پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس کوالکام رسماً معرفی شد - تکفارس 
پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس کوالکام رسماً معرفی شد - تکفارس 
پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس کوالکام رسماً معرفی شد - تکفارس 

پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس کوالکام رسماً معرفی شد

فرشاد مکوندی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 19:18
اسنپدراگون ایکس پلاس

شرکت کوالکام در جریان مراسمی، از نسخه مقرون به صرفه‌تر پردازنده ایکس الیت، با نام اسنپدراگون ایکس پلاس به صورت رسمی رونمایی کرد.

به گفته شرکت کوالکام، پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس پلاس مبتنی بر هسته‌‎های Oryon استفاده شده در پردازنده قوی‌تر اسنپدراگون ایکس الیت است؛ با این حال پردازنده ایکس پلاس از ۱۰ هسته Oryon استفاده می‌کند، در حالی که پردازنده ایکس الیت به ۱۲ هسته مجهز است؛ همچنین فرکانس هسته‌های پردازنده از ۳.۸ گیگاهرتز در نسخه الیت به ۳.۴ گیگاهرتز در نسخه پلاس کاهش یافته است.

اسنپدراگون ایکس پلاس

پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس پلاس در یک بنچمارک CPU چند هسته ای، توانست تا با ۱۰ درصد عملکرد بهتر بالاتر از پردازنده M3 اپل قرار گیرد، در حالی که با کسب امتیازی کمتر از پردازنده ایکس الیت در این بنچمارک، در رتبه پایین‌تری نسبت به آن قرار گرفت.به گفته کوالکام این پردازنده در مقایسه با تراشه‌های x86 سنتی، به طور قابل‌توجهی کارآمدتر است و در مقایسه با پردازنده Core Ultra 7155H شرکت اینتل، تقریباً ۵۴ درصد انرژی کمتری در زمان اوج عملکرد مصرف می‌کند.

کوالکام توضیح می دهد: اسنپدراگون ایکس پلاس دارای پردازنده پیشرفته Qualcomm Oryon است، این پردازنده یکپارچه سفارشی می‌تواند تا ۳۷ درصد عملکرد سریع‌تری در مقایسه با رقبا داشته باشد، در حالی که تا ۵۴ درصد انرژی کمتری نسبت به آن‌ها مصرف می‌کند.

به گفته کوالکام، واحد پردازش عصبی (NPU) پردازنده‌ی ایکس پلاس عملکردی برابر با پردازنده ایکس الیت خواهد داشت. با توجه به آن که این پردازنده از قیمت پایین‌تری نسبت به برادر بزرگ‌تر خود برخوردار است، می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا در آینده، لپ‌تاپ های مجهز به هوش مصنوعی بیشتری به بازار عرضه شود.

در حال حاضر هیچ شرکتی از لپ‌تاپی مجهز به پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس یا الیت، رونمایی نکرده است؛ با این حال شرکت کوالکام انتظار دارد تا این پردازنده‌ها در لپ‌تاپ‌هایی که در اواسط سال ۲۰۲۴ معرفی می‌شوند، استفاده شوند. انتظار می‌رود مایکروسافت جزو اولین شرکت‌هایی باشد که از پردازنده‌های اسنپدراگون جدید در سرفیس‌های جدید خود که به زودی معرفی می‌شود، استفاده ‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید