورد و از پیشگامان انیاگرام نوشته شده است، یکی دیگر از تست‌های انیاگرام قابل اعتماد را ارائه می‌کند. همچنین می‌توانید تست دکتر دانیلز را به صورت آنلاین با قیمت 10 دلار در سایت Narrative Enneagram انجام دهید.

اگر نسخه رایگان آزمون را می‌خواهید، می توانید آزمون را در وب سایت Truity امتحان کنید. این تست توسط دکتر روانشناسی مورد بررسی بالینی قرار گرفته است و حدود 10-15 دقیقه طول می‌کشد تا تکمیل شود. فرمت این تست با آزمون‌های انیاگرام متفاوت است، بنابراین نتایج ممکن است دقت کمتری داشته باشند.

درک تایپ انیاگرام

پس از انجام تست انیاگرام، مهم است که نتایج را بخوانید. به نقاط قوت خود و همچنین زمینه‌هایی که ممکن است از بهبود آنها بهره‌مند شوید، بسیار توجه کنید. هدف انیاگرام ارائه بینشی در مورد اینکه چه کسی هستید و کجا باید رشد کنید است.

استفاده مناسب از انیاگرام می‌تواند خودآگاهی را افزایش دهد و به شما کمک کند تا از محدودیت‌های تیپ شخصیتی خود رها شوید. نه تنها اطلاعاتی در مورد عادات یا تمایلات مزمنی که ممکن است داشته باشید را ارائه می‌دهد، بلکه احساسات و موانعی که ممکن است با آنها روبرو شوید را برجسته می‌کند. هر فردی سطحی از هر یک از 9 نوع انیاگرام را دارد. بنابراین شما می‌توانید جنبه‌های دیگر شخصیت خود را نیز توسعه دهید یا آنها را تقویت کنید.

درک تایپ انیاگرام شما مستلزم آشنایی با نوع بال، سه‌ ویژگی برتر شخصیتی شما و نقاط استرس است. در ادامه یک مرور کلی از این جنبه‌های کلیدی دیگر وجود دارد.

  • نوع بال: این بال‌ها در دو طرف تیپ انیاگرام شما (از دایره انیاگرام) قرار دارند، به تیپ شخصیتی شما تنوع می‌بخشند. شما یک تیپ شخصیتی غالب و یک تیپ بال ثانویه دارید که با شخصیت شما ترکیب می‌شود. به عبارت دیگر، یک انیاگرام تایپ 3 ممکن است دارای بال 2 باشد که توضیح می‌دهد که چرا علاوه بر رانده شدن، تمایلات مفیدی نیز دارند.
  • نقاط استرس: وقتی به دایره انیاگرام نگاه می‌کنید، متوجه خطوطی از تایپ خاص انیاگرام خود نسبت به تایپ دیگر خواهید شد. به عنوان مثال، با انیاگرام تایپ 3، این خطوط به تایپ 9 و تایپ 6 می‌روند. یکی از این نقاط نشان دهنده جایی است که شخصیت تایپ 3 در هنگام استرس به کجا می‌رود و نقاط دیگر نشان دهنده جایی است که وقتی به سمت سلامتی و رشد می‌روند.
  • سه‌گانه‌ها: به گفته کارشناسان انیاگرام، تایپ‌ها دارای یک مرکز هوش مشترک هستند، به این معنی که جهت‌گیری مشترکی نسبت به جهان دارند و با هم یک گروه سه نفره تشکیل می‌دهند. این تایپ‌های سه‌گانه شامل تایپ‌های بدن (1، 8، 9)، تایپ‌های قلب (2، 3، 4) و تایپ‌های سر (5، 6، 7)هستند. تایپ‌های بدن سه‌گانه خشمگین هستند و آنها معمولاً به دنبال کنترل هستند. تایپ‌های قلب معمولاً به دنبال تأیید هستند. تایپ‌های سر ترسو و معمولا به دنبال امنیت هستند.

با این حال، همانطور که قبلاً گفته شد، شواهد تحقیقاتی کمی برای این جنبه‌های نوع انیاگرام وجود دارد. تحقیقات بیشتری برای ارائه پشتیبانی از مفید بودن آنها مورد نیاز است.

نحوه استفاده از انیاگرام در زندگی روزمره

اکثر تست‌های انیاگرام راهنمای جامعی در مورد نوع انیاگرام و نقاط قوت، محدودیت‌ها و باورهای اصلی مرتبط با تایپ‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند. این گزارش می‌تواند به‌عنوان یک نقشه راه یا راهنمایی در مورد اینکه چگونه نه تنها از نقاط قوت خود استفاده کنید، بلکه چگونه می‌توانید محدودیت‌ها یا مبارزات خود را برطرف کنید، باشد. دانستن و عمل به این اطلاعات می‌تواند سلامت روانی و رفاه شما را بهبود بخشد.

به علاوه، تحقیقات نشان داده است که انیاگرام برای روابط و وظایف مرتبط با کار نیز ممکن است سودمند باشد. ممکن است از انیاگرام برای موثرتر شدن در کار استفاده کنید. همچنین انیاگرام می‌تواند به تقویت اعتماد به نفس و افزایش مهارت‌های ارتباطی کمک کند. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد می‌تواند درک فرد از خود را بیشتر کند و حتی اضطراب را کاهش دهد.

انیاگرام می‌تواند در کمک به درک بهتر افراد دیگر در زندگی شما مفید باشد، مانند درک شریک زندگی، اعضای تیم، همکلاسی‌ها یا همکاران. با دانستن تایپ انیاگرام آنها، متوجه خواهید شد که چه چیزی آنها را تحریک می‌کند و در کجا ممکن است موانعی وجود داشته باشند. این تست می‌تواند در بهبود ارتباط شما با آنها نیز مفید باشد.

محدودیت‌های تست شخصیت انیاگرام

انیاگرام یک تست شخصیتی محبوب است که هم در محیط‌های کاری و هم در محافل دانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اکثر کارشناسان معتقدند که این تست فاقد تحقیقات علمی دقیق در مورد کاربرد آن است. به عنوان مثال، به همان روشی که سایر مدل‌های شخصیتی (مانند پنج بزرگ) مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، تحقیقات گسترده‌ای بر روی آن انجام نشده است.

حتی طرفداران انیاگرام اذعان دارند که کارشناسان به جای آزمایش دقیق خود مدل، بیشتر بر روی چگونگی کمک به افراد توسط این آزمایش تمرکز کرده‌اند.

نگرانی دیگر این است که انیاگرام ممکن است چندان قابل اعتماد نباشد زیرا به تفسیر ذهنی سوالات و نتایج نیاز دارد. افراد ممکن است درک ناقص یا نادرستی از شخصیت خود داشته باشند، یا به سؤالات بر اساس اینکه چگونه می‌خواهند درک شوند و نه اینکه واقعاً چگونه هستند، به سؤالات پاسخ دهند.

با این حال، طرفداران انیاگرام می‌گویند که برخی تحقیقات نشان می‌دهند که تایپ‌های شخصیتی این آزمون با نشان دادن ویژگی‌های شخصیتی پنج بزرگ مطابقت دارند، هرچند توجه داشته باشید که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.