سامانه پدافند اس-۵۰۰ چیست؟ آیا می‌تواند علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل کند؟

وزیر دفاع روسیه از مجهز شدن نیروهای مسلح این کشور به سامانه دفاع ضدموشکی اس-۵۰۰ تا پایان امسال خبر داد. به این بهانه نگاهی داریم به تاریخچه و قابلیت‌های این سامانه پدافندی که ادعا می‌شود می‌تواند موشک‌های هایپرسونیک را نیز رهگیری کند.

به گزارش خبرآنلاین، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه در سال جاری، اولین محموله از سامانه موشکی پدافند هوایی نسل بعدی اس-۵۰۰ را دریافت خواهند کرد. اعلامیه وزیر دفاع روسیه که از سوی خبرگزاری دولتی TASS گزارش شده، نشان‌دهنده پیشرفت قابل‌توجهی در توانایی‌های نظامی روسیه است.

به گزارش یوراسیاتایمز، شویگو تصریح کرده است که سامانه اس-۵۰۰ در دو نوع تحویل می‌شود: سامانه‌های موشکی دوربرد دفاع هوایی و مجتمع‌های دفاع ضد موشکی. علاوه بر این، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای تأمین سامانه‌های دفاعی دیگر ازجمله سامانه‌های موشکی پدافند هوایی S-۴۰۰ و S-۳۰۰V۴، سامانه‌های موشکی Buk-M۳ و Tor-M۲U و ایستگاه‌های راداری نسل بعدی در دست اجرا است.

تاریخچه اس-۵۰۰

سامانه پدافندS-۵۰۰ که به سیستم دفاع هوایی پرومتئوس معروف است، در شرکت دفاع هوایی و فضایی Almaz-Antey توسعه پیدا کرده و برای خنثی کردن طیف گسترده‌ای از تهدیدات ناشی از فناوری‌های هوافضای فعلی و آینده در ارتفاعات و سرعت‌های مختلف طراحی شده است.

توسعه اس-۵۰۰ از سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) و به دنبال استقرار موفق سامانه اس-۴۰۰ روسیه آغاز شد. طراحی این سامانه، نخست در سال ۲۰۱۱ تکمیل شد، اما تولید پیوسته آن با تأخیرهای متعددی همراه بوده به‌طوری‌که بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها، تولید منظم و پیوسته آن از سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

شرح عکس: یکی از لانچرهای دوربرد سامانه پدافند اس-۵۰۰

اس-۵۰۰ قرار است که بازی پدافند را تغییر دهد؛ چراکه بنا به اعلام مقامات رسمی روسیه، این سامانه می‌تواند با هواپیماهای نسل پنجم (پنهان‌کار و رادارگریز)، ماهواره‌های مدار پایین و طیفی از تهدیدات موشکی مقابله کند. البته سامانه اس-۵۰۰ آزمایش‌های سختی را برای تأیید قابلیت‌های خود انجام داده است.

در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷)، روسیه اعلام کرد که «طولانی‌ترین آزمایش موشکی زمین به هوای جهان» را انجام داده و با هدف قرار دادن موفق هدفی در فاصله نزدیک به ۴۸۲ کیلومتر، توان این سیستم را نشان داد. هم‌چنین در زمستان گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد کهS-۵۰۰ به طور مؤثر، اهداف هایپرسونیکی را ردیابی و رهگیری کرده است که انعطاف‌پذیری و مناسب بودن آن را در شرایط متغیر امنیتی برجسته‌تر می‌کند.

ویژگی‌های سامانه دفاع هوایی اس-۵۰۰ پرومتئوس

روسیه ادعا می‌کند که سامانه موشکی ضدهوایی اس-۵۰۰ توانایی مقابله مؤثری با طیف گسترده‌ای از تهدیدهای هوایی فعلی و آینده ناشی از دشمنان بالقوه در ارتفاع‌ها و سرعت‌های مختلف دارد.

یکی از ویژگی‌های برجسته این سیستم، توانایی ظاهری آن در خنثی کردن تهدیدات در ارتفاعات و سرعت‌های مختلف است. همچنین انعطاف‌پذیری بالای آن در برابر تداخل الکترونیکی، بقای آن را در سناریوهای جنگی چالش‌برانگیز افزایش می‌دهد و از کارایی آن حتی در مواجهه با تاکتیک‌های پیچیده جنگ الکترونیکی اطمینان حاصل می‌کند.

اس-۵۰۰ که به‌عنوان جانشین سیستم‌های موشکی قدیمی A-۱۳۵ طراحی شده، قرار است مکمل سیستم‌های اس-۴۰۰ روسیه باشد و شبکه دفاعی جامعی را تشکیل دهد. هدف از استقرار آن، حفاظت از مراکز مهم اداری و صنعتی در روسیه و تقویت زیرساخت امنیت ملی در برابر تهدیدات هوابرد است.

سامانه S-۵۰۰ مانند اسلاف خود در زرادخانه دفاع هوایی روسیه، سازگاری را به‌عنوان ویژگی اصلی خود به نمایش می‌گذارد. این سامانه متناسب با تهدیدات، قادر به پرتاب انواع مختلفی از موشک‌ها و الزامات عملیاتی خاص است که تطبیق‌پذیری و کارایی آن را در مقابله با خطرات در حال تکامل هوایی افزایش می‌دهد.

بر اساس جزئیات منتشرشده در مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک، اس-۵۰۰ شامل چهار فروند موشک زمین به هوای دوربرد ۴۰N۶M یا دو رهگیر ۷۷N۶ است که روی یک پرتابگر نصب شده‌اند. موشک‌های دوربرد ۴۰N۶M تا ۴۰۰ کیلومتر برد مؤثر دارند، درحالی‌که رهگیرهای سری ۷۷N۶ می‌توانند تا شعاع ۶۰۰ کیلومتری را پوشش دهند.

سامانه پدافند اس-۵۰۰ چیست؟ آیا می‌تواند علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل کند؟

شرح عکس: مراحل چهارگانه سامانه اس-۵۰۰: رهگیری، اقدام، شلیک و هدایت موشک پدافند به هدف رادارگریز

این سامانه از مجموعه راداری پیچیده‌ای بهره می‌برد که به ازای هر باتری از چهار وسیله نقلیه راداری تشکیل می‌شود. این مجموعه شامل رادار شناسایی ۹۱N۶E(M) باندS ، رادار شناسایی ۹۶L۶-TsP باندC ، رادار درگیری چند حالته ۷۶T۶ و رادار درگیری ضد موشک بالستیک ۷۷T۶ است.

این سامانه‌های راداری پیشرفته به اس-۵۰۰ امکان می‌دهند تا اهداف بالستیک و هوابرد را در فواصل قابل‌توجهی شناسایی کند به‌طوری‌که شعاع شناسایی تا ۲۰۰۰ کیلومتر برای اهداف بالستیک و ۸۰۰ کیلومتر برای تهدیدات هوابرد گسترش می‌یابد. ارتفاع اوج پرواز موشک‌های رهگیر حدود ۱۸۵ کیلومتر اعلام شده است. سیستم اس-۵۰۰ می‌تواند طی ۳ تا ۴ ثانیه پس از شناسایی هدف، واکنش نشان دهد و هم‌زمان علیه ۱۰ هدف وارد عمل شود.

اس-۵۰۰ علیه موشک‌های هایپرسونیک

موشک هایپرسونیک کینژال، سوار بر جنگنده میگ۳۱

شرح عکس: موشک هایپرسونیک کینژال، سوار بر جنگنده میگ ۳۱

کرملین هم‌چنین ادعا کرده است که اس-۵۰۰، تنها سلاحی است که می‌تواند موشک‌های هایپرسونیک کینژال روسیه را رهگیری کند. موشک کینژال که از هوا پرتاب می‌شود، به دلیل سرعت‌های فراصوت (هایپرسونیک، بیشتر از ۵ ماخ) و مانورپذیری‌اش، چالش مهمی را علیه سیستم‌های دفاعی و پدافندی ایجاد می‌کند. در مقابل، اوکراینی‌ها مدعی شده‌اند که موشک‌های هایپرسونیک کینژال را با سامانه آمریکایی پاتریوت در جنگ جاری سرنگون کرده‌اند.

شایان ذکر است که هزینه هر سیستم اس-۵۰۰ در حال حاضر ۲٫۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

منبع: اوراسیا تایمز

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1899206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • ن US ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    من نمی دونم چرا رسانه های داخلی اینقدر سنگ روسیه رو به سینه می زنن! بابا مگه شما از جنایت های اسرائیل علیه بشریت انتقاد نمی کنید؟ پس این اوکراینی ها آدم نیستن؟ و چون روسیه منافع ملی(!) داره باید به اونا حمله کنه؟ بس کنید لطفا. [کامنتم رو منتشر کنید اگر واقعا به آزادی بیان احترام قائلید]
    • مهدی IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      86 11
      الان بیایم از اربابت تعریف کنیم سوزشت کم میشه ؟
    • افشبن IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      چرا مردم اکراین هم آدم هستند اما مثل اینکه برخلاف سخن شما آنها برای غرب آدمتر هستند چرا که موهای بور و چشمان رنگی دارند. اما واقعا انصاف شما چگونه اجازه داده که سطح جنایات در غزه را با اکراین مقایسه کنید. ملت غزه برای پس گرفتن وطن خود می‌جنگند و روسیه هم برای پس گرفتن قطعه ای تجزیه شده از خودش که به مام وطن خیانت کرد و امنیت مادر را تهدید کرد میکنند‌ البته این وسط مردمی که یک دلقک را رییس جمهور خود میکنند هم باید به اینجای کار فکر میکردند. ضمنا توضیح دادن یک سامانه پدافندی زدن سنگ کسی به سینه نیست. اینکه شما از این پیشرفت ناراحت شدید بر میگردد به روحیه غربگدایی شما و ضمنا نشر هر کامنت با محتوای عقده گشایانه احترام به آزادی نیست. فعلا روسیه دشمن دشمن ماست . پس دوست ما هست.‌در آینده هم چنانچه رفتارش مثل الان با احترام متقابل باشد و در مواردی با ما منافع مشترک داشته باشد دوست باقی میماند والا در سیاست نه دوست همیشگی هست و نه دشمن همیشگی.‌فراموش نکنید که اکراین بخشی از روسیه بوده و ایضا مثل آمریکا که بر سر توافقات خود نمی‌ماند به توافق مینسک عمل نکرد و باعث این جنگ و اواره شدن مردمش شد.
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      69 7
      مردم اکراین هم انسانند ولی تاوان انتخاب اشتباهشان را میپردازند مردمی که با اجرای نقش رییس جمهورتوسط دلغکی بنام زلنسکی فکر میکنند دنیا هم صحنه نمایش است کمی مطالعه کن تا ببینی که عهد شکنی مکرر غرب روسیه را وادار به جنگ کرد
    • علی سلیمی IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      7 57
      جواب من به اقای افشین به فرض که مردمی اشتباه انتخاب کردند ایا به قول خودت مادر باید زن و پیر و جوان را به خاک و خون بکشد چه کسی اکراین را فرزند و روسیه را مادر انتخاب کرده و ملتی را شایسته نابودی امثال تو مزدور بودند که نصف ایران توسط همین روسیه به تاراج رفته و دخالت و حتی به توپ بستن مجلس ایران و هزاران کشتار ... در تاریخ ایران ثبت شده اقای عزیز ای کاش غرب گدا بودی و به هموطن خودت توهین نمیکردی اگر پیشرفت در روسیه اتفاق افتاده تو چرا خوشحال هستی که نمیدانی در خدمت صهیونیست است واقعا متاسفم برای امثال تو
  • ناشناس IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    19 54
    عدد مهم نیست،عملکرد مهمه.
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    10 17
    خیلی مهم نیست اس ۵۰۰ ما خودمان یک سیستمی داریم که ... همزمان در دو جهبه فعالیت میکند ‌و داری کلاهک‌ تخریب کنند که بطورکل تخریب میکند و برد ان تا ۳۰ کیلومتر و بسیار دقیق به حدف میخورد و امکان خطا درش وجود ندارد و دقیقا به حدف میخورد
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    29 78
    همانطور که s300 و s400 هیچ کارآیی در جنگ اوکراین نداشت بقیه نیز کارآیی ندارند
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    15 63
    سامانه ای است.بسیار قدرتمند.که الان سامانه s200و s300 در سوریه است. که هنگامی که روسیه حال کند. اگر اسرائیل 50 موشک به جاهای حساس سوریه شلیک بی برو برگرد از 50 موشک پرتاب شده 49عدد موشک را رهگیری منهدم میکند. ولی اگر حال نکند و سوی اسرائیل به روسیه پول به حساب پوتین نامرد واریز شود. سامانه خاموش .که بیشترین ضرر مالی تجهیزات جنگی به ایران وارد میشود. پوتین دو بام دو هوا است. به نرخ روز پول می‌گیرد. هر که بیشتر بدهد. طرف دار آن کشور است.ولی متاسفانه ایران هم پول میدهد. روسیه با ایران همکاری نمی‌کند.بیشترین شهدا در سوریه به خاطر خاموش کردن سیستم پدافندی است. حتی s300 را به ایران داده کد تمام خریدهای s300 ایران را دارد. اطمینانی به روسیه نیست. بی شک زمانی اسرائیل یا آمریکا قصد هدف گرفتن نقاط حساس ایران که s300 در آن مکان‌ها مهم ایران .پوتین کد هر کدام از s300 را فروخته. ایران مات مبهم از کار نکردن به موقع s300 روسی که حتی اسرائیل مدعی است.چند سامانه را منهم کرده. ایران باید کپی برداری دقیق از روی s300 را شروع به ساخت کیت یا تراشه های داخل اتاق فرمان به دست متخصصین شروع کند.تا دیر نشود
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      3 53
      👍👍👍
  • همایون IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    19 27
    ... تسلیحات روس‌ها هرگز قابل اطمینان نیست نمیدانم چرا مسعولین کشور ما این همه به این روسهای نامرد ... اعتماد میکنند واقعا متاسفم.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    5 14
    حالا که چی خوشبحالشون بما که اس 300 دادند
  • علی سلیمی IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    6 29
    برای من عجیب است که یک عده مسلمان و معتقد به انسانیت و طرفدار فلسطین و دفاع از مظلومان غزه سر میدهند بعد به خاطر انتخاب زلنسکی مردم اکراین را شایسته کشتار و نامیدن دلقک و تقصیر غرب و این داستانها شرم به شما یعنی زلنسکی باید نوکر روسیه میماند و نگاه به شخم زدن شهرهای خود میکرد این دوگانگی و غرب و روسیه واقعا تاسف اور و احمقانه است ظالم محکوم است چه روسیه چه اسراییل خبیث در ضمن این سامانه اس ۵۰۰ یک دروغ بزرگ مانند بقیه سامانه‌های راداری روسیه است در تاریخ نام یک کشور ببرید که از زوسیه کمک دریافت کرد و موفق شد کاش به خاطر ایران فقط این اب و خاک را به جایی که لایق مردم هست برسانید ... لطفا پخش کنید اگر ازاده هستید
  • حمید IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    8 0
    الان پدافند داره از آفند مهمتر میشه خصوصا در ۳ سال گذشته پدافندها رشد چشمگیری داشتن قبلا یه کوروز معمولی رو هم به سختی میزدن اما حالا بلعکسه پس باید دنبال توپخانه هایی چرخشی باشیم که مهمات رو مثل فلاخن بالای ۲۰۰کیلومتر پرتاب میکنن تا بتونیم درآینده به هزاران کیلومتر گسترشش بدیم غرب داره روش کارمیکنه
  • بینام IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    1 25
    کدوم هایپر سونیک؟😂
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    5 34
    هیچ پدافندی کامل نیست اینو جنگ اکراین وجنگ اسراییل ثابت کرد
  • Ali IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    4 65
    من که با اون آزمایش موشکی چند تا دانش آموز هموطن در صحن مدرسه شون بیشتر حال می کنم تا اس ۵۰۰ روس‌ها. زنده باد باور ایرانی ۳۷۳.
  • آدم IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    5 71
    اونایی که هی از ارباب حرف میزنن به نظر من ، خودشون اربابی غیر از روسیه ندارن. الان دیگه تابلو تر از اینکه خیلی از جونهای مملکت عاشق روسیه شدن؟ روسیه همیشه عملکردش مورد انتقاد بود اگه از آمریکا بیشتر نبوده کمتر هم نبوده ، کلی جنایت کرده ولی چی شده حالا شده محبوب دلها؟ چون بنا به منافع آمریکا ستیزی به ما روی خوش نشون داده؟
  • من IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    4 69
    نظر اون دوستمون که با تحلیل های واقعا زیبا و من درآوردی با مغلطه و سفسطه اوکراینی که مورد تجاوز روسیه قرار گرفته رو گناهکار جلوه دادن خیلی دوست داشتم ، نمیدونم چه بلای سر بعضی جونها اومده که تشخیص نمیدن ، اوکراین یک کشور مستقل و جدا شده از روسیه بود و در سازمان ملل و بقیه کشورها یک کشور مستقل بود و ربطی به روسیه نداشت ، ببینم یه زمانی نصف آسیا مال ایران بود از مرز چین تا یونان مال ایران بود ، حالا تصمیم ترکیه یا هند برای خودش به ما ربطی داره؟؟؟ روسیه به کشوری حمله کرد که کاملا مستقل بود و مردمش هم زندگی خوبی داشتن و با رای رئیس جمهور انتخاب کرده بودن مثل ایران خودمون. در ضمن روسیه به ما احترام نمیذاره ، داره از ما سوء استفاده میکنه، واقعا مشخص نیست؟ به ترکیه که عضو ناتو هست اس-۴۰۰ داد به ایران بعد از سالها قرار داد به زور اس-۳۰۰ داد. نیروگاه اتمی بوشهر رو با تکنولوژی پائین و سالها انتظار درست کرد و کلی پول از ایران گرفت. میشه بگی چه منفعتی از روسیه به ایران رسیده؟ در ضمن موی بور و چشمای آبی که فرمودین ، همین روس‌ها هم توی این بازه قرار می‌گیرن.
  • IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    2 77
    اینکه اوکراین را جزو خاک روسیه بدانیم و حق روسیه چونکه یک زمانی مال روسیه بوده پس حقشه که هرطور که می خواد با اکراین رفتار بکنه و برایش تصمیم بگیره پس یک زمانی هم خاک فلسطین و بیت المقدس هم وطن و سرزمین اسراعیلی ها بوده و در اونجا زندگی می کردن حالا اگه بخوای در نظر بگیرین که روسیه برای تمام کشورهای اطرافش که دیگر رایس جمهور خودشان را دارن می خواهد تصمیم بگیره به رفتار چه می گویند آیا اگر آمریکا چنین رفتاری می کرد هم حق را بهش می دادین اینکه اسراعیل کارش درست نیست به کنار ولی ایا کار کشور روسیه درسته پس ما پهباد به روسیه می فروشیم درست است اون هم تو جنگی که به ما هیچ ربطی ندارد حتی چین هم دخالت نکرد ولی ما تو این جنگم وارد شدیم ... دیگر جنگی تو دنیا هست که ما نخوایم توش دخالت نکنیم بعد اینکه نظرات متفاوت را پخش می کنید کار بسیار درستی است دقیقا معنی آزادی بیان اجازه دادن حرف زدن به دیگران است چه خوشمان بیاید چه هم نظرمان نباشند ما انقدر مرگ بر آمریکا گفتیم که نمی دانیم روسیه از آمریکا دروغگو تراست تو افغانستان جنگید سلاح به صدام علیه ایران داد و خیلی دیگر