ماه بهشتی کوچکترهای بورس/پایان سبز هفته اول

هفته کاری منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه بازار سرمایه هفته ای پر حجم و پر معامله بود به نحوی که ارزش معاملات خرد با رشد ۶۰ درصدی نسبت به متوسط روزهای هفته قبل به بیش از ۶۲۰۰ میلیارد تومان در روز رسید.

به گزارش صدای بورس،هفته کاری منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه بازار سرمایه هفته ای پر حجم و پر معامله بود به نحوی که ارزش معاملات خرد با رشد ۶۰ درصدی نسبت به متوسط روزهای هفته قبل به بیش از ۶۲۰۰ میلیارد تومان در روز رسید.

در بازار این هفته حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان پول از منابع اشخاص حقیقی صندوق‌های درآمد ثابت خارج و همین حدود پول اشخاص حقیقی وارد بازار سهام شد. شاخص کل با رشد حدود ۱۰۰ هزار واحدی وارد کانال ۲،۳۰۰،۰۰۰ هزاری شد و شاخص هم وزن هم رشد ۵ درصدی را تجربه کرد. در بازار این هفته نمادهای فگستر، سپیدار و واعتبار به ترتیب ۳۴ درصد، ۳۳ درصد و ۲۹ درصد بازدهی کسب کردند و بیشترین افت مرتبط با سهام نمادهای قشرین، فزر و آ. س.پ به ترتیب با ۱۳ درصد،۱۳ درصد و ۱۰ درصد بود.

کوتاه از تحولات نمادها
در این هفته نمادهای تایرساز از افزایش نرخ ۲۰ درصدی نرخ تایر رادیال سواری خبر دادند. کپشیر، غمهرا، کضدف و کساوه هم افزایش نرخ داشتند. خساپا نرخ وانت ۱۵۱ را افزایش داد. سرانجام پس از ماه‌ها گمانه زنی بلوک مدیریتی باشگاه پرسپولیس به کنسرسیومی متشکل از ۶ بانک(گردشگری، ملت، تجارت، رفاه و اقتصاد نوین) واگذار شد و باشگاه استقلال نیز نصیب زیر مجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس شد. قیستو از برگزاری مناقصه خرید چیلر به منظور تکمیل پروژه شریعتی(دفترمرکزی) خود خبر داد. رانفور ۶۳ درصد از سهام شرکت داده ورزی فرادیس البرز را فروخت و ۱۰۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی کرد. سرمایه‌گذاری غدیر از تعجیل یک ماهه پرداخت سود سهام خود خبر داد. ولساپا ملک مرغداری واقع در فیروز کوه را با نرخ بهای تمام شده فروخت و سودی شناسایی نکرد. ولساپا همچنین از قرارداد سه جانبه ای که به موجب آن سود ۳۵ میلیارد تومانی کسب می کند، خبر داد. کچاد از تمدید مجوز معدن خود به مدت دو سال خبر داد و فسبزوار از قرارداد خرید برق پایدار با تضمین عدم قطع برق رو نمایی کرد. صندوق اهرمی کاریزما از رسیدن سود سهامداران عادی خود به صورت موثر ۳۸ درصد خبر داد. مدیر عامل وبانک و همچنین غصینو تغییر کرد.

مسئولان این هفته چه کردند؟
وزیر نیرو گفت: بر اساس قانون برنامه هفتم و به دنبال اصلاح نظام مالی صنعت برق از این پس تمامی شرکت‌های توزیع نیروی برق، انرژی موردنیاز خود را از بورس انرژی خریداری خواهند کرد. سخنگوی صنعت برق گفت: با جذب ۳۰ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه از محل مابه التفاوت قیمت‌های تکلیفی و تمام شده برق، مطالبات شرکت‌های تولید برق، پیمانکاران و تامین کنندگان تجهیزات تسویه شد. چکاپا از تعدیل نیرو در شرکت زیر مجموعه(شرکت پارس طبیعت سلولز) خبر داد. گشان یکی از املاک خود را در خیابان خیام آگهی کرد. رئیس مجلس از تاخیر بانک مرکزی در تامین ارز دارو انتفاد کرد. سیمان شاهرود. افزایش سرمایه بیش از ۱۱۰۰ درصدی را از تجدید ارزیابی از محل زمین رو نمایی کرد. سقف سهمیه بهین یاب برای خرید آهن اسفنجی به دنبال مازاد عرضه این محصول حذف شد.
سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل سود انباشته در سال ۴۰۳ نیز برقرار است.
سرپرست سازمان خصوصی‌سازی گفت: واگذاری سهام تودلی خودروسازان اخیرا در شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی با ریاست رئیس جمهور مطرح شد. موانعی در این مسیر وجود دارد که باید شناخته و موانع بازدارنده به تدریج و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی برداشته شود، اراده این موضوع ایجاد شده و مجموعه‌های مختلف در وزارت اقتصاد آن را در دستور کار قرار داده‌اند. وزیر اقتصاد اعلام کرد که در حال مذاکره با وزارت نفت برای واگذاری پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس در بورس هستیم. رئیس سازمان بورس در نامه ای به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص بند س تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، این بند را حاوی تبعات منفی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری دانست و افزود: این تبصره تبعاتی همچون خروج نقدینگی و کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران را به همراه خواهد داشت که این امر می‌تواند منجر به سوق دادن و هدایت نقدینگی به بازارهای غیرشفاف مواردی همچون ارز و طلا شود.
در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا بعد از رسیدن به سقف تاریخی ۲۴۰۰ دلاری با افت ۸۰ دلاری همراه شد. قیمت جهانی مس هم به محدوده ۹۸۰۰ دلار در تن رسید، نماد نفت برنت با افت ۲ درصدی همراه شد و به ۸۸ دلار در هر بشکه رسید. قیمت فلزات روی، آلومینیوم و سرب هم به ترتیب در محدوده ۲۸۰۰، ۲۶۰۰ و ۲۲۰۰ دلاری در هر تن قرار دارد. در بازار طلا و ارز قیمت دلار در بازار آزاد به کمتر از ۶۴ هزار تومان رسید. سکه امامی هم تحت تاثیر قیمت جهانی طلا و نرخ دلار آزاد به قیمت ۴۲ میلیون تومان سقوط کرد. دلار نیمایی هم با رشد ۵۰۰ تومانی به بیش از ۴۱ هزار تومان رسید. اختلاف بین دلار فروش شرکت‌ها(نیما) و دلار مصرف (آزاد) همچنان بالاست و تولید کننده و مصرف کننده به نفع واسطه‌ها در حال ضرر هستند.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۳۸ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 494044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =