کد خبر: ۴۰۷۲۹
|
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۰

کاربرد دیگری از هوش مصنوعی: تشخیص گرایش سیاسی افراد از روی چهره

تشخیص گرایش سیاسی با استفاده از الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی می‌تواند تهدیدی بالقوه برای آزادی بیان و ابزاری برای سرکوب مخالفان باشد.

به گزارش «نبض فناوری»شاید کمی عجیب به‌نظر برسد که بتوان اقدام به تشخیص گرایش سیاسی افراد مختلف را از روی ظاهر و حتی چهره آنها کرد. با این حال پژوهش جدیدی‌، نشان داده است که هوش‌مصنوعی می‌تواند با تجزیه و تحلیل چهره افراد، با دقت بالایی اقدام به پیش‌بینی گرایش سیاسی آنها نماید.

تشخیص گرایش سیاسی از روی چهره چگونه امکان‌پذیر است؟

پژوهش جدیدی که به‌تازگی در ژورنال معتبر امریکن سایکولوژیست به‌چاپ رسیده است، ادعا دارد که با استفاده از داده‌های مرتبط با تشخیص چهره و قدرت هوش‌مصنوعی، می‌توان اقدام تشخیص گرایش سیاسی افراد با دقت بالایی نمود. به این منظور تنها کافی است تا تصویری از چهره فرد بدون ابزار هیچ‌گونه احساسات خاصی، در دسترس قرار داشته‌باشد تا هوش مصنوعی بتواند تجزیه و تحلیل لازم را روی آن به انجام برساند.

پژوهش گفته شده که توسط محققان دانشگاه استنفورد به سرانجام رسیده، با مطالعه روی ۵۹۱ داوطلب صورت گرفته است. در ابتدا گرایش سیاسی افراد با تکمیل کردن پرسشنامه‌هایی از سوی آنها مشخص گردید و سپس چهره آنها با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی اسکن شد. در ادامه مشخص گردید که الگوریتم مورد استفاده می‌تواند با دقت بالایی، گرایش کلی و سوگیری سیاسی افراد را پیش‌بینی کند و خروجی آن با نتایج به‌دست آمده از پرسشنامه‌ها، همخوانی نسبتاً بالایی داشته است. پژوهشگران ادعا دارند که حتی با حذف داده‌هایی مثل سن، جنسیت و نژاد نیز باز شاهد عملکرد دقیق هوش مصنوعی در تخمین خود تنها با استفاده از داده‌های مبتنی بر چهره هستیم؛ اما دسترسی به جزئیات گفته شده می‌تواند دقت آن را به‌شکل محسوسی افزایش دهد.

هوش مصنوعی تحلیل چهره

محققان این پژوهش در گذشته، اقدام به بررسی ویژگی‌های منحصربه‌فرد مرتبط با چهره در افراد محافظه‌کار و لیبرالی کرده‌بودند که در طیف افراطی قرار می‌گرفتند. نتایج بررسی‌های قبلی آنها نشان داده‌بود که این‌گونه افراد، خصوصیات‌های ظاهری متفاوتی در چهره نسبت به‌هم دارند؛ به‌طوری که قسمت پایینی صورت در لیبرال‌ها معمولاً کوتاه‌تر است و بینی و لب‌های آنها به‌سمت پایین متمایل شده‌است. همچنین چانه این افراد در مقایسه با محافظه‌کاران، کوچک‌تر است. در واقع اگر صورت کوچک‌تری دارید، احتمال بیشتری برای لیبرال بودن شما وجود دارد و اگر صورت پهنی دارید، احتمالاً طرفدار حزب‌های محافظه‌کار هستید.

پس از یافتن ارتباط میان جزئیات چهره و سوگیری سیاسی، پایگاه داده‌ای از اطلاعات به‌دست آمده، تشکیل گردید. در ادامه، این پایگاه داده که از چهره‌های گوناگونی تشکیل شده‌است به‌منظور تمرین و توسعه الگوریتم هوش‌مصنوعی برای تشخیص گرایش سیاسی مورد استفاده قرار گرفت. از نظر پژوهشگران این تحقیق، ابزارهای نظارت بیومتریک مانند تشخیص چهره‌، بیش از آنچه فکر می‌کنیم می‌توانند خطرناک باشند و پتانسیل استفاده به‌عنوان ابزارهای سرکوب و کنترل سیاسی را دارند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
وبگردی