تصویب قانونی جدید در اتحادیه اروپا برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان

اتحادیه اروپا برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان قوانینی تصویب کرده که به تشویق مردم برای تعمیر دستگاه ها به جای تعویض آن ها می پردازد .

به گزارش اکونگار، به نقل از دیجیاتو، اتحادیه اروپا رسماً مجموعه جدیدی از قوانین حق تعمیر را به تصویب رسانده است که برای تشویق مردم به تعمیر دستگاه‌های خراب به‌جای تعویض آن‌ها طراحی شده‌اند. یکی از این قوانین می‌گوید اگر یک دستگاه در حین گارانتی تعمیر شود، گارانتی آن یک سال افزایش می‌یابد.

پیش بینی رئیس بانک مرکزی اروپا از وضعیت اقتصاد جهان/ اروپا توان سبقت از آمریکا را دارد؟

به گزارش سایت رسمی پارلمان اروپا، اتحادیه اروپا قبلاً شرکت‌ها را ملزم می‌کرد تا حداقل دو سال ضمانت برای محصولات ارائه دهند، اما این قوانین جدید همه‌چیز را یک گام فراتر می‌برد؛ بنابراین حتی پس از پایان دوره گارانتی، شرکت‌ها «هنوز ملزم به تعمیر محصولات معمولی خانگی» ازجمله گوشی‌های هوشمند، تلویزیون، ماشین لباسشویی، جاروبرقی و سایر موارد هستند. اگر محصولی در حین گارانتی خراب شود، مصرف‌کنندگان می‌توانند بین تعویض یا تعمیر یکی را انتخاب کنند. درصورت انتخاب تعمیر، گارانتی به مدت یک سال دیگر تمدید می‌شود.

قانون حق تعمیر اروپا شامل چه الزاماتی است؟

قوانین جدید می‌گویند شرکت‌ها باید تعمیرات را با قیمت «معقول» انجام دهند تا مشتریان را «عمداً» از تعمیر محصول خود منصرف نکنند. همچنین تولیدکنندگان ملزم به تهیه قطعات یدکی و ابزارهای لازم می‌شوند. این قانون شرکت‌ها را از استفاده از «بندهای قراردادی، تکنیک‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری که مانع از تعمیر می‌شوند»، منع می‌کند.

علاوه‌براین، اتحادیه اروپا قصد دارد یک پلتفرم آنلاین راه‌اندازی کند. این پلتفرم به مشتریان کمک می‌کند تا تعمیرگاه‌های محلی، فروشندگان محصولات دست‌دوم و افرادی که اقلام معیوب می‌خرند را پیدا کنند. قوانین جدید پس از تصویب توسط شورای اروپا اجرایی خواهند شد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا دو سال فرصت دارند تا به‌صورت جداگانه آن را به‌عنوان قانون اجرا کنند.

ائتلاف «حق تعمیر در اروپا» این قوانین جدید را تحسین کرده و آن را «گامی در مسیر درست» خوانده است، اما این ائتلاف همچنین به محدودیت‌هایی برای قوانین اتحادیه اروپا اشاره کرده؛ ازجمله اینکه این قوانین فقط محصولات مصرفی را پوشش می‌دهند و بنابراین شامل محصولات خریداری‌شده توسط مشاغل یا کالاهای صنعتی نمی‌شوند.

طبق قوانین جدید، تولیدکنندگان باید قطعات یدکی و ابزارهای لازم را به تعمیرگاه‌های مستقل شخص ثالث با «قیمت معقول» عرضه کنند، اما این ائتلاف می‌گوید این امر مبهم است و عملاً تصمیم‌گیری در مورد قیمت را به شرکت‌ها واگذار می‌کند.

درهمین‌حال، ایالات‌متحده نیز درزمینه قوانین حق تعمیر پیشرفت‌هایی کرده است. در غیاب قانون فدرال حق تعمیر، چندین ایالت درحال کار روی قانون حقوق فردی برای تعمیر هستند. قانون کالیفرنیا به‌طور رسمی در ماه جولای اجرا می‌شود و تولیدکنندگان را ملزم می‌کند تا ابزارهای تعمیر را برای تمام لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی که 50 دلار یا بیشتر قیمت دارند، در دسترس قرار دهند.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان