| کد مطلب: ۱۱۱۳۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد

نرسی قربان در گفت و گو با «آرمان ملی» از خط لوله صلح می گوید؛

ظرفیت صادراتی گاز به هند را از دست دادیم/ دیگر خط لوله صلح بی معناست

آرمان ملی: «خط لوله صلح»، جمله کوتاهی که در خود تلاش های 25 ساله ایران را همراه دارد تا بتواند از طریق یک خط لوله گاز خود را به پاکستان برساند تا این کشور از آن بهره ببرد و در نهایت بخش عظیمی از گاز ایران به هند برسد و از این طریق هند و پاکستان به هم نزدیک شده به مخاصمه های خود پایان دهند. اما اکنون سال ها از موعد این طرح گذشته است و هیچ قراردادی هم در این زمینه امضا نشده است و به نظر می‌رسد هندی ها هم دیگر در انتظار واردات گاز از ایران نیستند.

ظرفیت صادراتی گاز به هند را از دست دادیم/ دیگر خط لوله صلح بی معناست

چرا که از منابع جایگزین برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده کرده اند. آن روز که هند علاقه داشت که از ایران گاز بخرد شاید به شکوفایی اقتصادی کنونی نرسیده بود اما هند امروز درحال تلاش برای رساندن خود به چین در ابعاد مختلف اقتصادی است و ایران نتوانست از این ظرفیت استفاده کند.

آرمان ملی برای بررسی آنچه در گذشته خط لوله صلح نامیده می‌شد با نرسی قربان، کارشناس برجسته حوزه انرژی به گفت و گو پرداخته اصست او معتقد است:« خط لوله صلح در حدود سه دهه گذشته مطرح شد و در آن زمان بحث های زیادی در این ارتباط صورت گرفت.

علت اینکه نام این خط لوله انتقال گاز را خط لوله صلح گذاشتند این بود که از قرار معلوم برنامه این بوده که خط لوله ای حامل گاز از ایران به پاکستان رفته و در نهایت به هند برسد و چون پاکستان و هند در آن زمان با یکدیگر  درگیری داشتند و تنش زیادی بین این دو کشور بود کارشناسان معتقد بودند اگر این خط لوله ایجاد شود صلح بین دو کشور ایجاد خواهد شد. به همین علت نام این خط لوله را خط لوله صلح گذاشتند.در حال حاضر که شرایط بین دو کشور بهبود یافته اما دیگر بحثی در موردصادرات گاز ایران به هند وجود ندارد. از این منظر نگاه به این خط برای انتقال گاز ایران به پاکستان بی معناست.» 

 او می افزاید:«ایران یکی از بزرگترین ذخایر گاز جهان را دارد. روس ها اول هستند و ایرانی‌ها دومین ذخایر گاز جهان را دارند و اگر قرار است از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی ایران بهره ببریم باید شرایطی را به وجود آوریم سرمایه گذاری بر روی چاه های نفت و گاز ایران افزایش یابد و از ایران بتواند به این سمت حرکت کند جز منفعت نخواهد داشت اما اگر قرار باشد همه کارها از سرمایه گذاری تا تولید تا انتقال گاز را خودمان انجام دهیم دیگر صادرات گاز به منظور بهره اقتصادی، معنا ندارد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار