آیا اپل به‌دنبال ساخت تراشه هوش مصنوعی است؟

براساس شایعات، اپل می‌خواهد با استفاده از لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC برای سرورهای هوش مصنوعی خود تراشه سفارشی تولید کند.

به‌گزارش تک‌ناک، اپل در حال ساخت تراشه سفارشی برای سرورهای هوش مصنوعی خود است. این تراشه که قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ به تولید انبوه برسد، روی همان فناوری لیتوگرافی ساخته می‌شود که برای تراشه‌های A18 Pro و دیگر تراشه‌های رقبا استفاده می‌شود. در سال ۲۰۲۰، اپل M1، اولین تراشه اختصاصی خود را برای مک‌ها معرفی کرد‌.

از آن زمان، این شرکت چندین مدل مختلف از این پردازنده‌ها را عرضه کرده است که در تولید کامپیوترهای رومیزی همه‌کاره و مک‌های قابل‌حمل قدرتمند و ایستگاه‌های کاری مانند مک استودیو و مک پرو به‌کار برده می‌شوند.

با ورود تمام بخش سخت‌افزار مصرفی به دنیای تراشه‌های اختصاصی اپل، تنها حوزه‌ای که این غول فناوری هنوز تراشه سفارشی خود را معرفی نکرده، سرورهای هوش مصنوعی است. با‌این‌حال یکی از کاربران شبکه اجتماعی ویبو ادعا می‌کند که اپل در حال توسعه تراشه‌ای سفارشی برای تأمین انرژی سرورهای هوش مصنوعی است.

مشخصات بیشتری از این تراشه ذکر نشده است؛ اما او می‌گوید که از لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC برای طراحی تراشه استفاده خواهد شد. این غول نیمه‌رساناهای تایوانی چندین تکرار از فناوری ۳ نانومتری خود دارد و مدل «N3B» اولین نسخه‌ای بود که اپل برای تولید انبوه A17 Pro در سال گذشته از آن استفاده کرد.

با‌توجه‌به اینکه افشاگر یادشده تأکید می‌کند که این تراشه سفارشی در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ به تولید انبوه خواهد رسید، به‌احتمال زیاد از گره ۳ نانومتری «N3E» تی‌اس‌ام‌سی استفاده خواهد شد. گفته می‌شود که همین فناوری تراشه A18 Pro و اسنپدراگون ۸ نسل ۴ و دایمنسیتی ۹۴۰۰ را تولید می‌کند؛ بنابراین، نباید تعجب کرد که تراشه سرور هوش مصنوعی نیز با همین لیتوگرافی ساخته شود.

در‌حال‌حاضر، هدف نهایی اپل از توسعه تراشه سفارشی برای سرورهای هوش مصنوعی خود مشخص نیست. با‌این‌حال، ممکن است پردازش درون‌دستگاهی برای وظایف مرتبط با هوش مصنوعی در iOS 18 را به‌ارمغان بیاورد تا به‌جای آن به پردازش ابری متکی نباشد. دستگاه‌هایی که می‌توانند پردازش درون‌دستگاهی را انجام دهند، به تراشه‌های پیشرفته مانند A18 Pro با موتورهای عصبی احتمالا بزرگ‌تر مجهز خواهند شد تا این امر را ممکن سازند.

در پایان، باید بگوییم در سیستم‌های مجهز به تراشه قدیمی‌تر که از توان پردازشی کافی برای پشتیبانی از عملکردهای هوش مصنوعی درون‌دستگاهی برخوردار نیستند، پردازش مبتنی‌بر ابر ضروری خواهد بود. تراشه‌های سرور هوش مصنوعی اپل ممکن است عملکرد پردازش ابری پرسرعت و سایر ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را بهبود ببخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.