سرطان می‌تواند بدون جهش ژنتیکی رخ دهد

محققان اخیرا کشف کرده‌اند که سرطان می‌تواند تنها از تغییرات اپی‌ژنتیکی منشاء بگیرد، نه فقط جهش‌های ژنتیکی. این مکاشفه که از طریق آزمایش‌هایی با مگس سرکه نشان داده شد، نشان می‌دهد که اختلالات اپی‌ژنتیکی القایی می‌تواند باعث ایجاد حالت تومور دائمی شود و دیدگاه‌های سنتی سرطان به عنوان یک بیماری ژنتیکی را زیر سوال ببرد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سرطان می‌تواند صرفاً از تغییرات اپی‌ژنتیکی ایجاد شود و این باور متعارف که جهش‌های ژنتیکی برای شکل‌گیری این بیماری ضروری هستند را زیر سوال می‌برد.

به گزارش تکناک، یک گروه تحقیقاتی شامل دانشمندان موسسه CNRS کشف کرده‌اند که سرطان که یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است، می‌تواند به‌طور کامل ناشی از تغییرات اپی‌ژنتیکی باشد.

به عبارت دیگر تغییرات اپی‌ژنتیکی تغییراتی هستند که به نحوه تنظیم فعالیت ژن کمک می‌کنند و تا حدودی توضیح می‌دهند که چرا علیرغم وجود یک ژنوم یکسان، یک فرد سلول‌های بسیار متفاوتی (نورون‌ها، سلول‌های پوست و غیره) ایجاد می‌کند.

در حالی که مطالعات قبلاً تأثیر این فرآیندها را در ایجاد سرطان توصیف کرده‌اند، این اولین بار است که دانشمندان نشان می‌دهند که جهش‌های ژنتیکی برای شروع بیماری ضروری نیستند.

این کشف محققان را وادار می‌کند که در این نظریه تجدیدنظر کنند که برای بیش از 30 سال، فرض می‌کردند که سرطان‌ها عمدتاً بیماری‌های ژنتیکی هستند که لزوماً توسط جهش‌های DNA که در سطح ژنوم تجمع می‌یابند، ایجاد می‌شوند.

نمونه ای از تومور تشکیل شده با کاهش میزان فعالیت پروتئین Polycomb. در سمت چپ نمونه‌ای از بافت پیش‌ساز چشم در طول رشد طبیعی آمده است. در سمت راست، یک تومور با کاهش میزان پروتئین Polycomb آغاز شده است. DNA به رنگ آبی نشان داده شده است. در رنگ سبز، پروتئینی که در انتهای سلول‌ها قرار دارد برچسب‌گذاری می‌شود تا نحوه سازماندهی سلول‌ها در بافت را تجسم کند. سازمان طبیعی در تومور از بین می‌رود. مقیاس: 100 میکرومتر

برای نشان دادن این موضوع، گروه تحقیقاتی بر روی عوامل اپی‌ژنتیکی تمرکز کردند که می‌توانند فعالیت ژن را تغییر دهند. دانشمندان با ایجاد اختلالات اپی‌ژنتیکی در مگس سرکه و سپس بازگرداندن سلول‌ها به حالت طبیعی خود کشف کردند که بخشی از ژنوم ناکارآمد باقی می‌ماند.

این پدیده حالت توموری را القا می‌کند که به‌طور مستقل حفظ می‌شود و به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و وضعیت سرطانی این سلول‌ها را در حافظه خود نگه می‌دارد، حتی اگر سیگنالی که باعث آن شده است، بازیابی شود.

این نتایج که در 24 آوریل 2024 در مجله Nature منتشر شده است، راه‌های درمانی جدیدی را در زمینه انکولوژی باز می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.