فرهنگ حاکم بر دستگاه‌ها مانع مشارکت مردم

فرهنگ حاکم بر دستگاه‌های اجرایی را می‌توان از موارد حائز اهمیت در مشارکت مردم برای تحقق شعار سال در نظر گرفت

به گزارش صدای بورس،مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چه عواملی در میزان مشارکت مردم در جهش تولید اثرگذارند، گفت: فرهنگ حاکم بر دستگاه‌های اجرایی را می‌توان از موارد حائز اهمیت در مشارکت مردم برای تحقق شعار سال در نظر گرفت. در قانون اساسی نقش مردم در مناسبت‌های مختلف نظیر انتخابات و سایر موضوعات اشاره شده و اساسا یکی از ارکان اقتصادی کشور به رسمیت شناختن تعاون است. این مهم حکایت از اهمیت دادن به نقش مردم دارد.

وی تصریح کرد: در بدنه دستگاه‌های اجرایی و مدیران میانی متاسفانه چنین اعتقادی وجود ندارد و با موانع بسیاری مواجه می‌شویم. چرایی این مهم به عدم فرهنگ حاکم بر دستگاه‌ها باز می‌شود.

نخعی با اشاره به قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها با مشارکت مردم اظهار کرد: این قانون در مجلس دهم مصوب شد و در مجلس یازدهم در راستای تسهیل فرآیندها اصلاحیه‌ای صادر شد، اما متاسفانه تا کنون هیچ اتفاقی روی نداده است. تاکید مجلس توام با پذیرفتن موضوعات از سوی مقامات ارشد دولت در ابتدا قابل مشاهده است، اما در ادامه و در لایه‌های بعدی مشاهده می‌شود که مصوبات از گردونه خارج می‌شوند.

به گفته وی، فرهنگ‌سازی در دستگاه‌های اجرایی بزرگ‌ترین اقدامی است که دولت باید انجام دهد.

نخعی با اشاره به کلید واژه جهش تولید و مشارکت مردم گفت: باید از نقش مردم در راستای جهش تولید استفاده کرد. این مهم نیازمند سازوکار مشخصی خواهد بود اما در حال‌حاضر مشخص نیست که سازوکار چگونه خواهد بود. این که صندوقی تاسیس شود، استان‌ها اقدامی را انجام دهند، در سطح کلی کشور اقدامات تازه‌ای روی می‌دهد یا قانون‌گذاری صورت خواهد گرفت هم مشخص نیست.

وی گفت: مشکل بزرگ کشور عدم پیشبرد اقدامات به صورت فرآیندی است. به طور معمول موضوعات به صورت پروژه‌ای پیگیری می‌شوند. زمانی که فرآیندی مشخص تعریف شود طبعا نقش دولت، دستگاه‌های نظارتی و مجلس مشخص خواهد شد. این مهم نیازمند سیاست‌گذاری، تعیین فرآیندهای مختلف و سازوکارهای مشخص برای مشارکت مردم دارد.

نخعی معتقد است، در دنیا مردم با استفاده از بورس در تولید و خدمات مشارکت می‌کنند. بازار سرمایه کشور در یک سال گذشته بدترین شرایط ممکن را تجربه کرد. زمانی که سیاست‌گذار هر هفته یک دستورالعمل صادر می‌کند و به عبارتی باعث ایجاد چالش در شرکت‌ها می‌شود (همانند خوراک پتروشیمی‌ها) در نهایت چیزی جز گرفتاری عاید مردم نمی‌شود.

منبع:فردای اقتصاد

کد خبر 494186

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • باخت قطعه‌سازان به واردات

    باخت قطعه‌سازان به واردات

    وزارت صمت طبق روالی معمول در ابتدای هر سال برنامه تولید خودرو را اعلام می‌کند. این در شرایطی است که فعالان صنعت قطعه تاکید دارند، تولید بدون توان واقعی قطعه‌سازان به خودروساز دیکته می‌شود. آمارهای معتبر از سوی مجلس نیز از کاهش تولید و فروش قطعات خودرو در سال گذشته خبر می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =