انقلاب چین در صنعت ترانزیت: ارتقای بازدهی موتور دیزلی به بالای ۵۳ درصد

شرکت چینی ویچای‌پاور با بهینه‌سازی چهار سیستم حیاتی موتورهای دیزلی شامل تأمین سوخت، ورودی هوا، احتراق و کاهش اصطکاک، از اولین موتور دیزلی جهان با بازده حرارتی ۵۳٫۰۹ درصد رونمایی کرد. این در حالی است که بازدهی موتورهای رایج در بازار حدود ۴۶درصد است.

موتور احتراق داخلی دیزلی از زمان اختراع در ۱۲۷ سال پیش، اساس صنعت ترانزیت را بنیان نهاده و قیمت نسبتاً پایین حمل‌ونقل بار به لطف مصرف پایین و بازدهی نسبتاً خوب موتور دیزل اتفاق افتاده است. البته در طول قرن بیستم و هم‌چنین دو دهه اخیر، مهندسان و دانشمندان همواره تلاش کرده‌اند تا بازده حرارتی موتور دیزل را بهبود بخشند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، اکنون در پیشرفتی قابل‌توجه، اولین موتور دیزلی تاریخ با بازده حرارتی ذاتی ۵۳٫۰۹ درصد توسط شرکت چینی ویچای‌پاور (Weichai Power) رونمایی شده است. این شرکت، فناوری جدید خود را در کنگره جهانی موتورهای احتراق داخلی ۲۰۲۴ که در تیانجین چین آغاز به کار کرده، به نمایش گذاشته است.

این موفقیت توسط سازمان معتبر بین‌المللی آزمایش موسوم به TÜV SÜD و همچنین مرکز تحقیقات و فناوری خودرو در چین که نهاد تخصصی آزمایش موتورهای احتراق داخلی در کشور چین است، تأیید شده است.

نوآوری پیشرو در بهره‌وری

بازده حرارتی موتور، سهمی از انرژی احتراق دیزل است که بدون نیاز به مکانیسم بازیابی گرمای تلف‌شده به خروجی مفید موتور منتقل می‌شود. کارکرد موتور با افزایش بازدهی حرارتی موتور بهبود می‌یابد.

شرکت ویچای‌پاور در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۰ با رونمایی از موتور دیزلی جدیدی که رکورد بازدهی حرارتی را به ۵۰٫۲۳ درصد افزایش داده بود، تاریخ‌ساز شد. این شرکت در ژانویه ۲۰۲۲ به پیشرفت چشم‌گیرتری دست پیدا کرد و بازدهی حرارتی موتور خود را به ۵۱٫۰۹ درصد رساند؛ سپس در نوامبر ۲۰۲۲ با دست‌یابی به بازدهی حرارتی ۵۲٫۲۸ درصد، از رکوردهای قبلی خود پیشی گرفت.

انقلاب چین در صنعت ترانزیت: ارتقای بازدهی موتور دیزلی به بالای ۵۳ درصد

موتورهای دیزلی شرکت ویچای‌پاور در مقایسه با محصولات رایج بازار که معمولاً بازدهی حرارتی متوسط ۴۶ درصدی ارائه می‌دهند، نزدیک به ۱۵ افزایش کارایی را به ارمغان می‌آورند. در عین حال به گفته کارشناسان، به‌کارگیری موتورهای دیزلی با بازدهی حرارتی بیش از ۵۲ درصد می‌تواند به کاهش قابل‌توجه ۱۲ درصدی در مصرف سوخت و انتشار کربن دی‌اکسید منجر شود.

تنظیم دقیق فناوری‌های موجود

تیم تحقیقاتی شرکت ویچای‌پاور با صرف بیش از ۵۰۰ روز تلاش متمرکز برای بهینه‌سازی چهار سیستم حیاتی موتورهای دیزلی شامل تأمین سوخت، ورودی هوا، احتراق و کاهش اصطکاک به این موفقیت دست یافته است.

پژوهشگران فناوری‌های احتراق با انبساط بالا، فشار جریان مخلوط، تزریق سوخت با بازدهی بالا و کاهش اصطکاک با مقاومت پایین را به شکل مؤثری توسعه داده و با گام‌های ۰٫۱ درصدی در هر پیشرفت، توانستند سد بازدهی حرارتی ۵۳ درصدی را برای اولین بار در سطح جهان بشکنند.

پژوهشگران چینی می‌گویند که این دستاورد شبیه به آن است که انسانی بتواند مسابقه دو سرعت ۱۰۰ متر را در کمتر از ۹ ثانیه به پایان برساند.

کاهش مصرف سوخت

ارتقا سطح بازده حرارتی از حدود ۴۶ درصد به بازدهی حرارتی ۵۳ درصد می‌تواند اقتصاد موتورهای دیزلی را تا حدود ۱۴ درصد بهبود بخشد. این نوآوری به صرفه‌جویی سالانه حدود ۳۱ میلیون تن سوخت و کاهش انتشار ۹۷ میلیون تن کربن خواهد شد.

یک دستگاه تراکتور سنگین با تکیه این موتور می‌تواند سالانه ۲۵۰ هزار کیلومتر را با صرفه‌جویی ۵۰هزار لیتر دیزل بپیماید که با توجه به قیمت سوخت، صرفه‌جویی سالانه چندین هزار دلاری را برای مالک تراکتور به ارمغان خواهد آورد.

این پیشرفت فنی نه‌تنها به حمل‌ونقل، بلکه به صنایع دیگر مانند ماشین‌آلات ساختمانی، تجهیزات کشاورزی، کشتی‌ها و تجهیزات تولید برق و سایر صنایع نیز کمک خواهد کرد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1898830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راد IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    7 3
    سلام گمان نکنم طراحان دیزل چینی به چنین دستاوردی رسیده باشند. اگر سازندگانی همچون اسکانیا و ولوو سوئد ، مان ، داف ، بنز آلمان، میتسو بیشی ، سوزوکی ، ژاپن ، پیشکسوتان موتور دیزل چنین ادعایی میکردند ، مورد قبول بود. با توجه به حذف میل سوپاپ در موتورهای دیزل و جایگزینی اویل دیستریپتور بجای میل سوپاپ و افزایش راندمان و بهره‌وری موتورهای دیزلی ، کلا کمتر از ۴۰ درصد بهره وری محقق شده. لازم بذکر است هیچ موتوری با حداکثر توان قدرتی بکار گرفته نمی شود.
  • رضا IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    7 1
    بازده حرارتی بهترین موتورهای دیزلی با فناوری ریل مشترک در حدود 36 درصد است، به نظر می رسد که متن از نظر علمی مشکل دارد
  • سجاد صاحبی IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    1 0
    فدای چین ماچین.فقط مثل وسایلای دیگه که ضمانتنامه ندارند تولید نکنن.بدند بازار
  • S.gh IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    0 0
    چین چند سال اولش خونه ولی بعدش به تر تر میفته نمونه اش موتور کامنیز مونتاژ چین هست بعد چند سال شروع می‌کنه به آچارکشی
  • هیتر DE ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    0 0
    چینی سوارا. برید بگید چین پیشرفت کرد و ذوق کنید. البته یادتون باشه همه چیز دروغه و هیچ مرکز تحقیق و توسعه ای در جهان چنین چیزی رو ندیده. احتمالا فقط چین و ایران اینو میدونن خخخ
  • محسن IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    0 0
    موتورهای ویچای تحت لیسانس دویتز هستن بنده به عنوان تعمیر کار این موتورها اماده همکاری با دارندگان این نوع انجین هستم ...
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    0 0
    بایست دید چند روز کار میکنه