علت صدا دادن مفاصل چیست؟

صداهای مختلف مفاصل، چه صدای تق‌تق، خرچ خرچ، خرد شدن، ترک خوردگی یا شبیه به صدای شلاق، همگی تحت اصطلاح “کریپتوس” طبقه‌بندی می‌شوند

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بسیاری از افراد مایل هستند که بدانند آیا زانوی آنها کاملا بی صدا است، در حقیقت جاهای مختلف بدن هنگام حرکت صدا می دهد. به این صداها تلق تلق یا تق تق مفصل گفته می‌شود. اگر چه صدا دادن زانوی سالم معمولا شنیده نمی شود و این صداها طبیعی است، اما صدای زانو زمانیکه زانو دچاربیماری یا آسیب دیدگی باشد و فشار روی آن ایجاد شود شنیده میشود که این صداها شامل صدای تلق تلق، تق تق، خش خش و خرچ خرچ زانو است.

بیشتر بخوانید:

التهاب مفاصل در خانم‌ها بیشتر است یا آقایان؟ چرا؟

تعدادی از افراد با ایجاد صدا در مفصل مخصوصا هنگام خم شدن بیشتر از بقیه افراد مواجه می شوند دلیل اصلی این صداها برای فردی که دچار هیچ گونه بیماری نباشد هنوز مشخص نشده است. اعتقاد بر این است که هنگامیکه روی زانو فشار وارد می شود گازی حاصل از مایع مفصل ایجاد می شود، با ترکیدن این گاز یا حباب صدا ایجاد میشود و شبیه به ترق ترق کردن انگشتان و مفصل انگشتان است دلیل دیگر صدای دادن زانو ناشی از لیگامنت های اطراف مفصل است که می تواند باعث ایجاد صدای تق تق زانو شوند.

علت صدا کردن مفاصل بدون درد

وجود سروصدا در زانو بدون حضور درد، اغلب ناشی از پیوستن حباب‌های گازی در داخل مفصل و یا برخورد رباط‌ها و تاندون‌ها در مفصل است.

حباب‌های گاز علت صدا کردن مفاصل

در تمام مفاصل مایعی به نام مایع سینوویال وجود دارد که غلیظ و لغزنده است. وظیفه این مایع لغزنده کردن سطوح مفصل و تسهیل حرکت مفصل است. این مایع در تغذیه غضروف مفصلی هم نقش دارد. در درون این مایع مانند بسیار دیگر از مایعاتی که در بدن ما وجود دارند، گازهایی مانند اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن بصورت محلول وجود دارد. وقتی که شما با تحت فشار قرار دادن مفصل انگشت خود، صدای تقه از آن درمیاورید در واقع لیگامان های آن مفصل را تحت کشش قرار داده اید.

در این عمل شما با فشار موجب میشوید دو سطح مفصلی از یکدیگر فاصله گرفته و در واقع میخواهید حجم داخل مفصل را افزایش دهید. با انجام این کار فشار درون مایع مفصلی کاهش پیدا میکند و با این کاهش فشار مقداری از گازهای محلول در مایع، نامحلول شده و بصورت حباب های گاز در درون مفصل ظاهر میشوند.

ایجاد این حباب گاز بصورت ناگهانی با ایجاد یک موج صدا همراه است که شما آنرا بصورت یک تقه میشنوید. بعد از شنیدن صدای تقه شما تا مدتی نمیتوانید مجددا این صدا را ایجاد کنید. علت آن اینست که ابتدا باید مدتی بگذرد تا حباب گاز تشکیل شده مجددا بصورت محلول در مایع درآید تا شما بتوانید مجددا آنرا تولید کنید.

نرمی غضروف کشکک زانو علت صدا کردن مفاصل

نرمی کشکک اشاره به تحریک و التهاب غضروف پوشش‌دهنده پشت استخوان کشکک دارد. اصطکاک بین پشت استخوان کشکک زانو و استخوان ران می‌تواند باعث ایجاد درد و سروصدا در زانو شود.

درمان صدا کردن مفاصل با اوزون درمانی

همان‌طور که در خصوص آرتروز ذکر شد، در اثر این عارضه غضروف نازک و سست می‌شود. درنتیجه مفصل دچار علائمی همچون: درد، سفتی، صدای تق‌تق و غیره می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد، تزریق گاز اوزون به‌زانو می‌تواند درد بیماران را کاهش داده و عملکرد و کیفیت زندگی مبتلایان به ورم مفاصل را بهبود بخشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =