کدام استان های عراق برای تجارت ایرانی ها مناسب تر هستند

تورهای مسافرتی لحظه آخر

رایزن سابق ایران در عراق با اشاره به اینکه شهر بغداد و ۹ استان جنوبی عراق برای تجارت ایرانی ها مناسب‌تر هستند، گفت: بیشترین واردات عراق مواد غذایی است. بعد از آن مصالح ساختمانی و دارو است.

به گزارش کاماپرس، مهدی نجات نژاد رایزن سابق ایران در عراق در نشست شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری عراق و عمان با اشاره به اینکه بازار عراق با واردات 80 میلیارد دلاری فرصت خوبی برای شرکت ایران دارد، گفت: بیشترین واردات عراق مواد غذایی است. بعد از آن مصالح ساختمانی و دارو بیشتر به عراق وارد می شود. در بخش سوم محصولات شوینده و شیمیایی بیشتر سطح واردات را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

او با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد عراق شیعه هستند و تمایل به همکاری با ایران دارند، افزود: هم اکنون ۳۰ درصد از بازار عراق در اختیار ترکیه است. اما تنها یک گذرگاه بین عراق و ترکیه وجود دارد. در حالی که ایران از هر نقطه‌ای می‌تواند به عراق کالا صادر کند.
نجات نژاد با تاکید بر اینکه شهر بغداد و ۹ استان جنوبی عراقی فرصت خوبی برای همکاری با شرکت‌های ایران دارند، تصریح کرد: این استان‌ها شیعه هستند و راحت شرکت‌های ایرانی را می پذیرند. از طرف دیگر شهر بغداد به تنهایی ۹ میلیون جمعیت به خود جای داده است.

راز آسمان پایتخت

راهکارهای موفقیت در فروش کالا به عراقی‌ها

او با تاکید بر اینکه عراق روبه رشد است، تصریح کرد: این کشور قصد دارد در آینده صادرات روزانه نفت خود را به ۱۳ میلیون بشکه برساند. به همین دلیل افزایش درآمد به توسعه پروژه‌های عمرانی آن کمک می‌کند.
نجاتی با تاکید بر اینکه برای موفقیت در فروش عراق باید قیمت کالا مشخص باشد، اظهار کرد: عراقی در مذاکرات به افراد مسن تر و با سابقه تر بیشتر توجه می‌کنند. همچنین در معاملات به افراد  مذهبی بیشتر توجه دارند. در کنار اینها برای آنها گواهینامه‌های بین المللی کالاها اهمیت زیادی دارد.
نجات نژاد با بیان اینکه در مذاکرات با عراقی‌ها باید قیمت کارخانه محصولات با نرخ ریال، دینار و دلار وجود داشته باشد، اظهار کرد: خریداران عراقی نرخ کالاها را مقایسه می‌کنند. به همین دلیل باید با واحد پول متفاوت قیمت‌ها مشخص شود.

نحوه مشارکت در پروژه های عراق

او با تاکید بر اینکه مناقصات در عراق دو نوع ملی و استانی هستند، گفت: برای حضور در مناقصه باید شرکت در عراق ثبت شده باشد. یا مشارکتی با طرف عراقی داشته باشد. در بخش بعدی باید در زمینه ضمانتنامه‌ها شرایط همکاری فراهم شود.
رایزن سابق ایران در عراق افزود: سرمایه‌گذاران در عراق ۱۰ سال از پرداخت تعرفه‌های گمرکی معاف هستند. همچنین ۱۵ سال از معافیتهای دیگر می‌توانند استفاده کنند. حتی شرکت سرمایه‌گذاری می‌تواند آزادانه هر نیروی کار خارجی را وارد عراق کند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز