نماکاری ساختمان با سرامیک چه مزایا و معایبی دارد؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

شاید در ابتدا نماکاری ساختمان چندان مهم به نظر نرسد اما استفاده از متریال خاص می‌تواند جذابیت و زیبایی نمای ساختمان را دو چندان کند. معمولا سازندگان ساختمان از سنگ یا سرامیک برای طراحی و ساخت نمای ساختمان استفاده می‌کنند اما به غیر زیبایی، دوام و استحکام این مصالح ساختمانی نیز بسیار مهم هستند؛ به ویژه در مناطقی با شرایط آب و هوایی متغیر که نمای ساختمان باید در برابر تغییرات جوی مقاوم هم باشد.

کاماپرس در این گزارش مزایا و معایب استفاده از سرامیک در نمای ساختمان را بررسی می‌کند.

نماکاری ساختمان با سنگ یا سرامیک

سنگ از قدیم‌الایام در صنعت ساختمان نقش ویژه‌ای داشته است و امروز نیز از آن برای طراحی نماهای مجلل و زیبا استفاده می‌شود، اما مساله اینجاست که سنگ‌ها رنگ یکنواختی ندارند. در مقابل، سرامیک از جدیدترین مصالح ساختمانی است که تحول چشمگیری در صنعت ساختمان ایجاد کرده است. استفاده از سرامیک در نما، علاوه بر ایجاد حس تجمل، می‌تواند ظاهری منسجم و یک‌دست خلق کند. همچنین سرامیک‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی موجود هستند.

راز آسمان پایتخت

برای اطلاع از نوع کاربری سرامیک در نمای ساختمان، پیش از هر نکته‌ای با مزایا و معایب آن آشنا می‌شویم.

مزایای استفاده از سرامیک در نماکاری ساختمان

  • مقاومت در برابر فشار: از آنجاکه سرامیک‌ها در زمان تولید، تحت فشار پرس سنگین قرار می‌گیرند، در برابر فشارها مقاومند و با مرور زمان تخریب نشده و ظاهر خود را حفظ می‌کنند.
  • مقاومت در برابر سایش: تراکم بسیار بالای سرامیک باعث می‌شود تا در برابر سایش نیز مقاومت بالایی داشته باشند.
  • وزن سبک سرامیک: هر مترمکعب سرامیک‌های موجود در بازار که عمدتا چینی و یا ایرانی هستند، حدودا 2200 کیلوگرم است؛ این در حالی است که این رقم برای سنگ‌های طبیعی به 2800 کیلوگرم می‌رسد. همچنین ضخامت سنگ مورد استفاده در نماکاری ساختمان حدود 20 میلی‌متر یا بیشتر است؛ در حالی که ضخامت سرامیک‌های تولیدی حدود 11 میلی‌متر است.
  • مقاومت در برابر آتش: سرامیک‌ها عموماً به‌عنوان مواد مقاوم در برابر آتش شناخته و طبق استانداردها در کلاس A طبقه‌بندی می‌شوند که بالاترین کلاس در واکنش به آتش است.
  • عرضه نامحدود: سرامیک‌ها در حال حاضر با فناوری‌های نوین با طرح و رنگ ثابت و در تیراژ بالا تولید می‌شوند و این ویژگی باعث می‌شود برای ابرپروژه‌ها مناسب‌تر باشند.
  • پایداری رنگ در برابر اشعه ماوراء بنفش: سرامیک‌ها در زمان تولید به مدت طولانی در دمای بالا پخته می‌شوند؛ پس به مرور زمان رنگشان محو نشده و درخشندگی آنها تغییری نمی‌کند.
  • بهداشت: سرامیک‌ها عمدتا مواد شیمیایی مضر منتشر نمی‌کنند، در برابر لک بسیار مقاوم هستند، عمر مفید بالایی دارند و همچنین تاریخ مصرف آنها تمام نمی‌شود.
  • سهولت در تعمیر و تعویض: کاشی و سرامیک در مقایسه با سنگ‌ها راحت‌تر تعمیر و تعویض می‌شود.

بیشتر بخوانید:

معایب استفاده از سرامیک در نماکاری ساختمان

  • عایق ضعیف در برابر گرما و سرما: سرامیک عایق خوبی در برابر تغییرات دمای محیط نیست.
  • انعکاس نور: نماهای سرامیکی به ویژه سرامیک‌های صیقلی در اکثر موارد باعث انعکاس نور می‌شوند که ممکن است ظاهر دلپذیری به ویو ساختمان ندهند.
  • دیده‌شدن درزها و عدم پیوستگی: هنگام نصب‌نما، درزها بین قطعات سرامیک مشخص می‌شود و این موضوع می‌تواند از جذابیت و زیبایی نما بکاهد.
  • عایق صدا نیست: مواد سرامیکی در برابر صدا عایق نیستند و صدای محیط را به راحتی وارد خانه یا محل کار می‌کنند.
  • در آخر باید گفت که سنگ علاوه بر اینکه ظاهری طبیعی به نما می‌دهد، به استحکام آن نیز کمک می‌کند. نماهای سنگی دارای منافذ ریز هستند که اجازه نفوذ آب را نمی‌دهند و در صورت آب‌بندی مناسب، این منافذ می‌توانند از یخ‌زدگی در فصول سرد و ایجاد ترک و آسیب به نمای ساختمان جلوگیری کنند؛ مزیتی مهم که نماکاری ساختمان با سرامیک از آن برخوردار نیست.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز