نسل هفتم لپ‌تاپ ThinkPad P1 لنوو رونمایی شد

لنوو نسل هفتم لپ‌تاپ ThinkPad P1 را با پردازنده‌های جدید Intel Core Ultra و حافظه LPCAMM2 معرفی کرده است.

به‌گزارش تک‌ناک، لنوو با به‌روزرسانی خط‌تولید لپ‌تاپ‌های خود، اولین ایستگاه کاری (WorkStation) قابل‌حمل مجهز به هوش مصنوعی را با پردازنده‌های Core Ultra vPro اینتل و سایر ویژگی‌های کاربردی معرفی کرد.

این لپ‌تاپ از تراشه Core Ultra 9 اینتل با 16 هسته و 22 رشته و حداکثر فرکانس 5/1 گیگاهرتز به‌همراه 24 مگابایت حافظه کش هوشمند بهره می‌برد. اگرچه این تراشه‌ها با گرافیک مجتمع Xe-LPG آرک اینتل با حداکثر 8 هسته Xe ارائه می‌شوند، هیچ ایستگاه کاری قابل‌حمل کاملی بدون پردازنده گرافیکی مجزا وجود ندارد.

به‌نقل از wccftech، نسل هفتم ThinkPad P1 لنوو از کارت گرافیک آرتی‌ایکس 3000 آدا انویدیا با 4608 هسته CUDA و 8 گیگابایت حافظه GDDR6 استفاده می‌کند. لپ‌تاپ جدید لنوو به صفحه‌نمایش 16 اینچی با نسبت تصویر 16:10 و نسبت صفحه‌نمایش به بدنه 92 درصد مجهز است. ضخامت این دستگاه فقط 17/05 میلی‌متر و روکش بالایی آن از آلومینیوم بازیافتی ساخته شده است که نه‌تنها طراحی سازگار با محیط‌زیست را تضمین می‌کند؛ بلکه باعث کاهش وزن در‌عین مقاومت بدنه می‌شود.

ازنظر عملکرد، نسل هفتم ThinkPad P1 لنوو حداکثر 330 TOPs در سطح سیستم را به‌رخ می‌کشد که ترکیبی از عملکرد پردازنده گرافیکی و تراشه Core Ultra است. پردازنده گرافیکی آرتی‌ایکس 3000 آدا انویدیا حداکثر 318 TOPs عملکرد هسته تنسور (INT8) را ارائه می‌دهد؛ در‌حالی‌که NPU ارائه‌شده در Core Ultra اینتل 11 TOPs است و بقیه نیز از CPU و iGPU تأمین می‌شود.

این لپ‌تاپ به‌عنوان ایستگاه کاری سیار با محوریت هوش مصنوعی به بازار عرضه می‌شود؛ بنابراین، به‌وضوح مشخص است که عملکرد محاسباتی در چنین کارهایی مهم است. همچنین، لپ‌تاپ یادشده دو اسلات M.2 و یک سیستم خنک‌کننده دوفنه دارد که به هیت‌سینک مرکزی بزرگی با لوله‌‌‌های حرارتی عظیم برای پوشش CPU و GPU مجهز شده است.

نسل هفتم ThinkPad P1 اولین ایستگاه کاری سیار در جهان است که از حافظه LPDDR5x LPCAMM2 تا 64 گیگابایت بهره می‌برد. حافظه LPCAMM2 که با همکاری مایکرون و لنوو ساخته شده است، یکی از سریع‌ترین راه‌حل‌های حافظه ماژولار با مصرف انرژی بهینه را برای کامپیوترهای شخصی ارائه می‌دهد.

مدل LPCAMM2 با 61 درصد مصرف انرژی کمتر در حالت فعال و 64 درصد صرفه‌جویی در فضا در‌مقایسه‌با DDR5 SODIMM3، پهنای باند بیشتر و پشتیبانی دو‌کاناله را با ماژولی واحد ارائه می‌دهد و راه‌حل حافظه ایدئالی برای ایستگاه‌های کاری سیار و انجام کارهای هوش مصنوعی در کامپیوتر شخصی است.

لپ‌تاپ جدید لنوو در پیکربندی‌ها و با قیمت‌های زیر دردسترس خواهد بود:

  • لنوو ThinkPad P1 Gen 7: از می 2024 با قیمت اولیه 2,619 دلار
  • لنوو ThinkPad P16v i Gen 2: از آوریل 2024 با قیمت اولیه 2,279 دلار
  • لنوو ThinkPad P16s i Gen 3: از می 2024 با قیمت اولیه 1,859 دلار
  • لنوو ThinkPad P14s i Gen 5: از سه‌ماهه دوم سال 2024 با قیمت اولیه 1,829 دلار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.