ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کامپیوتر و سخت افزار

اسنپدراگون ایکس پلاس معرفی شد؛ انتشار جزئیات بیشتر درباره ایکس الیت

کوالکام امروز رسماً از اسنپدراگون ایکس پلاس به‌عنوان تراشه پایین‌رده خود پرده برداشت و جزئیات بیشتری درباره ایکس الیت منتشر کرد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶:۴۷

کوالکام امروز از عرضه قریب‌الوقوع پردازنده لپ‌تاپی اسنپدراگون ایکس پلاس (X Plus) خبر داد و در عین حال اطلاعات بیشتری از اسنپدراگون ایکس الیت منتشر کرد. این محصولات برای اولین‌بار می‌توانند به‌صورت جدی تراشه‌های اپل، اینتل و AMD را به چالش بکشند.

معرفی تراشه اسنپدراگون ایکس پلاس

اسنپدراگون ایکس پلاس تراشه پایین‌رده کوالکام برای لپ‌تاپ‌هاست. این تراشه 10 هسته و 42 مگابایت کش دارد و حداکثر فرکانس پردازش‌های چندرشته‌ای آن به 3.4 گیگاهرتز می‌رسد. در این تراشه یک واحد پردازش عصبی (NPU) با توان 45 TOPS نیز قرار داده شده تا پردازش‌های هوش مصنوعی مولد را انجام دهد.

اسنپدراگون X Plus از حافظه LPDDR5X با حداکثر نرخ انتقال داده 8448 میلیون انتقال بر ثانیه (MT/s) پشتیبانی می‌کند و یک پردازشگر گرافیکی مجتمع آدرنو با قدرت 3.8 ترافلاپس دارد. متأسفانه این تراشه تا نیمه دوم 2024 وارد بازار نخواهد شد.

اسنپدراگون ایکس پلاس در بنچمارک چندرشته‌ای CPU حدود 2000 امتیاز کمتر از اسنپدراگون ایکس الیت دریافت کرده است، اما کوالکام ادعا می‌کند که همچنان می‌تواند 10 درصد قوی‌تر از تراشه M3 اپل باشد. این تراشه همچنین از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه‌تر از تراشه‌های x86 است و ظاهراً نسبت به اینتل Core Ultra 7155H حدود 54 درصد مصرف برق کمتری دارد.

کوالکام همچنین اعلام کرد که سه پردازنده 12 هسته‌ای اسنپدراگون X Elite را با حداکثر فرکانس پردازش چندرشته‌ای 3.8 گیگاهرتز و iGPU با 4.6 ترافلاپس عرضه می‌کند. هر سه مدل NPU یکسانی دارند و از حافظه‌ای مشابه با سرعت اسنپدراگون ایکس پلاس بهره می‌برند. دو پردازنده برتر از قابلیتی موسوم به Dual-Core Boost استفاده می‌کنند که فرکانس را به 4.2 گیگاهرتز می‌رساند.

کوالکام می‌گوید پردازنده‌های آرم این شرکت برخلاف پردازنده‌های اپل و اینتل معماری خوشه‌ای ندارند و تمام هسته‌های آن‌ها هسته‌های پرقدرت هستند. در عین حال، این تراشه‌ساز ادعا می‌کند که محصولاتش از نظر قدرت، بهینگی مصرف انرژی و شارژدهی باتری، تراشه‌های اپل، اینتل و AMD را شکست می‌دهند.

تراشه اسنپدراگون ایکس الیت به‌زودی وارد بازار خواهد شد و احتمالاً لپ‌تاپ‌های سرفیس پرو جدید، اولین محصولاتی خواهند بود که از قدرت این پردازنده‌های استفاده می‌کنند.

کوالکام می‌گوید تراشه‌های پلتفرم اسنپدراگون ایکس بهترین تجربه را ارائه می‌کند و آماده‌اند تا صنعت کامپیوترهای شخصی را متحول کنند. حالا باید منتظر ماند و دید که پس از عرضه این محصولات در بازار، آن‌ها در تست‌های دنیای واقعی چه عملکردی به‌خصوص در برابر تراشه‌های اپل خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی