arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۱۲۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

فراگیری اعتراضات ضد جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا؛ ده‌ها نفر بازداشت شدند

اعتراضات علیه جنگ غزه از دانشگاه کلمبیا به سایر دانشگاه‌های معتبر آمریکا گسترش یافته است. در مقابل پلیس برای متفرق کردن اعتراض دانشجویان با یورش به چادرهای معترضان، شماری زیادی را بازداشت کرده است. کاخ سفید سلسله حوادثی که ادعا شده «یهودی‌ستیزانه» است را محکوم کرده است. معترضان با رد یهودی‌ستیزی می‌گویند انتقاد و اعتراض آنها متوجه دولت اسرائیل و حامیان آن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: اعتراضات علیه جنگ غزه از دانشگاه کلمبیا به سایر دانشگاه‌های معتبر آمریکا گسترش یافته است. در مقابل پلیس برای متفرق کردن اعتراض دانشجویان با یورش به چادرهای معترضان، شماری زیادی را بازداشت کرده است. کاخ سفید سلسله حوادثی که ادعا شده «یهودی‌ستیزانه» است را محکوم کرده است. معترضان با رد یهودی‌ستیزی می‌گویند انتقاد و اعتراض آنها متوجه دولت اسرائیل و حامیان آن است.
 
شماری از استادان دانشگاه کلمبیا با لباس‌های رسمی در مقابل کتابخانه‌ای در نیویورک تجمع کردند و از رفتارهای اخیر دانشگاه و پلیس با دانشجویان طرفدار فلسطینی‌ها را مورد انتقاد قرار دادند.
 
اعتراض به روابط این دانشگاه با اسرائیل از هفته گذشته با شهادت رئیس دانشگاه در کنگره تشدید شد.
 
بسیاری دیگر از دانشگاه‌های شناخته‌شده آمریکا نیز اکنون در همبستگی به فلسطینی‌ها و حمایت از دانشجویان معترض دانشگاه کلمبیا دست به اعتراض زدند.
 
دوشنبه شب، پلیس به چادرها و محل تجمع دانشجویان در دانشگاه نیویورک یورش بُرد و شماری را دستگیر کرد.
 
ده‌ها دانشجو هم در اوایل همان روز در ییل دستگیر شدند.
 
اکنون در دانشگاه کلمبیا کلاس‌های حضوری لغو شده است. در برکلی و ام‌آی‌تی هم وضعیت مشابهی برقرار است.
 
معترضان در حمایت از فلسطینی‌ها و اعتراض به دولت اسرائیل دست به تظاهرات زده‌اند و آمریکا را به حمایت از جنگ متهم می‌کنند.
 
از زمان آغاز جنگ، دانشگاه‌های آمریکا بارها صحنه تظاهرات و جدل‌های لفظی درباره جنگ اسرائیل و غزه بوده است اما اکنون این اعتراض‌ها فراگیر شده است.
 
بحث بر سر آزادی بیان در دانشگاه‌ها به ویژه در خصوص انتقاد به اسرائیل، بارها به رسانه‌ها کشیده است.
 
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره تظاهرات روز دوشنبه در محوطه دانشگاه‌ها گفت که «تظاهرات یهودی‌ستیزانه» و همچنین «آنها را که نمی‌دانند به فلسطینی‌ها چه می‌گذرد»، محکوم می‌کند.
 
جنبش اعتراضی در دانشگاه‌های آمریکا هفته گذشته پس از یورش پلیس شهر نیویورک به تجمع دانشجویان در محوطه دانشگاه کلمبیا و دستگیری ده‌ها معترض در کانون توجه جهانی قرار گرفت.
 
دانشگاه کلمبیا دربیانیه‌ای اعلام کرد که تمام کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
 
مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا، این حوادث را «رفتار هراس‌آور و آزاردهنده» خواند.
 
 شفیق گفت که این اتفاقات را «افرادی رقم زدند که به دانشگاه کلمبیا ارتباطی ندارند و برای دنبال کردن مقاصد خود و سوءاستفاده به دانشگاه آمده‌اند.»
 
در دانشگاه نیویورک مانند برخی دیگر از دانشگاه‌ها، دانشجویان از دانشگاه‌ خواستند تا مشخص شود «مالیات»‌ آنها کجا مصرف شده است. دانشجویان معترض‌ می‌خواهند که این مبالغ برای استفاده شرکت‌های «تولیدکننده سلاح» و «علاقه‌مند» به اشغال سرزمین‌های فلسطینی مصرف نشود. دانشجویان همچنین خواستار پایان دادن به جنگ غزه‌ هستند.
 
با فرا رسیدن شب دوشنبه، پلیس با یورش به دانشگاه نیویورک معترضان را دستگیر کرد.
 
ساعاتی قبل از آن، نزدیک به ۵۰ معترض در دانشگاه ییل دستگیر شدند، جایی که شمار معترضان در آخر هفته به چند صد نفر افزایش یافته بود.
 
دانشگاه ییل در بیانیه‌ای اعلام کرد فراد بازداشت شده‌ به «درخواست‌های مکرر» برای ترک این مکان بی‌توجهی کرده‌اند.
 
تجمع‌ها و کمپ‌های اعتراضی به دانشگاه برکلی، ماساچوست، میشیگان و همچنین کالج امرسون هم سرایت کرده است.
 
منتقدان دانشجویان را به «یهودستیزی» متهم می‌کنند.
 
کتی منینگ، نماینده دموکرات کنگره، که روز دوشنبه به کلمبیا سفر کرد، گفت که معترضانی را دیده است که خواستار «نابودی اسرائیل‌» هستند.
 
یک گروه یهودیان حسیدی اولترا ارتدکس در دانشگاه کلمبیا می‌گویند دانشجویان یهودی با «لفاظی‌های آزار دهنده» مواجه شده‌اند و بر سرشان «فریاد» کشیده شده است.
 
طبق گزارش ها، یک خاخام وابسته به دانشگاه نیز پیامی به ۳۰۰ دانشجوی یهودی کلمبیا فرستاد و به آنها هشدار داد تا زمانی که وضعیت «به طور چشمگیری بهبود نیابد» از حضور در دانشگاه خودداری کنند.
 
اعضای گروه‌های معترض یهودی‌ستیزی را رد کرده‌اند. در بیانیه‌ای در روز یکشنبه، شماری از «دانشجویان کلمبیا برای عدالت در فلسطین» نوشته‌اند «قاطعانه هر نوع نفرت یا تعصب را رد می کنند.»
 
آنها اما به تندی از جنگ اسرائیل در غزه انتقاد کرده‌اند.
نظرات بینندگان