پنل پشتی گلکسی A35

بررسی گلکسی A35؛ جانشین معنوی A54

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
مطالعه 23 دقیقه
با قدرت گرفتن برندهایی مانند پوکو و اوپو، گوشی میان‌رده‌ی گلکسی A35 برای قانع کردن کاربران راه بسیار سختی در پیش دارد.
تبلیغات

یک متهم به پرداخت رشوه و اختلاس که دو سال را هم در زندان سپری کرده و در نهایت با فرمان عفو مشروط آزاد شده، یک اَبَرکمپانی ۳۰۰ میلیارد دلاری را چطور مدیریت می‌کند؟ این سؤال ذهن رسانه‌ها، سهام‌داران سامسونگ و کاربرانش در سراسر جهان را به خود مشغول کرده است.

«لی جائه یونگ»، رئیس فعلی هیات مدیره‌ی سامسونگ و تنها فرزند «لی کان هی»، رهبر فقید و افسانه‌ای غول کره‌ای، حتی پیش از انتصابش به این سمت هم به تیتر اول رسانه‌های جهان رسیده بود. اینکه دادرسی ثروتمندترین مرد کره‌جنوبی چگونه انجام شد و چطور در نهایت به عفو مشروط رسید، به مقاله‌ی بررسی یکی از محصولات سامسونگ ارتباطی ندارد؛ اما رویکردی که سامسونگ در سال‌های اخیر در پیش گرفته و در نهایت به نقطه‌ای که در آن هستیم رسیده چرا.

گوشی گلکسی A35 سامسونگ را فروشگاه آریا برای بررسی در اختیار زومیت قرار داده است.

کاربران قدیمی دنیای تکنولوژی به‌خوبی دوران فرمان‌روایی سامسونگ در بازار گوشی‌های موبایل را به یاد می‌آورند؛ جایی حدفاصل سقوط نوکیا و ظهور شرکت‌های جدیدی مانند شیائومی، اوپو و گوگل در دنیای گوشی‌های هوشمند. دوره‌ای که هر گوشی سامسونگ با انبوهی از نوآوری‌ها روانه‌ی بازار می‌شد. از حسگر ضربان قلب گرفته تا نمایشگرهایی با لبه‌های خمیده و از گوشی‌هایی که هر سال با ابعادی بزرگ‌تر روانه بازار می‌شدند تا شهامت استفاده از قلم و ایجاد یک کلاس جدید و بی‌همتا که هنوز هم کسی توان رقابت با آن را ندارد.

تماشای ویدیو در یوتیوب

سامسونگی که امروز می‌بینیم، در بهترین حالت سایه‌ای از غولی است که پیش از این می‌شناختیم. شاید بتوان رویکرد جدید کره‌ای‌ها را «بلوغ» نام‌گذاری کرد و شاید در حالتی بدبینانه از آن با عنوان «عافیت‌طلبی» یاد کنیم؛ اما هرچه هست، می‌توان روی این نقطه به توافق رسید که سامسونگ امروز، آن اژدهای غران دهه‌ی گذشته نیست.

اگر موافق نیستید، کافی‌ است طراحی خط تولید گوشی‌های سامسونگ در سه سال اخیر را ببینید. شاید بخواهید باز هم کارت «اپل هم همینطور است» را رو کنید؛ ولی اگر در محیطی ساکت این موضوع را بررسی کنید، صدایی را در اعماق ذهنتان خواهید شنید که می‌گوید «اپل چهار گوشی شبیه به هم دارد و سامسونگ نزدیک به بیست گوشی».

هیچکس دوست ندارد سامسونگ مسیر نوکیا را تکرار کند

هرچند سیاست‌های سامسونگ و برنامه‌ی آینده‌اش موضوعی نیست که بخواهیم برایش انرژی بسوزانیم؛ اما منطقی است که ببینیم سامسونگ برایمان چه تدارکی دیده است و بعد از سال‌ها طرفداری و ساختن با خوبی‌ها، بدی‌ها، موفقیت‌ها و شکست‌ها، آیا باز هم برای راضی‌کردن کاربران وفادارش و البته، به زانو درآوردن آنتاگونیست همیشگی داستان‌هایش (یعنی اپل) تلاش می‌کند یا خیر.

خوشبختانه برای پاسخ‌دادن به تمام سؤالاتمان درباره‌ی سامسونگ، انتخاب‌های زیادی پیش‌رو داریم و از آنجایی که گلکسی A35 یکی از گزینه‌های جذاب روی میز است، شاید بد نباشد از همین نقطه شروع کنیم.

جدول مشخصات فنی گلکسی A35

سخت افزار

توضیحات

ابعاد

۱۶۱٫۷ در ۷۸ در ۸٫۲ میلیمتر

وزن

۲۰۹ گرم

نمایشگر

۶٫۶ اینچی SuperAMOLED

۱۲۰ هرتز - ۱۰۰۰ نیت

چیپست

اگزینوس ۱۳۸۰

رم و حافظه

128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM

256GB 8GB RAM, 256GB 12GB RAM

دوربین

۵۰ مگاپیکسلی واید (f/1.8 - سنسور 1/1.96 اینچی - لرزشگیر اپتیکال)

۸ مگاپیکسلی اولتراواید

۵ مگاپیکسلی ماکرو

فیلم‌برداری

4K@30fps

1080p@30/60fps

لرزشگیر الکترونیکی

دوربین سلفی

۱۳ مگاپیکسل

باتری

۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت

شارژ

۲۵ وات

پرهیز از تکرار؛ خوشایند کاربران قدیمی و جدید

سامسونگ در طراحی گلکسی A35 رویکرد هوشمندانه‌ای در پیش گرفته است؛ مهندسان شرکت به این نتیجه رسیده‌اند که طراحی گوشی‌های سامسونگ به بلوغ کافی رسیده و نیازی به ایجاد تغییرات رادیکال نیست؛ اما استفاده از طراحی دقیقا یکسان با نسل قبلی برای یک گوشی میان‌رده که به خودی خود کار سختی برای متقاعد کردن کاربران برای خریدش دارد، تفاوت چندانی با عملیات انتحاری ندارد. در نتیجه تصمیم بر این شده که با حفظ زبان طراحی گذشته، چند تغییر جزئی هم ایجاد شود تا A35 حال و هوای یک گوشی نو را داشته باشد.

مقایسه ابعاد گلکسی A35 و گلکسی A54
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

ابعاد گوشی نسبت به نسل قبل با تغییراتی بسیار جزئی همراه بوده که به‌راحتی می‌توان از آن‌ها صرف‌نظر کرد؛ تفاوت طول، عرض و ضخامت در A35 و A34 به ترتیب ۰٫۴، ۰٫۱ و صفر میلی‌متر است؛ اما وزن مدل جدید با افزایش ۱۰ گرمی، حالا به ۲۰۹ گرم رسیده که دلیل آن را باید استفاده از پنل پشتی شیشه‌ای به جای پنل پشتی پلاستیکی دانست؛ تغییری که به بهبود حس‌وحال استفاده از گوشی کمک بسیاری می‌کند.

گلکسی A35 در رده‌ی سنگین‌وزن‌ها رقابت می‌کند

برخلاف مدل‌های سال قبل، رویکرد سامسونگ در طراحی گوشی‌های سال ۲۰۲۴ حذف کردن انحنای ملایم فریم و استفاده از طراحی کاملا مسطح است. تقریبا همه‌ی شرکت‌های رقیب، از اپل گرفته تا شیائومی و حتی گوگل یا از همین سبک استفاده می‌کنند یا قرار است گوشی‌های بعدی خود را با فریم مسطح تولید کنند. در نتیجه تصمیم سامسونگ هم منطقی به‌نظر می‌رسد.

بخش بالای فریم گلکسی A35
درگاه تایپ C در گلکسی A35
فریم پلاستیکی گلکسی A35
بخش key Island در فریم گلکسی A35

جدا از همراهی با ترند روز، فریم مسطح ظاهری شیک‌تر و مدرن‌تر به گلکسی A35 داده است و به شکل مؤثرتری حس استفاده از یک دستگاه باکیفیت را به کاربر منتقل می‌کند.

لبه‌ی سمت راست فریم، مثل همیشه، کلیدهای پاور و تنظیم صدا را میزبانی می‌کند؛ اما المان جدیدی که در این بخش به‌چشم می‌خورد، زبان طراحی جدید سامسونگ تحت عنوان Key Island است؛ درواقع، آن بخشی از فریم که کلیدها را در خود جای می‌دهد، کمی نسبت به سایر قسمت‌های فریم برجسته‌تر شده و فلسفه‌ی وجودی آن هم، راحتی کاربر برای دسترسی به دکمه‌های فیزیکی به‌نظر می‌رسد.

سایر بخش‌های فریم حامل نکته‌ی ویژه‌ای نیستند. شاید تنها باید به اسپیکرهای استریوی A35‌ اشاره کنیم که اسپیکر دوم آن، دقیقا روی لبه بالایی نمایشگر تعبیه شده؛ ضمن اینکه فریم هم برخلاف گلکسی A55 فلزی نیست و همچنان از جنس پلاستیک است.

دوربین های گلکسی A35
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

بر خلاف نسل قبل، سامسونگ تصمیم گرفته پشتی گوشی را از جنس شیشه بسازد؛ هرچند به‌صورت رسمی اطلاعاتی در این خصوص منتشر نشده است؛ اما به‌نظر می‌رسد روکشی که روی بدنه‌ی شیشه‌ای قرار گرفته می‌تواند تا حدودی از جذب اثرانگشت و رد چربی دست جلوگیری کند و نمای زیبا‌تری به دستگاهتان ببخشد. استفاده از شیشه‌ در پشت گوشی و مسطح‌کردن فریم باعث می‌شود تا در دست گرفتن A35 کمی سخت‌تر باشد؛ هرچند که شاید بتوانید به‌راحتی از این نکته چشم‌پوشی کنید.

نکته‌ی دیگری که در بخش طراحی به‌ چشم می‌خورد، بزرگ‌تر شدن قابِ دربرگیرنده‌ی هر یک از ماژول‌های دوربین است؛ البته سامسونگ هنوز هم کیلومترها با طرح‌هایی که گوشی‌های پوکو یا آنر برای دوربین اجرا می‌کنند، فاصله دارد؛ اما به نظر می‌رسد بزرگ‌تر کردن ظاهر دوربین‌ها کمی بر جذاب‌تر شدن بخش پشتی گوشی تأثیر می‌گذارد.

دوربین سلفی گلکسی A35
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

آخرین تغییر بخش طراحی هم به محل قرارگیری دوربین سلفی گلکسی A35 اختصاص دارد. سال گذشته و در گلکسی A34 این بخش به صورت قطره‌ای طراحی شده بود؛ اما حالا به Punch Hole تغییر پیدا کرده است که باز هم حرکت صحیحی در مسیر مدرن‌تر کردن ظاهر گوشی به نظر می‌رسد.

نمایشگر روشن‌تر از همیشه

سامسونگ از پنل ۶٫۶ اینچی OLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت در حالت HBM (یا High Brightness Mode) در گلکسی A35 استفاده کرده است. این نمایشگر دست‌کم در اعداد و ارقام رسمی تفاوت خاصی با گلکسی A34 ندارد؛ اما در تست‌های زومیت، عملکرد آن رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود.

عملکرد نمایشگر گلکسی A35 دربرابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

گلکسی A35

۱٫۶

۵۹۰

۱۴۷۱

۹۸٫۸ درصد

(Natural)

۳٫۹

۸۶٫۲ درصد

(Vivid)

۳٫۴

گلکسی A55

۱٫۵

۵۹۰

۱۵۰۰

۹۹٫۷ درصد

(Natural)

۲٫۴

۸۲٫۸ درصد

(Vivid)

۳٫۸

پوکو X6 پرو

۲٫۱۵

۵۸۴

۱۴۴۰

۹۹٫۲ درصد

(Original Color)

۳٫۱

۹۶٫۵ درصد

(Saturated)

۳٫۱

ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

۲٫۶

۷۰۵

۲۰۹۰

۹۶ درصد

(Standard)

۰٫۹

۱۰۰ درصد

(Saturated)

۳٫۴

گلکسی A54

۱٫۸۷

۵۹۲

۱۳۱۷٫۵

۱۰۰ درصد

(Natural)

۳

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴٫۵

پوکو F5

۲٫۳

۶۰۱

۱۲۴۳

۱۰۰ درصد

(Standard)

۱٫۵

۱۰۰ درصد

(Saturated)

--

شیائومی 13T

۲

۵۷۳

۱۶۱۷

۱۰۰ درصد

(Original Color)

۱٫۶

۹۹٫۴ درصد

(Saturated)

۵

گلکسی S23 FE

۱٫۹

۶۰۷٫۵

۱۳۱۵

۹۸٫۷ درصد

(Natural)

۱٫۵

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴

ریلمی 11 پرو پلاس

۱٫۸

۵۳۵

۹۳۰

۱۰۰ درصد

(Cinematic)

۱٫۵

۱۰۰ درصد

(Brilliant)

۴٫۲

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

متاسفانه باز هم خبری از نمایشگر ۱۲ یا حتی ۱۰ بیتی نیست

پوشش نزدیک به ۹۹ درصدی فضای رنگی sRGB و پوشش ۸۶ درصدی فضای رنگی DCI-P3 با خطای قابل قبول، کاربران گوشی‌های میان‌رده را ناامید نخواهد کرد؛ اما در شرایطی که پوکو X6 به‌عنوان یکی از رقبای هم‌قیمت و جذاب A35، از پنل ۱۲ بیتی در کنار استاندارد Dolby Vision استفاده می‌کند، دل نکندن سامسونگ از پنل ۸ بیتی کمی مأیوس‌کننده به‌نظر می‌رسد؛ البته که A55 هم به‌عنوان مدل بالارده‌تر، وضع بهتری ندارد.

گلکسی A35 از نمای جلو
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

نکته‌ی مهم درباره‌ی نمایشگر A35، حداکثر روشنایی آن در زمان پخش ویدیوی HDR و زیر نور مستقیم آفتاب است که ما آن را نزدیک به ۱۹۰۰ نیت اندازه‌گیری کردیم و برای یک گوشی میان‌رده، مزیت بزرگی به‌حساب می‌آید. سامسونگ همچنین از قابلیت Vision Booster هم برای صفحه‌نمایش استفاده کرده است که به گوشی کمک می‌کند زیر نور مستقیم آفتاب هم محتوا را به بهترین شکل ممکن در معرض دید کاربر قرار دهد.

روح A54 در کالبدی نو

تأمین توان پردازشی گلکسی A35 برعهده‌ی تراشه‌ی Exynos 1380 قرار دارد که عملکرد آن را قبلا در گلکسی A54 دیده بودیم. این تراشه که اوایل سال ۲۰۲۳ معرفی شد و اکنون، یک سالی از عمرش می‌گذرد، با استفاده از لیتوگرافی ۵ نانومتری خود سامسونگ تولید می‌شود و از ۸ هسته‌ی پردازشی، شامل ۴ هسته‌ی Cortex-A78 با فرکانس کاری ۲٫۴ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ی Cortex-A55 با فرکانس ۲ گیگاهرتز استفاده می‌کند.

تماشای فیلم با گلکسی A35
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

برای مقایسه، می‌توانیم عملکرد اگزینوس ۱۳۸۰ را بسیار نزدیک به تراشه‌ی اسنپدراگون 778G در نظر بگیریم؛ تراشه‌ای که سال ۲۰۲۱ معرفی شده و مدت‌‌ها است در گوشی‌های جدید از آن استفاده نمی‌شود؛ اما برای بررسی دقیق‌تر، باید به تست‌های متداول زومیت و امتیازات A35 نگاهی بیندازیم.

عملکرد گلکسی A35 در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.1

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

گلکسی A35

Exynos 1380

۷۲

۳۰۲۱

۱۰۲۷

۲۹۵۰

۲۰

۱۳

گلکسی A55

Exynos 1480

۱۰۵

۴۱۴۵

۱۱۷۰

۳۴۸۲

۲۷

۱۹

پوکو X6 پرو

Dimensity 8300-Ultra

۱۶۷

۴۸۷۹

۱۳۹۷

۴۳۹۳

۶۳

۵۲

ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

Snapdragon 7s Gen 2

۹۰٫۲

۲۱۱۳

۱۰۳۳

۲۹۶۶

۱۶

۱۴

ریلمی 11 پرو پلاس

Dimensity 7050

۷۲٫۳

۲۳۷۷

۹۶۱

۲۴۴۳

۱۶

۱۰

ردمی نوت 12 پرو پلاس

Dimensity 1080

۷۸٫۲

۲۳۰۸

۹۷۰

۲۴۰۴

۱۵

۱۰

گلکسی A54

Exynos 1380

۵۸٫۵۱

۳۰۱۸

۱۰۰۶

۲۸۴۳

۱۹

۱۳

پوکو F5

Snapdragon 7+ Gen 2

۷۵٫۸

۳۳۶۳

۱۶۰۴

۴۲۷۸

۴۸

۳۶

شیائومی ۱۳ لایت

Snapdragon 7 Gen 1

۶۲٫۱

۲۰۲۲

۹۳۵

۲۶۰۰

۲۲

۱۶

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

صرف‌نظر از بهبود غیرمنتظره در تجربه‌ی وب‌گردی، اعداد به‌دست‌آمده در بنچمارک‌های گلکسی A35 تقریبا تکرار همان اعداد ثبت‌‌شده با گلکسی A54 با تراشه‌ی مشابه هستند و این گوشی را در رقابت با ردمی نوت ۱۳ پرو 5G و پوکو X6 با تراشه‌ی اسنپدراگون 7s نسل دوم قرار می‌دهد. برتری Exynos 1380 و A35 نسبت به رقبای یادشده، در پردازش‌های GPU-محور خود را نشان می‌دهد؛ اما در تست شبیه‌ساز بازی، تفاوت محسوسی مشاهده نمی‌کنیم.

تراشه‌ی Exynos؛ کابوس کاربران سامسونگ

خوشبختانه در سال‌های اخیر، حتی تراشه‌های میان‌رده هم به‌راحتی از پس کارهای رایج برمی‌آیند؛ برای مثال گلکسی A35 حتی در زمان عکاسی و فیلم‌برداری طولانی زیر نور آفتاب هم اثری از داغ شدن بیش از حد و غیرقابل تحمل نشان نمی‌دهد و در اجرای بازی‌های محبوب هم در سطح انتظار ظاهر می‌شود.

عملکرد گلکسی A35 در بازی‌ها

بازی‌ها/پارامترها

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین

Shadowgun Legends

Medium

۴۵-۵۵ فریم‌برثانیه

Call of Duty Mobile

High

۶۰ فریم‌برثانیه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم بازی، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

سال گذشته، گلکسی A34 در نسخه‌ی پایه با ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی به‌فروش می‌رسید. خوشبختانه امسال از نسخه‌ی ۴ گیگابایتی خبری نیست و A35 در ارزان‌ترین حالت هم با ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. نسخه‌های دیگر این گوشی شامل ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی هستند (در برخی منابع به نسخه‌ای با ۱۲ گیگابایت رم هم اشاره شده که اطلاعات کامل‌تری از آن در دسترس نیست).

عملکرد حافظه‌ ذخیره‌سازی گلکسی A35 دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

گلکسی A35

۵۳۲٫۲۲

۴۰۱٫۵۷

۴۹٫۴۲

۴۳٫۸۷

گلکسی A55

۱۴۱۰٫۴۷

۸۳۱٫۱۷

۵۵٫۴۱

۵۷٫۹۲

ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

۱۰۰۹٫۸۶

۵۸۸٫۵۱

۳۵٫۹۳

۴۲٫۲۲

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

متاسفانه سامسونگ اطلاعاتی درباره‌ی نوع ماژول حافظه‌ی ذخیره‌سازی (UFS 2.1، UFS 3.1 یا مدل‌های دیگر) استفاده‌شده در گوشی‌هایش منتشر نکرده و این نکته نه‌تنها درباره‌ی گلکسی A35، بلکه درباره‌ی A55 هم صدق می‌کند؛ اما نگاهی به جدول بنچمارک‌ها نشان می‌دهد A35 در تمامی تست‌ها (شامل خواندن و نوشتن ترتیبی و تصادفی) عملکرد ضعیف‌تری نسبت به گلکسی A55 دارد؛ اما دست‌کم امتیاز آن در تست‌های خواندن و نوشتن تصادفی از ردمی نوت ۱۳ پرو 5G بهتر بوده است.

عمر باتری گلکسی A35
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

سامسونگ تصمیم گرفته است از همان باتری به‌کار‌‌رفته در گلکسی A34 در گوشی نسل جدید هم استفاده کند. این باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی از شارژ ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند که به‌لطف فست‌شارژهای عجیب و غریب چینی‌ها، دیگر نمی‌توان آن را شارژ سریع نامید.

برای قضاوت درباره‌ی باتری باید عملکرد آن در شرایط مختلف را هم سنجید. در جدول زیر نتایج تست‌های متداول شارژدهی که در زومیت، روی تمام گوشی‌ها و در شرایط آزمایشگاهی یکسان انجام شده است، مشاهده می‌کنید.

عمر باتری گلکسی A35 دربرابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی A35

۶٫۶ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۳۳:۰۰

۱۲:۰۷

گلکسی A55

۶٫۶ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۹:۴۴

۱۳:۴۸

پوکو X6 پرو

۶٫۶۷ اینچ

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰:۰۰

۱۲:۳۵

ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

۶٫۶۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۱۰۰

۲۰:۰۰

۱۱:۲۵

ریلمی 11 پرو پلاس

۶٫۷ اینچ

۲۴۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۵:۰۰

۱۴:۵۲

ردمی نوت 12 پرو پلاس

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۵۰

۱۰:۳۵

گلکسی A54

۶٫۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۳:۴۶

۱۲:۲۶

پوکو F5

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۲:۵۵

شیائومی ۱۳ لایت

۶٫۵۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۶:۴۷

۱۰:۲۱

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در تست کاربری روزمره، گلکسی A35 با ثبت شارژدهی حدودا ۱۲ ساعته، از رقبای هم‌قیمتی همچون ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس و حتی ردمی نوت ۱۳ پرو پیشی می‌گیرد. نکته‌ی جالب در این تست،‌ بهتر بودن شارژدهی گلکسی A54 با وجود داشتن تراشه‌ی یکسان و باتری با ظرفیت مشابه است. در تست پخش ویدیوی معیار زومیت، A35 با ثبت رکورد ۳۳ ساعت، حتی بالاتر از رقبا گران‌قیمت‌تر قرار می‌گیرد.

مجموعه دوربین؛ همان همیشگی

برای گوشی‌های میان‌رده، دوربین یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در جذب کاربر به شمار می‌رود. گلکسی A35 به‌رسم سال‌های اخیر، از ساختار سه‌تایی دوربین بهره می‌برد که شامل دوربین ۵۰ مگاپیکسلی واید با سنسور 1/1.96‌ اینچی، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی و دوربین ۵ مگاپیکسلی ماکرو می‌شوند.

پنل پشتی گلکسی A35
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

دوربین‌های اولتراواید و ماکرو همان ماژول‌های به‌کار‌رفته در نسل قبل هستند؛ اما دوربین اصلی به جای بهره‌گیری از حسگر IMX582 سونی، به حسگر ISOCELL GN8 ساخت خود سامسونگ مجهز شده است؛ تغییری که برای کاربران سامسونگ اتفاق مثبتی به‌شمار می‌رود و روی کیفیت عکس‌های به‌ثبت‌رسیده، تأثیر مثبتی می‌گذارد؛ چرا که دوربین این سری، از A32 به‌بعد برای اولین بار تغییر را تجربه می‌کند

دوربین اصلی گلکسی A35 در شرایط نوری مناسب تصاویر بسیار باکیفیتی ثبت می‌کند. در عکس‌ها جزئیات تا حد قابل قبولی حفظ می‌شود؛ اما همچنان اثر الگوریتم پردازشی سامسونگ برای کاهش نویز هم قابل مشاهده است. تأییدی بر این ادعا را می‌توانید در برش عکس زیر مشاهده کنید.

عکس تاب و سرسره کودکان در پارک بازی
عکس دوربین اصلی
عکس تاب و سرسره کودکان در پارک بازی
برش عکس دوربین اصلی

باوجود اینکه گستره‌ی دینامیکی عکس‌ها در محیط‌های خارجی و زیر نور آفتاب در تقریبا تمام عکس‌ها خوب به‌نظر می‌رسد؛ اما عکسی که از هادی در شرایط نوری بسیار چالش‌برانگیز داخلی، به‌ثبت رسانده‌ایم، نقطه‌ضعف A35 در چنین سناریویی را به‌وضوح مشهود می‌کند. همان‌طور که می‌بینید، تقریبا هیچ‌چیزی از جزئیات بیرون پنجره قابل تشخیص نیست و تقریبا تمام نقاط، از شدت نور سوخته‌اند.

عکس هادی غنی‌زادگان در دفتر زومیت

نکته‌ی دیگری که در تصاویر به‌چشم می‌خورد، تغییرات اشباع رنگ‌ها در سناریوهای مختلف است. در حالی که حین عکاسی از سوژه‌های بی‌جان، رنگ‌ها تقریبا اشباع نیستند، اما زمانی که بخواهید از طبیعت و گل‌های رنگارنگ یا برگ سبز درختان در فصل بهار عکاسی کنید، باز هم شاهد بازگشت رنگ‌های اغراق‌آمیز خواهید بود.

نمایی از یک ساختمان آجری با پس زمینه آسمان آبی در نور روز با دوربین گلکسی A35
نمایی از یک پارک با درختان سبز و گل های رنگارنگ در فصل بهار با دوربین گلکسی A35
تصویر مرد جوان با تیشرت سفید در نور روز در یک پارک با دوربین گلکسی A35
نمایی از برگ های سوزنی یک درخت در یک پارک در نور روز با دوربین گلکسی A35
عکاسی از یک حوض و آب‌فشان در نور روز با دوربین گلکسی A35
نمایی از درختان و بوته های سبز در یک پارک با دوربین گلکسی A35
نمایی از پارک با گل های رنگارنگ با دوربین گلکسی A35
نمای پایین به بالای بیرونی یک ساختمان آجری در نور روز با دوربین گلکسی A35
نمای نزدیک از برگ های سبز یک درخت با دوربین گلکسی A35
نمای نزدیک از یک شاخه گل با گلبرگ های صورتی با دوربین گلکسی A35
نمای کلوزآپ از یک گل با گلبرگ‌های صورتی با دوربین گلکسی A35

گستره‌ی دینامیکی قابل قبول، موقع عکاسی در شب و شرایطی با نور ضعیف هم مشاهده می‌شود. در حالت کلی، عکس‌های A35 در این شرایط قابل دفاع هستند، نویز بسیار کمی روی آن‌ها دیده شده و عملکرد در ثبت جزئیات هم مناسب ارزیابی می‌شود.

تصویر چند گلدان با برگ های سبز از نمای نزدیک با دوربین گلکسی A35
نمای درختان یک پارک در شب با دوربین گلکسی A35
یک حوض آب ستاره‌ ای با آب نما و چند گلدان با گل‌ های صورتی با دوربین گلکسی A35
نمای یک ساختمان در شب با دوربین گلکسی A35
لوازم آنتیک در یک فروشگاه با دوربین گلکسی A35
نمای یک ساختمان در شب با دوربین گلکسی A35

دوربین اولتراواید، زمانی که نور کافی در دسترس باشد تصاویر قابل قبولی در سطح یک دوربین ۸ مگاپیکسلی استاندارد ثبت می‌کند و مطابق انتظار با کاهش نور، کیفیت تصاویر اولتراواید هم به شدت افت می‌کنند.

نمای یک ساختمان در شب با دوربین اولتراواید گلکسی A35
نمای یک خیابان و چند ساختمان در روز با دوربین اولتراواید گلکسی A35

دوربین سلفی گلکسی A35 از حسگر ۱۳ مگاپیکسلی و متفاوت با نسل قبلی استفاده می‌کند. شاید بتوان گفت سلفی‌های A35 حتی فراتر از استاندارد شبکه‌های اجتماعی هستند. در هر دو حالت سلفی-پرتره و سلفی عادی، عکس‌ها شارپ به‌ثبت می‌رسند و رنگ و کنتراست بسیار خوبی دارند.

ار آنجایی که برای عکاسی سلفی، سناریوی بسیار پرچالشی را انتخاب کرده‌ایم، گستره‌ی دینامیکی چندان مناسب به دست نیامد و برای بالانس‌شدن نورپردازی، آسمان کاملا سفید به ثبت رسید؛ اما در نظر داشته باشید که در چنین سناریویی، گوشی‌های اندکی وجود دارند که بتوانند از پس بالانس کردن نورپردازی در نقاط تیره و روشن تصویر، به‌شکل قابل دفاعی بربیایند.

دو مرد جوان در حال عکاسی سلفی با گلکسی A35
عکسی سلفی A35 در حالت عادی
دو مرد جوان در حال عکاسی سلفی با گلکسی A35
عکسی سلفی A35 در حالت پرتره

به‌عنوان حسن ختام بخش دوربین، در یک قاب مقایسه‌ای، عملکرد A54 و A35 را در عکاسی می‌بینیم. گلکسی A54 رنگ‌ها را اشباع‌تر و اندکی دور از واقعیت به‌ثبت رسانده؛ اما جزئیات برگ‌ها در آن به مراتب مشخص‌تر از عکس A35 نمایش داده شده است؛ البته این سناریوی خاص، نمی‌تواند برتری هیچ‌کدام را به‌طور مشخصی نشان دهد، بلکه می‌تواند به ما در داشتن یک دید کلی از تفاوت‌های عکاسی با این دو گوشی کمی کمک کند.

عکس گلدان با دوربین A35
عکس A35
عکس گلدان با دوربین گلکسی A54
عکس A54
برش نزدیک عکس برگ با گلکسی A35
برش عکس A35
برش نزدیک عکس برگ با گلکسی A54
برش عکس A54

حالا که به انتهای بررسی رسیده‌ایم شاید بد نباشد به سایر مواردی که A35 از نسل قبل خود، بدون تغییر به ارث می‌برد هم صحبت کنیم. گلکسی A35 هم از اسپیکرهای استریو استفاده می‌کند، به حسگر اثرانگشت اپتیکال زیر نمایشگر مجهز شده که طبق روال حسگرهای اپتیکال، عملکرد آن با اندکی تاخیر همراه است. ضمنا، A35 همچنان از استاندارد IP67 پشتیبانی می‌کند؛ بدین معنی که در صورت قرار گرفتن گوشی در عمق یک متری آب به مدت ۳۰ دقیقه، اتفاق ناگواری برای آن رخ نمی‌دهد.

کار کردن روزمره با گلکسی A35
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

گلکسی A35 با اندروید ۱۴ و رابط کاربری One UI 6.1 سامسونگ به‌فروش می‌رسد. به گفته‌ی سامسونگ، A35 تا چهار سال به‌روزرسانی‌های اندروید و تا ۵ سال آپدیت‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد که برای یک گوشی میان‌رده کاملا قابل قبول به‌حساب می‌آید. در مورد ویژگی‌های جالب One UI 6.1 روی گوشی‌های میان‌رده‌ی سامسونگ در بررسی گلکسی A55 توضیح داده‌ایم که مطالعه‌ی آن می‌تواند برایتان جالب باشد.

در نهایت و پس از بررسی تمامی آمار و اعداد و ارقام، گلکسی A35‌ باید بتواند به این سوال پاسخ دهد که آیا می‌تواند خود را به عنوان یک گوشی میان‌رده ارزان‌قیمت با ارزش خرید بالا به کاربران معرفی کند یا خیر.

شاید ساده‌ترین پاسخ به این سوال را بتوان در این جمله خلاصه کرد که «سامسونگ اهمیتی نمی‌دهد». یک گوشی در بازاری فوق‌العاده رقابتی مانند بازار گوشی‌های میان‌رده باید کم‌ترین نقاط ضعف، بیشترین نقاط قوت و بهینه‌ترین تناسب بین سخت‌افزار و قیمت را به خریداران احتمالی ارائه کند؛ اما شاید با نگاهی به گلکسی A35 به عنوان یک کل، نتوان به چنین برداشتی از آن رسید.

گلکسی A35 نمایشگر باکیفیتی دارد که درمقایسه‌با رقبا بهترین نیست؛ نه‌تنها برخلاف رقبا شارژری همراهش نیست، بلکه کاربران را با شارژ ۲۵ وات عذاب می‌دهد. با تمام اوصاف، A35 هنوز هم یک گوشی میان‌رده‌ی خوب به‌حساب می‌آید، به خصوص اگر طرفدار سامسونگ باشید و نخواهید روی خرید گوشی از هیچ برند دیگری ریسک کنید؛ اما اگر به شرکت‌های رقیب نگاهی بیندازید و شرایط را سبک‌‌سنگین کنید، انتخاب‌های بسیار هیجان‌انگیزتری مثل پوکو X6 پیش روی شما قرار می‌گیرد.

ضمنا باید در نظر داشت که A35 در بیشتر زمینه‌ها از جمله قدرت پردازشی و عملکرد دوربین، تفاوتی با A54 ندارد و در صورتی که به دنبال خرید یک گوشی میان‌رده از سامسونگ هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ A35 بروید تا هم گوشی جدیدتری خریداری کرده باشید، هم از پشتیبانی نرم‌افزاری چهار ساله بهره‌مند شوید.

گلکسی A35 سامسونگ
پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35
پنل جلو و صفحه نمایش گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35
پنل پشت و چینش دوربین گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35
سمت راست پنل پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35
لبه های کناری گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35
6.6 اینچ
1080x2340 پیکسل
50/8/5 مگاپیکسل
سلفی 13 مگاپیکسل
6/8 گیگابایت رم
Exynos 1380
5000 میلی‌آمپر ساعت
شارژ سریع 25 وات
نکات مثبت
  • طراحی مدرن‌تر و هم‌راستا با ترند روز
  • دوربین اصلی باکیفیت
  • شیشه‌ای شدن بدنه
  • شارژدهی عالی
نکات منفی
  • وزن زیاد
  • فقدان شارژر همراه گوشی
  • وجود رقبایی با نمایشگر ۱۰ و ۱۲بیتی
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات