آئین بزرگداشت پدر چای ایران «کاشف‌السلطنه» برگزار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان از برگزاری آئین بزرگداشت کاشف‌السلطنه پدر چای ایران در موزه چای لاهیجان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: آیین بزرگداشت کاشف‌السلطنه پدر چای ایران با حضور بخشی‌نژاد فرماندار لاهیجان، جهانساز رئیس سازمان چای کشور، شهردار لاهیجان، امیری پژوهشگر و محقق حوزه تاریخ استان و نیز اندیشمندان، پژوهشگران، مفاخر و مردم عزیز چای‌کار در موزه چای ایران برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود: در این مراسم مسئولان و کارشناسان این عرصه، توضیحاتی درباره چای و چای‌کاری در ایران و گیلان و نیز موزه چای ارائه دادند.

او بیان کرد: با توجه به اینکه طرح توسعه موزه چای در دست اقدام است و از مسئولان، کارخانه‌داران و چای‌کاران انتظار می‌رود که به عملی شدن این طرح کمک کنند و این امر نیازمند تامین اعتبار از طرف خیرین میراث‌فرهنگی و مسئولان است.

جهانی تصریح کرد: موزه چای لاهیجان، اولین گنجیه تاریخ چای ایران است و در این مقبره، اسناد مربوط به چای و چایکاری که در گیلان رواج دارد، در معرض دید عموم گذاشته شده و در مجموع بیش از ۳۰۰ قلم از اشیایی که در داخل موزه ایران باستان و گنجینه رشت قرار داشت، به این موزه انتقال یافت و بخش کوچکی از این اشیا نیز از طرف مردم اهدا شده‌ است.

جهانی افزود: مقبره کاشف السلطنه در سال ۱۳۳۵ توسط انجمن ملی مفاخر کشور با معماری غفور گنجه‌ای ساخته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با تاکید بر افزایش استقبال گردشگران از جاذبه‌های تاریخی استان بیان کرد: موزه تاریخی لاهیجان نیز این بار همطراز مثلث گردشگری استان با استقبال گردشگران فرهنگی رو به رو شده است و گیلان سراسر همایشی است از تاریخ و طبیعت، و لاهیجان خود تاریخی است به بلندای هزاران سال که به عطر بوته‌های چای شهره است و آرامگاه کاشف‌السلطنه غرق در میان بوته‌های چای شامل سه بخش است؛ طبقه پائین ابزار و وسایل آداب چای، طبقه دوم مردم‌شناسی و طبقه سوم آرامگاه پدر چای ایران.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020700316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha