خبرگزاری کار ایران

محمدرضا تاجیک در وبینار کشوری روز جهانی بهداشت حرفه‌ای مطرح کرد:

کارفرمایان از استخدام متخصصین بهداشت حرفه‌ای واهمه دارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۱۹۵

عضو شورای عالی کار گفت: بسیاری از کارفرمایان مدعی رعایت نکات ایمنی به نصب تابلوی اخطار و شارژ کپسول آتش نشانی اکتفا می‌کنند اما متخصص ایمنی و بهداشت محیط استخدام نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وبینار کشوری روز جهانی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار به مناسبت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (28 آوریل) با مشارکت تشکل‌های کارگری، کارفرمایی، دولت و نمایندگان مجلس و کارشناسان ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به همت انجمن متخصصین بهداشت حرفه ای ایران برای بررسی رفع موانع و ارتقاء فرهنگ و رشد محیط کار ایمن و بهداشت و حرفه‌ای صبح امروز برگزار شد.

محمدرضا تاجیک (عضو شورای عالی کار و رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران) در این نشست با اشاره به مشکلات کارگران در محیط‌های کار سخت و زیان آور گفت: ما در زمینه استخدام متخصصین بهداشت حرفه‌ای و ایمنی شغلی در محیط کار مشکل داریم. بسیاری از کارفرمایان مدعی رعایت نکات ایمنی به نصب تابلوی اخطار و شارژ کپسول آتش نشانی اکتفا می‌کنند اما کارشناس و متخصص ایمنی و بهداشت حرفه‌ای استخدام نمی‌کنند و در بسیاری از موارد آنان را مضر به کسب و کار خود می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه وزارت کار متولی بحث ایمنی و بهداشت محیط کار است، گفت: پس از مدتی متولی بحث بهداشت حرفه‌ای وزارت بهداشت شد اما در این وزارتخانه کار به خوبی پیش نرفت. بسیاری از کارفرمایان معتقدند رعایت بهداشت و ایمنی به سرمایه گذاری آنان آسیب می‌زند. اما با رعایت اصول بهداشت و ایمنی می‌توانیم برای بسیاری خسارات دارای پیامد برای تولید و کارفرما جلوگیری کنیم. زیرا تاکنون بسیاری از کارفرمایان به دلیل عدم رعایت ایمنی خود بخش زیادی از سرمایه خود را از دست دادند.

تاجیک تصریح کرد: بارها دیدیم که کارفرمای صاحب جرثقیل به دلیل عدم رعایت ایمنی با برخورد به اشیاء و کابل‌ها و انحراف حرکت وسایل با خسارت بزرگ مواجه شدند. کارفرما باید هزینه‌های بالای درمانی یا دیه کارگری را بپذیرد و هزینه غیبت نیروی کار را بپردازد زیرا هزینه استخدام کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را نداده است.

عضو هیات مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگری با اشاره به عدم جدیت دولت و اکتفا به دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، گفت: قطعا برای یک مهندس بهداشت و ایمنی اولویت نیست لذا باید از کارشناسان آکادمیک بهداشت حرفه‌ای و ایمنی استفاده کنیم تا شرایط را برای مالکین و متولیان کار تبیین کنند. ما نباید در این حوزه تک بعدی وارد شویم و باید هدف ما در نهایت استخدام بیشتر نیروی واجد الشرایط دارای تحصیلات آکادمیک در حوزه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای باشد. یکپارچه سازی و ایجاد یک سازمان مستقل قدرتمند مانند سازمان محیط زیست در حوزه ایمنی داشتیم که هم مشکلات وزارت کار را نداشته باشیم و هم مشکلات وزارت بهداشت در این حوزه رفع شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز