«اکونگار» تبعات نوسان نرخ ارز در بخش تولید را بررسی کرد

تلخ‌کامی تولیدکنندگان آبمیوه از گرانی/ مشتریان روز به روز بیشتر آب می‌روند

دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره با اشاره به تبعات نوسان نرخ ارز در بخش تولید، از کاهش مصرف آبمیوه در کشور به دلیل مشکلات معیشتی خبر داد.

به گزارش اکونگار، قیمت‌گذاری دستوری یکی از ابرچالش‌های اقتصاد ایران است، که دولت به بهانه حمایت از مصرف کنندگان و کنترل تورم شرایط ادامه فعالیت را سخت کرده است. آمارها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ به‌‌‌دلیل سایه قیمت‌‌گذاری دستوری  حاشیه سوده تولیدکنندگان آبمیوه و کنسانتره با میانگین کاهش ۸درصدی مواجه شده است. دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره با اشاره به تبعات نوسان نرخ ارز در بخش تولید، از کاهش مصرف آبمیوه در کشور به دلیل مشکلات معیشتی خبر داد. او گفت: مدتی است که به دلیل مشکلات معیشتی، با وجود رشد جمعیت، شاهد کاهش مصرف آبمیوه هستیم، چراکه این محصول، جزو کالاهای اولویت‌دار در سبد مصرفی مردم نیست.

آمار تولید انواع آبمیوه در ایران

به گزارش« اکونگار»، در سال‌های اخیر سرانه مصرف آبمیوه در ایران به طور تقریبی بین ۸ تا ۱۱ لیتر در نوسان بوده و فعالان این صنعت معتقدند اگر این میزان به ۱۴ لیتر برسد باید همه واحدهای تولیدی با حداکثر ظرفیت کار کنند تا درخواست جامعه تامین شود.

به طور کلی سرانه مصرف آبمیوه در ایران در مقایسه با سایر کشورها پایین است و حتی نسبت به برخی کشورهای پرمصرف یک سوم و یک چهارم است.

علاوه بر کاهش تقاضا، تولیدکنندگان با مشکلات دیگر از جمله تامین سرمایه در گردش، نوسانات نرخ ارز و غیره مواجه هستند.

متزلزل شدن مدیران در تصمیم‌گیری

در این رابطه ولی الله داوودآبادی، دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره در گفت‌وگو با «اکونگار» درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بخش صنعت، اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز باعث افزایش قیمت تمام شده کالاها متناسب با میزان وابستگی کالا به ارز می‌شود. مشکل بعدی که نوسان نرخ ارز برای بخش تولید ایجاد می‌کند، ناتوانی و متزلزل شدن مدیران در تصمیم‌گیری است. از طرف دیگر نرخ ارز بر قیمت سایر کالاها و مواد اولیه مثل کارتن، کنسانتره و غیره هم اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر هزینه‌های حمل‌ونقل، تصریح کرد: برخی محصولات هم بعد از افزایش نرخ ارز به دلیل انتظارات تورمی گران می‌شوند که طبیعی هم هست، چراکه مثلا باغداران باید یک سال با این درآمد زندگی کنند. اما اگر نرخ ارز روی هر قیمتی، برای مدتی ثابت بماند، تکلیف تولیدکنندگان تا حدودی مشخص می‌شود.

دکتر ولی ا... داوودآبادی Archive - پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی -  اگروفودنیوز

دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره با اشاره به تنوع محصولات در صنعت آبمیوه و کنسانتره، گفت: در حال حاضر انواع آبمیوه در بازار به ۶۰ نوع هم می‌رسد. با توجه به این تنوع بالا، پیچیدگی کار در این صنعت هم بیشتر است. چالش دیگر این صنعت نیاز به سرمایه در گردش است، چراکه با توجه به کاهش ارزش پول ملی، نیاز کارخانجات به سرمایه‌ در گردش نسبت به سه سال پیش چهار تا پنج برابر شده است. از طرف دیگر بانک‌ها هم به راحتی تسهیلات پرداخت نمی‌کنند و اگر پرپاخت کنند با سود بالا است که ممکن است در مواردی برای تولیدکنندگان به صرفه نباشد. این شرایط ممکن است منجر به کاهش تولید و تعدیل نیرو شود.

چرا کیفیت آبمیوه‌ها کم می‌شود

داوودآبادی همچنین با اشاره به نظارت بر قیمت‌ها، تصریح کرد: طبیعی است که دستگاه‌های دولتی به دنبال کنترل بازار باشند، اما باید به مشکلات تولیدکنندگان هم توجه شود، چراکه در موارد زیادی تولیدکننده امکان ادامه فعالیت با قیمت‌های قبلی را دارد. بنابراین برخی برندهای کوچک‌تر که اجازه افزایش قیمت پیدا نمی‌کنند، از کیفیت کم می‌کنند. هرچند برندهای معتبر و بزرگ معمولا چنین کاری نمی‌کنند.

وی در ادامه با اشاره اینکه ۷۰ تا ۸۰ کارخانه تولید آبمیوه و کنسانتره در کشور فعالیت می‌کنند، از فروش نوشیدنی‌های میوه‌ای خارجی در کشور انتقاد کرد و خواستار نظارت وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد بر این موضوع شد.

داوودآبادی با بیان اینکه شرکت‌های داخلی از شیوه‌های به‌روز بسته‌بندی در دنیا استفاده می‌کنند، گفت: مشخص نیست این نوشیدنی‌ها از چه روشی وارد کشور می‌شوند، اما به هر حال ورود آن‌ها به سهم واحدهای داخلی از بازار صدمه می‌زند. با این حال طبقات بالاتر جامعه به کالاهای خارجی اقبال نشان می‌هند. این در حالی است که نمی‌توان گفت لزوما کیفیت نوشیدنی‌های خارجی از داخلی بیشتر است.

از مصرف سرانه خوب فاصله گرفتیم

دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره درباره میزان مصرف آبمیوه در کشور نیز گفت: در مقطعی مصرف سرانه به نزدیک ۱۱ لیتر در سال رسیده بود که البته در مقایسه با مصرف کشورهای اروپایی و آمریکایی که دو تا سه برابر این رقم مصرف دارند، ناچیز است، اما در مقیاس ایران رقم خوبی بود. اما مدتی است که به دلیل مشکلات معیشتی، با وجود رشد جمعیت، شاهد کاهش مصرف آبمیوه هستیم، چراکه این محصول، جزو کالاهای اولویت‌دار در سبد مصرفی مردم نیست.

به گفته وی ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن کنسانتره در سال در کشور وجود دارد. اما به دلیل مشکلات موجود، از جمله تامین سرمایه در گردش و تامین میوه، بخشی از ظرفیت بلااستفاده است. چراکه در برخی سال‌ها میوه زیاد و در برخی سال‌ها میوه کم‌تر است و این موضوع هم تحت تاثیر شرایط جوی است. در سال‌های اخیر تولید کنسانتره سیب و امسال هم وضعیت تولید پرتقال مناسب بود. اگر این شرایط ادامه داشته باشید در تولید کنسانتره پرتقال خودکفا خواهیم شد، اما در حال حاضر نیاز به واردات داریم. همچنین در حوزه کنسانتره‌های گرمسیری مثل موز، انبه و غیره نیاز به واردات داریم. اما در حوزه کنسانتره‌هایی که تولید داخل به اندازه نیاز بازار است، اجازه واردات داده نمی‌شود. بیشترین تولید کنسانتره کشور مربوط به کنسانتره سیب، انار و آلبالو است. همچنین استقبال از پوره سیب و هلو هم در بازارهای صادراتی خوب است.

داوودآبادی همچنین از صادرات سالانه ۶۰ تا ۷۰ هزار تن انواع کنسانتره از جمله سیب، انار، انگور آلبالو و غیره خبر داد و گفت: معمولا سالانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تن کنسانتره در کشور تولید می‌شود که بخشی از آن در داخل مصرف می‌شود ۶۰ تا ۷۰ هزار تن هم از کشور صادر می‌شود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان