• یکشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۲۳
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1403020906124
  • خبرنگار : 71959

تدوین نقشه‌های خطرپذیری سیل در تهران/ شناسایی ساختمان‌های در معرض سیلاب

تدوین نقشه‌های خطرپذیری سیل در تهران/ شناسایی ساختمان‌های در معرض سیلاب

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه سیل‌های عادی تهران تا چهار روز قبل از وقوع قابل پیش‌بینی است، گفت: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درحال شناسایی ساختمان‌های در معرض سیل و اطلاع آن به مالکان است.

علی نصیری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به راه‌اندازی سامانه سیل‌سنج در پایتخت گفت: این سامانه، اجزای مختلفی دارد که شامل نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی جهانی و سنسورهای باران سنج و سدسنج است. همچنین ما در تلاشیم دوربین‌هایی برای پایش میزان پرشدگی کانال‌های آب‌های سطحی فراهم کنیم. مجموعه این بررسی‌ها می‌تواند هشداری برای سیل ایجاد کند.

وی افزود: هشدار دادن درباره سیل‌ها، وظیفه سازمان هواشناسی است اما ما در مدیریت بحران با استفاده از این تجهیزات و با بررسی‌های نرم افزاری به کمک این سازمان می‌رویم تا پیش‌بینی‌ها از کیفیت بهتری بهره‌مند شود که این مسئله باعث افزایش کیفیت ۱۰ برابری پیش‌بینی سیل در شهر تهران می‌شود. 

نصیری گفت: برای پیش‌بینی سیل‌های برق آسا مانند سیل‌های شیراز و امامزاده داوود (ع)، در دنیا مشکلات بسیاری وجود دارد و کشور ما نیز از این مشکلات استثنا نیست ولی پیش‌بینی سیل‌های عادی که بر اثر افزایش بارندگی رخ می‌دهند، قابل پیش‌بینی است و امروزه ما در شهر تهران می‌توانیم از چهار روز قبل آن را پیش‌بینی کنیم.

وی افزود: از پارسال تدوین نقشه‌های پهنه‌بندی خطر سیل در شهر تهران آغاز شد و در سال جاری هم ادامه خواهد یافت. با استفاده از این نقشه‌ها متوجه می‌شویم که اگر سیل جاری شود؛ کدام مناطق را آب می‌برد؟ آسیب‌ها به چه میزان خواهد بود؟ میزان صدمات جانی و مالی را می‌توان پیش بینی کرد. همچنین می‌توانیم این موارد را در نرم افزارهای ایرانی مانند نشان و بلد پیاده کنیم تا در صورت لزوم مورد استفاده مردم قرار گیرد که در زمان سیل از این مناطق مشخص شده دوری کنند. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: این طرح از سال گذشته آغاز شد و ما می‌دانیم در صورت بروز سیل، کدام مراکز مهم و شلوغ مانند ایستگاه‌های مترو، میادین مهم و بیمارستان‌ها درگیر سیل می شوند و سایر نقاط نیز آماده خواهد شد. 

نصیری در پاسخ به این پرسش که در هر سیل این نوع پیش‌بینی مراکز متفاوت می شود یا خیر؛ گفت: برخی ساختمان‌ها و در واقع دارایی های شهری همیشه در معرض سیل خواهند بود و این مسئله به نوع بارندگی ها بستگی ندارد. لیست و اسامی این ساختمان ها و مراکز به صورت محرمانه به مالکان اعم از شهرداری اعلام شده و شهردار دستور لازم برای رفع خطر را صادر کرده است.

وی با اشاره به اینکه این مطالعات باید سال های پیش انجام می‌شد؛ افزود: متاسفانه تعدادی بیمارستان و ساختمان جدید نیز در این لیست هستند که باید قبل از ساخت به سیل توجه می‌کردند که این اتفاق رخ نداده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: ما با همکاری دانشگاه شهید بهشتی این نقشه ها را ایجاد می‌کنیم و در صورت نیاز به صاحبان و ذی نفعان مراکز نیز اطلاع می‌دهیم تا اقدامات مناسب انجام شود. 

نصیری با اشاره به اینکه ما به استقبال ایمنی سازی می رویم؛ گفت: ما در تلاشیم تا قبل از وقوع سیل، شرایطی را فراهم کنیم که از میزان خسارت و صدمات مالی و جانی را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha