مشکل عجیب پردازنده‌های اینتل؛ تیم آبی خودش را مقصر نمی‌داند

یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
جعبه پردازنده اینتل نسل ۱۴ مدل core i9
پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل در مواردی دچار بی‌ثباتی در عملکرد خود می‌شوند؛ اینتل طی بیانه‌ای به این موضوع واکنش نشان داده است.
تبلیغات

اینتل بیانیه‌ای را در مورد مشکلات پایداری پردازنده‌های نسل ۱۳ (Raptor Lake) و نسل ۱۴ (Raptor Lake Refresh) کلاس دسکتاپ خود که از بهترین پردازنده‌ های حال حاضر به شمار می‌روند، منتشر کرده است. این بیانیه که در ابتدا برای تولیدکنندگان مادربرد در نظر گرفته شده بود، توسط رسانه‌ی Igor's Lab فاش شد.

بیانیه‌ی اینتل در راستای گلایه‌ی کاربران نسبت به تولیدکنندگان مادربرد است. کاربران می‌گویند تولیدکنندگان برای دستیابی به بالاترین عملکرد، با اعمال ولتاژ بیش از حد و در نتیجه، ایجاد بی‌ثباتی در سیستم، عملکرد پردازنده را دچار مشکل می‌کنند.

اینتل به‌طور خاص به مشکل مادربردهای سری ۶۰۰ و ۷۰۰ اشاره می‌کند که برای دستیابی به بالاترین اورکلاک ممکن، حتی به قیمت بی‌ثباتی سیستم، اقدام به غیرفعال کردن محافظت‌های حرارتی و توانی می‌کنند.

علت اصلی مشکل هنوز شناسایی نشده است، اما اینتل خاطرنشان می‌کند که اکثر گزارش‌های مربوط به این بی‌ثباتی از کاربرانی است که از مادربردهای آنلاک‌ با قابلیت اورکلاک استفاده می‌کنند.

اینتل از تولیدکنندگان سیستم و مادربرد درخواست کرده است تا برای کاربران نهایی، یک پروفایل پیش‌فرض بایوس ارائه دهند که مطابق با تنظیمات توصیه‌شده باشد. تیم آبی تأکید می‌کند که تنظیمات پیش‌فرض بایوس کاربران باید عملکرد سیستم را در محدوده‌ی تنظیمات توصیه‌شده تضمین کند.

ایسوس اولین شرکتی بود که برای حل مشکل اقدام به ارائه‌ی بایوس جدید با قابلیت Intel Baseline Profile کرد. در ادامه، دو شرکت مطرح تولید‌کننده‌ی مادربرد یعنی MSI و گیگابایت نیز آموزشی را در مورد نحوه‌ی تنظیم بایوس مادربرد برای حل مشکل این سری از پردازنده‌ها ارائه کردند.

اقدامات یادشده باعث کاهش عملکرد سیستم می‌شوند، اما مشکل را برطرف می‌کنند. این مشکل بیشتر برای کاربران پردازنده‌های Core i9 هر دو نسل ۱۳ و ۱۴ مشاهده شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات