اپل هوش مصنوعی OpenELM را معرفی کرد - تکفارس 
اپل هوش مصنوعی OpenELM را معرفی کرد - تکفارس 
اپل هوش مصنوعی OpenELM را معرفی کرد - تکفارس 

اپل هوش مصنوعی OpenELM را معرفی کرد

فرشاد مکوندی
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 18:29
هوش مصنوعی OpenELM

شرکت اپل از مدل هوش مصنوعی OpenELM رونمایی کرده است که می‌تواند بدون اتکا به سرورهای ابری، بر روی دستگاه کاربر به وظایف مختلف هوش مصنوعی بپردازد.

در حالی که غول‌های فناوری برای رهبری در حوزه هوش مصنوعی با یکدیگر رقابت می‌کنند، شرکت اپل به وضوح از آن‌ها عقب مانده بود؛ با این حال، مشخص شده است که شرکت اپل مدت زیادی است که بر روی هوش مصنوعی خود کار می‌کند. از آنجایی که این شرکت از نشر اطلاعات پروژه‌های آینده خود جلوگیری می‌کند، اطلاعات زیادی در مورد طرح‌های بزرگ آن وجود ندارد. با این حال، اخیراً شرکت اپل از هوش مصنوعی مولد خود با نام OpenELM رونمایی کرده است که ظاهراً از چندین مدل زبانی دیگر که بر روی داده‌های عمومی آموزش دیده‌اند، بهتر عمل کرده است.

هوش مصنوعی OpenELM شرکت اپل یک خانواده از مدل‌های زبانی منبع‌باز کوچک است که برای اجرای کارآمد در دستگاه‌هایی مانند آیفون و مک طراحی شده‌اند. منبع‌باز بودن این مدل‌ها به این معنی است که توسعه‌دهندگان مختلف می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

طبق گزارش‌ها، مدل‌های مختلف این هوش مصنوعی برای اجرا بر روی دستگاه کاربر بهینه‌سازی شده‌اند و اجازه می‌دهند تا وظایف مبتنی بر هوش مصنوعی، بدون اتکا به سرورهای ابری انجام شود. طبق گفته‌ها، مدل هوش مصنوعی OpenELM از مدل‌های منبع‌باز مشابه مانند OLMo بهتر عمل کرده است، علیرغم اینکه این مدل زبانی به دو برابر داده‌های آموزشی کمتری نیاز دارد. طبق گزارش‌ها، OpenELM در CoreNet، یک کتابخانه منبع باز، آموزش دیده است.

انتشار این هوش مصنوعی چند هفته قبل از مراسم WWDC در ماه ژوئن انجام می‌شود؛ مراسمی که شرکت اپل احتمالاً در آن سیستم‌عامل iOS 18 را معرفی می‌کند. انتظار می‌رود آخرین نسخه از سیستم‌عامل موبایل اپل دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوش مصنوعی جدید باشد.

از مایکروسافت با مدل‌های هوش مصنوعی Phi-3 گرفته تا مدل هوش مصنوعی OpenELM اپل، به نظر می‌رسد غول‌های فناوری در حال استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی کوچک هستند. آخرین نسخه از هوش مصنوعی اپل نشان می‌‎دهد که چگونه این غول فناوری ممکن است در آینده از هوش مصنوعی بر روی دستگاه‌های خود استفاده کند. همچنین، یکی دیگر از جنبه‌های قابل توجه این است که شرکت اپل این نسخه را به صورت منبع باز منتشر کرده است، یک چرخش متمایز از روش‌های محدود کننده قبلی شرکت اپل.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید