نسخه اولیه قرارداد خرید و فروش سامانه خودنویس در خردادماه 1403 رونمایی می‌شود

مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از تکمیل سامانه خودنویس خبر داد و گفت: از نسخه اولیه قرارداد خرید و فروش در این سامانه، در خرداد ماه امسال رونمایی می‌شود.

مهدی ساسانی، مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سامانه خودنویس برای مدیریت بازار مسکن ایجاد شده است، گفت: در سامانه خودنویس متعاملان اعم از موجر و مستأجر این امکان را دارند تا قراردادهای اجاره خود را به شکل رایگان در این سامانه ثبت کنند. اسنادی که در سامانه خودنویس ثبت می‌شود، رسمی و قابل استناد است.

وی افزود: سامانه خودنویس سبب حذف مشاوران املاک نمی‌شود، زیرا مشاوران املاک فعالیت تخصصی ارائه می‌دهند. با این وجود ضرورت دارد تا مشاوران املاک فعالیت‌های خود را به‌روز رسانی کرده و ارتقاء بدهند.

ساسانی با بیان اینکه با توجه به اینکه سامان خودنویس امکان ثبت رایگان قراردادهای اجاره را برای متعاملان ایجاد کرده است، تصریح کرد: با توجه به این امر مشاوران املاک می‌توانند با ارائه خدمات تخصصی‌تر به فعالیت خود در این بخش ادامه بدهند.

وی گفت:مشاوران املاک باید جنس خدمات خود را گسترده‌تر و متنوع‌تر کرده و از این محل درآمد کسب کنند.

مدیر سامانه خودنویس ادامه داد: این سامانه از خرداد ۱۴۰۲ در اختیار عموم مردم بوده و به‌تدریج انواع معاملات اجاره روی سامانه بارگذاری و رفع ایراد شد. ۲۱ بهمن سال گذشته نیز دسترسی مشاوران املاک تهران را به سامانه قدیم (سامانه املاک و مستغلات) حذف کردیم و هم‌اکنون مشاوران املاک برای ثبت قراردادهای اجاره باید به سامانه جدید (سامانه خودنویس) مراجعه کنند.

 

مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد:سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات در سال ۱۳۸۸ تحت عنوان ایران املاک آغاز به کار کرد و همان زمان وزارت راه و شهرسازی سامانه را از وزارت صمت دریافت کرد و مکلف شد تا دسترسی مردم به کد رهگیری رایگان بدون مراجعه به مشاوران املاک و مستغلات را ایجاد کند.

وی افزود: به مدت ۱۴ سال اقدام خاصی روی این سامانه ایجاد نشد و با آغاز به کار دولت سیزدهم با بررسی سامانه مقرر شد تا سامانه جدید راه اندازی شود. زیرا به روز رسانی سامانه املاک و مستغلات عملاً ممکن نبود.

ساسانی گفت: اطلاعات سامانه قدیم حذف نمی‌شود، بلکه اطلاعات به مرور به سامانه جدید منتقل خواهد شد.

وی از برنامه وزارت راه و شهرسازی برای رونمایی نخستین قرارداد خرید و فروش در سامانه خودنویس در خردادماه امسال خبر داد و گفت: خردادماه ۱۴۰۲ نسخه اولیه قرارداد اجاره در سامانه خودنویس رونمایی شد. در برنامه است تا خردادماه امسال نسخه اولیه قرارداد خرید و فروش در این سامانه رونمایی شود.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود