۱۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴

روانشناختی

آیا امکان بهبودی کامل از PTSD پیچیده وجود دارد؟

درمان های متمرکز بر تروما موثر در کاهش قابل توجه علائم C-PTSD بسیار مهم هستند. فرآیند بهبودی شامل مراحل تثبیت، پردازش تروما و ادغام زندگی است.

روانشناسی فضای مجازی اختلال روانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،درمان های متمرکز بر تروما موثر در کاهش قابل توجه علائم C-PTSD بسیار مهم هستند.فرآیند بهبودی شامل مراحل تثبیت، پردازش تروما و ادغام زندگی است.برای اطلاعات بیشتر با اندیشه معاصر همراه باشید.

آیا «هیک» طولانی حتی به پایان می رسد؟

در بخش اول این مقاله دو قسمتی در مورد بهبودی C-PTSD، من ثابت کردم که سفر شفابخش C-PTSD بیشتر شبیه یک سفر طولانی مدت طولانی در موردور است تا یک قدم زدن آسان. به همین دلیل، مردم اغلب از خود می پرسند که آیا حتی امکان بهبودی کامل از C-PTSD وجود دارد یا خیر. به عبارت دیگر، آیا «هیک» طولانی حتی به پایان می رسد؟

روانشناسی فضای مجازی اختلال روانی

آیا امکان بهبودی کامل از PTSD پیچیده وجود دارد؟

پاسخ به این سوال بسیار ذهنی است. بهبودی از C-PTSD زمان می برد. حتی با درمان گسترده در طول زمان، برخی از افراد ممکن است به دلیل ماهیت پیچیده تشخیص، با چالش‌های مادام‌العمر مواجه شوند که نیاز به مدیریت مداوم علائم دارد. برعکس، برای دیگرانی که در سفرهای درمانی C-PTSD هستند، مطالعات نشان می‌دهد که درمان‌های طولانی‌مدت متمرکز بر تروما می‌توانند علائم را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.بنابراین، اگر فردی مبتلا به C-PTSD هستید، آیا ممکن است تا به حال به طور کامل بهبود یابند؟ این که آیا این مورد برای شما خواهد بود، نمی توانم پاسخ دهم. هیچ کس نمی تواند از نظر اخلاقی بدون شناخت صمیمانه شما از نظر بالینی به شما پاسخ دهد. این بسیار ذهنی است که “انجام شده” و “پایان” برای شما چه شکلی خواهد بود.

برخی از ما ممکن است احساس کنیم که “صحبت ضرب المثلی” زمانی انجام می شود که بتوانیم زندگی بزرگسالانه ای عملکردی، مسئولیت پذیر و کامل داشته باشیم، بدون اینکه علائمی بر ما حاکم باشد (اما هنوز با محرک های گاه به گاه زندگی می کنیم). با این حال، دیگران ممکن است احساس کنند که سفر “به پایان رسیده است” زمانی که یک دهه از خاطرات بازیابی می شود و توانایی وجود دارد که هر روز از رختخواب خارج شویم، علیرغم اینکه زندگی کاملی که ما می خواهیم نداشته باشیم.تعریف «بهبود کامل» چیست و چگونه برای همه ما متفاوت است. بستگی به این دارد که بهبودی را برای خود چگونه تعریف کنید، چه چیزی در محدوده علائم شما ممکن است، و چه کاری برای کاهش آنها انجام می دهید.

چگونه کسی می تواند شروع به درمان از C-PTSD کند؟

از نظر حرفه ای، متوجه شده ام که پیچیدگی این اختلال به طور طبیعی منجر به نیاز به یک رویکرد درمانی جامع می شود و به عنوان یک درمانگر تروما، کار خود را با مشتریان بر اساس چارچوب سه مرحله ای تروماتولوژی (پیشرو روانشناس پیر جانت) متکی می کنم. به عبارت دیگر، کار به صورت مرحله ای اتفاق می افتد و با طیف وسیعی از ابزارها اتفاق می افتد. سه مرحله بهبودی C-PTSD با توجه به چارچوب سه فازی تروماتولوژی عبارتند از:

تثبیت: در ابتدا، در کار بالینی من، تمرکز درمانی بر ایجاد مکانیسم های ایمنی و مقابله است. مشتریان یاد می‌گیرند که خودشان را در زمان حال مستقر کنند و از تکنیک‌های زمینه‌سازی مانند تمرین‌های تمرکز حواس و تمرین‌های حسی استفاده کنند.
پردازش خاطرات تروما: این مرحله مستلزم رویارویی و ادغام جنبه های تکه تکه شده از خود است که تروما آنها را در هم شکسته است. روش های درمانی، مانند EMDR (حساسیت زدایی از حرکات چشم و پردازش مجدد) برای پردازش این خاطرات استفاده می شود.
توانبخشی و ادغام: مرحله نهایی بر بازسازی زندگی فرد به طور کلی متمرکز است. این نه تنها شامل رسیدگی به زخم‌های روانی می‌شود، بلکه شامل ایجاد روابط سالم، ایجاد اهداف حرفه‌ای یا آموزشی، و تحکیم حس خود است که از بوته‌ی تروما پدید آمده است.
در سراسر این مراحل (که همیشه کاملاً خطی نیستند)، درمانگران تروما اغلب بر یک برنامه درمانی یکپارچه متکی هستند که شامل موارد زیر است:

روان درمانی: روان درمانی که اساس مداخله تروما در نظر گرفته می شود، به طور اساسی به سفارشی کردن استراتژی های درمانی مبتنی بر شواهد برای رسیدگی به نیازها و تجربیات منحصر به فرد هر فرد کمک می کند.
دارو درمانی: اگرچه همیشه روش اصلی مداخله نیست، دارو اغلب با روان درمانی برای مدیریت علائمی مانند اضطراب و بی خوابی که ممکن است مانع پیشرفت درمانی شوند، همراه است.
تعدیل سبک زندگی: اتخاذ شیوه های سبک زندگی سالم مانند ورزش منظم، تعادل تغذیه ای، کاهش استرس، ایجاد تغییرات ساختاری لازم در زندگی، و پرورش روابط اجتماعی معنادار.

چگونه می توانم بفهمم که آیا در بازیابی C-PTSD پیشرفت دارم؟

علائم پیشرفت در بهبود C-PTSD را مانند آن لکه های رنگ روی درختان یا آن توده های سنگی در نظر بگیرید که به شما می گویند هنوز در مسیر هستید، در دایره نمی روید، و در واقع، شما پیشرفت کرد. برخی از آن علائم پیشرفت متنوع ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تحولات عاطفی و ذهنی

توسعه راهبردهای مقابله و تاب آوری: افراد می توانند ابزارهایی را پرورش دهند تا به طور مؤثر پیچیدگی های دنیای درونی خود و شدت احساسات خود را هدایت کنند.کاهش شدت علائم: با پیشرفت افراد، شدت و فراوانی کشمکش‌های عاطفی و رفتارهای غیرمفید هم از نظر فراوانی و هم از شدت کاهش می‌یابد.بازگرداندن عزت نفس: از طریق درمان، افراد مبتلا به C-PTSD اغلب احساس خودارزشی را که تروما از آنها گرفته بود، به دست می آورند.

مدت زمان بهبودی از C-PTSD چقدر است؟

امیدواریم پس از خواندن این مقاله متوجه شوید که پاسخ این سوال چقدر پیچیده و کاملا ذهنی است.و من همچنین امیدوارم که آژانس و خودتعیینی را که باید با درمانگر خود کار کنید تا تعریف کنید که “پایان پیاده روی” برای شما چگونه خواهد بود و به چه نشانگرهای پیشرفتی نیاز دارید و می خواهید در راه ببینید را ببینید. برای اطمینان از پیشرفت شمابرای پیدا کردن یک درمانگر در نزدیکی خود، با راهنمای درمان روانشناسی امروز مشورت کنید.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط