arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۹۵۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

وال‌استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند پوتین احتمالاً دستور قتل ناوالنی را صادر نکرده است

نشریه «وال‌استریت ژورنال» روز شنبه هشتم اردیبهشت، گزارش داد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، «احتمالاً» دستور قتل الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف مسکو، را صادر نکرده است. این گزارش تأکید می‌کند که واشنگتن رهبر روسیه را از مسئولیت کلی قتل ناوالنی مبرا نکرده است، زیرا این سیاستمدار مخالف با توجه به سوابق خود، چندین بار از سوی مقامات روسی هدف قرار گرفته بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشریه «وال‌استریت ژورنال» روز شنبه هشتم اردیبهشت، گزارش داد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، «احتمالاً» دستور قتل الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف مسکو، را صادر نکرده است.
 
الکسی ناوالنی، از سرشناس‌ترین مخالفین ولادیمیر پوتین، در بهمن ماه سال گذشته در زندانی در شمال روسیه جان باخت. او هنگام مرگ ۴۷ سال داشت.
 
به عقیده متحدان ناوالنی که مقامات روسیه آنها را افراطی معرفی می‌کنند، او به دستور پوتین به قتل رسیده است. آنها می گویند که مدارکی را برای تأیید این موضوع ارائه خواهند کرد. کرملین هرگونه دخالت ولادیمیر پوتین در مرگ الکسی ناوالنی را رد کرده است.
 
ولادیمیر پوتین درگذشت ناوالنی را «غم انگیز» خوانده و گفته است که او آماده بود این سیاستمدار زندانی را در یک تبادل زندانی به غرب تحویل دهد، مشروط بر اینکه ناوالنی هرگز به روسیه بازنگردد. متحدان الکسی ناوالنی تأیید می‌کنند که چنین مذاکراتی در جریان بوده است.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه که مایل به افشای هویت خود نبودند، گفت که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که احتمالا پوتین نقشی در قتل الکسی ناوالنی نداشته است.
 
این گزارش تأکید می‌کند که واشنگتن رهبر روسیه را از مسئولیت کلی قتل ناوالنی مبرا نکرده است زیرا این سیاستمدار مخالف با توجه به سوابق خود، چندین بار از سوی مقامات روسی هدف قرار گرفته بود.
 
الکسی ناوالنی با اتهاماتی که به گفته غرب انگیزه‌های سیاسی داشت، به زندان محکوم شد و این در شرایطی بود که پیش از آن، یک بار با ماده اعصاب مسموم شده بود. کرملین دخالت دولت در مسمومیت الکسی ناوالنی را رد کرده بود.
 
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز شنبه درباره بخش هایی از گزارش وال‌استریت جورنال گفت که حاوی «گمانه‌زنی‌های پوچ» است.
 
خبرگزاری رویترز نمی تواند به طور مستقل گزارش وال‌استریت ژورنال را تأیید کند.
 
وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع خود نوشت که این گزارش «به طور گسترده در جامعه اطلاعاتی پذیرفته شده و توسط چندین نهاد و سازمان آمریکا از جمله سازمان اطلاعات مرکزی، دفتر مدیر اطلاعات ملی، و واحد اطلاعات وزارت امور خارجه» به اشتراک گذاشته شده است.
 
این نشریه به نقل از برخی منابع خود نوشت: ارزیابی آمریکا بر اساس طیف وسیعی از اطلاعات، از جمله برخی اطلاعات طبقه بندی شده، و تجزیه و تحلیل حقایق عمومی، از جمله زمان مرگ ناوالنی، و چگونگی تحت تأثیر قرار دادن انتخاب مجدد پوتین در ماه فروردین گذشته، انجام شده است.
نظرات بینندگان