• دوشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403021007065
  • خبرنگار : 71628

رایزنی پاشینیان و بلینکن درباره روابط دوجانبه و عادی‌سازی روابط باکو-ایروان

رایزنی پاشینیان و بلینکن درباره روابط دوجانبه و عادی‌سازی روابط باکو-ایروان

دفتر نخست‌وزیری ارمنستان در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی نخست‌وزیر این کشور با وزیر امور خارجه آمریکا درباره روابط دوجانبه و عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان خبر داد.

به گزارش ایسنا، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگویی تلفنی داشت که در آن درباره موضوعاتی از جمله همکاری دوجانبه و عادی‌سازی روابط میان ایروان و باکو و حل‌فصل اختلافات آن‌ها رایزنی کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد: «روز یکشنبه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در گفت‌وگویی با بلینکن گفت که آذربایجان و ارمنستان روند علامت‌گذاری مرزها را آغاز کرده‌اند.»

دفتر نخست‌وزیری ارمنستان در بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی پاشینیان با بلینکن گفت: «نخست‌وزیر پاشینیان درباره فعال‌سازی روابط دوجانبه ارمنستان و آمریکا ابراز خرسندی کرد. او همچنین اجرای توافق‌های انجام‌شده در ۵ آوریل سال جاری در بروکسل را یادآور شده و تاکید کرد که این توافق‌ها در بیانیه پس از آن نشست منعکس شده‌اند و این نشست هیچ دستورکار محرمانه‌ای نداشته است. نخست‌وزیر پاشینیان همچنین نظر مثبت خود را درباره آغاز روند تعیین حدود مرزهای آذربایجان و ارمنستان اعلام کرد.»

نشست مشترکی درباره همکاری میان اتحادیا اروپا، آمریکا و ارمنستان در ۵ آوریل برگزار شد. «اورزولا فون‌درلاین» رییس کمیسیون اروپا در این نشست گفت اتحادیه اروپا ۲۷۰ میلیون یورو در چهار سال آتی در ارمنستان سرمایه‌گذاری می‌کند تا از پیشرفت اقتصاد و توسعه زیرساخت‌های آن حمایت کند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان از زمان فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروری در اوایل دهه ۹۰ میلادی، چند جنگ بر سر منطقه قره‌باغ داشته‌اند. آخرین درگیری در سال ۲۰۲۳ به تصرف دوباره قره‌باغ توسط آذربایجان و گریختن جمعیت ارمنستانی این منطقه به ارمنستان منجر شد. در عین حال، باکو و ایروان روند تعیین مرزها را آغاز کرده و گفته‌اند به یک معاهده صلح نزدیک هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha