عربستان و رژیم صهیونیستی به عادی‌سازی روابط نزدیک شدند؟

15:33 - 09 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۴۵۵
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
عربستان و رژیم صهیونیستی به عادی‌سازی روابط نزدیک شدند؟
موضوع نزدیک شدن عربستان و رژیم صهیونیستی به‎تازگی بار دیگر در رسانه‎های بین‎المللی مطرح شده وبرخی کارشناسان این رویداد را نزدیک توصیف کرده‎اند.

خبرگزاری میزان - وزارت خارجه آمریکا به‌تازگی اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور به‎زودی برای دیدار با شرکای منطقه‌ای به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: وزیر خارجه درباره تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش‌بس در غزه که آزادی افراد بازداشت شده را تضمین می‌کند، بحث خواهد کرد.

براساس این بیانیه، وزیر خارجه آمریکا همچنین بر اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری تاکید خواهد کرد و درباره تلاش‌های جاری برای دستیابی به صلح و امنیت پایدار در منطقه، از جمله از طریق راه‌یابی به یک کشور مستقل فلسطینی با تضمین‌های امنیتی برای رژیم صهیونیستی، گفت‌وگو خواهد کرد.

سفر بلینکن که برای دوشنبه و سه‌شنبه (۱۰ و ۱۱ اردیبهشت) تعیین شده است، پس از دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در ماه گذشته در جده انجام می‌شود.

طرحی برای عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی

دیپلمات ارشد آمریکایی به سی‌ان‌ان، گفت: می‌توان چارچوبی برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان همراه با پیشنهاد راه‌حل دو دولتی برای اسرائیل و فلسطینی‌ها پیش از برقراری آتش‌بس ارائه کرد.

بلینکن، بیان کرد: آتش‌بس یا نه، ما به اعلام این احتمالات ادامه خواهیم داد، اما برای درک واقعی این موضوع، باید درگیری در غزه پایان یابد و همان‌طور که گفتم، همچنین باید راه حلی برای مسئله فلسطین یا حداقل توافقی در مورد چگونگی حل آن وجود داشته باشد.

مقام‎های آمریکایی قبلا گفته بودند که مذاکرات برای تضمین آتش‌بس باید قبل از بروز هرگونه تلاش منطقه‌ای بیشتر به توافق برسد.

پیشنهاد مصر برای غزه و عادی‌سازی روابط عربستان ورژیم صهیونیستی

در همین حال کانال ۱۲ عبری درباره پیشنهاد جدید مصر درباره آتش‌بس در غزه، مدعی شد: اسرائیل به خوبی با مصر هماهنگ است و اکنون باید منتظر پاسخ حماس باشیم و ممکن است وارد روز‌های مذاکرات سرنوشت‌ساز و وحشتناکی شویم.

این رسانه صهیونیستی، اعلام کرد: نتانیاهو اکنون نمی‌خواهد پایان جنگ را مهار کند و این چیزی است که در مذاکرات گنجانده شده است و می‌تواند تاثیر اساسی داشته باشد.

گزارش کانال ۱۲ عبری می‎گوید: تلاش‌هایی در پشت صحنه برای دستیابی به توافقی که شامل توقف درگیری و به دنبال آن آزادی زندانیان و عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی است، وجود دارد.

توافق درباره عادی‌سازی

گزارش منابع آگاه حاکی از آن است که توافق امنیتی آمریکا و عربستان به مراحل پایانی خود رسیده و دو طرف درباره موضوع فلسطین و عادی‌سازی روابط ریاض با رژیم صهیونیستی به توافق رسیده‌اند. 

این توافق ابعاد مختلفی دارد اما ۳ رکن اصلی آن شامل دفاع مشترک عربستان و آمریکا در برابر تهدیدات خارجی، تسهیل دسترسی عربستان به سلاح‌های پیشرفته آمریکایی و برنامه هسته‌ای غیرنظامی تحت نظارت دقیق است.

در ازای امتیازات آمریکا، عربستان به شرط تعهد نخست وزیر رژیم صهیونیستی به همکاری برای پیگیری راه حل دو دولتی در مشارکت با تشکیلات خودگردان فلسطین، با این رژیم روابط برقرار خواهد کرد.

در همین رابطه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، به همراه برت مک‌گورک، مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا و تیموتی لندرکینگ، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور یمن، به‌‎زودی به عربستان سفر کرده و در مورد عادی‌سازی روابط بین ریاض و رژیم صهیونیستی گفت‌وگو خواهند کرد. 

انتهای پیام/



ناشناس
|
Sweden
|
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
0
0
خدایا زودتر این دورویانی که پشت پرده با صهیونیست ها همکاری میکنند رو رسوا کن. تا جهان متوجه بشه حق از اول با کی بود
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *